Täckesfunderingar

Leah

Trådstartare
Jag har en pålle som är klippt på länden och korset på grund av en veterinärbehandling. Hon får absolut inte bli kall och stel.
Hon är i övrigt en ganska frusen kuse som fryser lätt om hon blir blöt.

Vad skulle ni lagt på för täcke nu när det är några plusgrader med sol? När det är regn och nära nollan?

Jag har inte möjlighet att åka och byta täcke mitt på dagen när det är som varmast.

Sv: Täckesfunderingar

Vad har du för täcken då? Alltså vad tvekar du emellan?

Jag hade lagt på ett regntäcke med "lagom" mycket foder. Byta ska du väl inte behöva göra. Problemet är väl om hästen blir för varm i solen med täcke, eller?

Om det är nära nollan på morgonen och sen plusgrader och sol vilket jag antar är ditt dilemma, hade jag sett till att ha ett bra regntäcke med ett tunt värmande foder, endera ett tjockare funktionsfoder (tex amigo lite regntäcket har det lite tjockare funktionsfodret), och som max,ett regntäcke med fleecefoder.

det viktiga är att skapa ett luftrum mellan häst och täcke, det är luftrummet som tillåter luft att cirkulera utan att släppas ut direkt från hästen ut i luften utan stanna kvar och cirkulera under täcket. Finns dessa förutsättningar håller hästen sig varm.

utöver det får du kolla hästen under de olika förhållandena så du får kollpå hur den funkar generellt i såna temperaturer. Luften under täcket samt korset på hästen, när du sticker in handen och känner på korset skall vara neutral, dvs rumstempererad.

Jag har täcken så jag kan variera. Det svåra är att lägga på så att hon klarar sig på morgonen (någon eller några minusgrader) och även på dagen då det ibland går upp till 7-9 grader varmt.
I helgen hade hon ett fleecefodrat regntäcke på sig och det regnade en hel dag. Täcken var torrt men ändå fann jag en huttrande häst i hagen på eftermiddagen.

Korset är alltid ganska varmt på hästen (även då hon frös). Troligtvis för att man kommer i stort sett direkt på huden när man känner och eventuellt även iom behandlingen (gissar hej vilt).

Jag ska prova med ett av mina Hansbo-regntäcken - det är luftigt så det känns som att luften bör cirkulera bra.

Regn och blåst är ju alltid värst. att det skiljer några grader i temperatur mellan morgon och kväll ca -2 till + 9 ca, den här tiden på året är sällan några problem om det är vindstilla och sol - de har stor grad tolerans.

du kan ju som alternativ, prova att sy på eller kardborra fast en extra värmande lapp bara över rygg och kors på insidan av täcket, då har hon extra värme där utan att bli inbakad i ett väldigt varmt täcke generellt? bara ett tips om inga du har verkar vara optimala.

Jag har funderat på att sy fast lite ylletyg på insidan av ett av täckena faktiskt. Kommer nog sluta i att jag gör det då det är så svårt att matcha täckena i övrigt. Jag är dock inte den händigaste människan.. tur att det inte kommer vara något synbart hantverk. :p

Jag skulle fästa ett back on track ryggstycke i ett i övrigt tunt andastäcke. Av ngn anledning verkar bot ryggstycket andas ganska bra. Och det ger fin värme.

(Hade ett sto med en muskelskada som skulle hållas VARM om baken, men som i övrigt var en kamin i sig själv, och dessutom knappt haft täcke i sitt liv. Hon fick bot ryggstycke i ett tunt täcke, och var rejält varm om bakdelen, men aldrig att hon svettades trots vinterpäls, och lagom varm 'i övrigt', dvs slapp bli för varm)

Om man syr/fäster på Back on track inuti täcket, måste man vänja in det då? Har hört att man ska bara ha det på några timmar första gången och sen längre och längre? Om det är så gäller det alla Back on track saker?

Det sägs så ja, att man ska vänja in. Jag har inte haft problem med att ha på t ex en hel natt eller en hel dag 'direkt' dock. Stoet med muskelskadan fick ha det dygnet runt direkt.

Men det står man ska vänja in det ja, jag mailade för flera år sen tillverkaren om det och frågade varför och fick i princip svaret att de inte hade någon indikation på att det var farligt/obehagligt/negativt ha det på direkt, men inte kunde garantera att det inte var det sas. Så för att slippa att en skada plötsligt blev värre efter ett dygn med BoT direkt, och att BoT då skulle 'skyllas' för försämringen så fanns det. (Samma sak gäller dräktighet, de har inga indikationer på det är minsta farligt, men har inte forskat och bevisat det ÄR ofarligt med bot på dräktig häst. Så för att inte en ev kastning ska skyllas på BoT så har de valt att inte rek att bot anv på dräktig häst).

Jag anv BoT på mig själv med, inga problem där heller ha på hela tiden. Det blir varmt och gosigt bara 'mer' har inte hänt.

Liknande trådar

Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 604
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 928
Senast: Pilot
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 713
Senast: MJLee
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 312
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka