Täckesfundering inför hösten

_Charlotte_

Trådstartare
Även om det är riktig hetta nu, så står det ju inte på förrän hösten kommer och med den alla täcken. Jag funderar nu på hur jag ska göra i vinter...
Min ponny ska klippas, halvklippning, filtklippning eller liknande lutar det åt. Troligen behöver hon inte varma täcken då, eftersom hon är ganska varm av sig och har fri tillgång till hösilage ute i hagen vintertid. Men problemet blir när det är dåligt väder eller väldigt kallt, och hon faktiskt behöver täcke.
Inne i stallet hålls det ca 5 plusgrader och täckestjänst ingår inte. Hon måste alltså stå med täcket på sig på natten. Blir det på tok för varmt med säg 150-200-gramstäcke på inomhus de dagar det är aktuellt. Varmare än så lär hon inte behöva.

Det känns ju inte så kul om jag behöver helklippa henne bara för att hon ska kunna ha täcke på sig inomhus, och då behöva täcka mycket större del av året... :crazy:

Min häst hade aldrig klarat att ha samma vid skitväder. Han har inte ont av kyla i stallet utan tycker snarare det är jobbigt när det blir lite varmt. Ute vill han ha MASSOR med täcke vid skitväder. Det skiljer oftast 200-620 g mellan inne o utetäcke o han har helhals ute, ingen hals inne.

min häst är också "varm"av sig, han hade ett fleecefodrat nästan hela förra vintern, ner till nollan iaf. Iom att han bara gick ut 8-14/15 tyckte jag att det viktigaste var att han inte blev för varm inne. kände man under täcket då han kom in var det behaglig temp då också.

@the_connemara Nu är ju min som sagt ingen sån som vill ha varma täcken, i vintras var hon bara lite klippt och gick då naken nästan alla dagar. Var väl max 5 dagar på hela vintern som hon fick på sig sitt tunnast fodrade täcke, runt 50-100 g är det nog bara.

Men varmare än max 200 g kan jag inte tänka mig att hon behöver oavsett väder. Jag bor i södra norrland så vi har ju väldigt sällan så kalla (och blöta!) vindar som exempelvis skåne, det är en snällare kyla här.

Hon blev inte svettig inne i sin vinterpäls, men frös inte ute. Dock rids hon mycket mer och tränas hårdare nu, så i år behöver hon tyvärr klippas mer...

@Cherarriduracell Så din hade alltså täcket på sig inne också?
Låter bra om han inte blev för varm.
Min går ute ca 8.30-21.3o vintertid, så hon behöver ju ett som fungerar lika bra ute som inne iochmed att det är nästan halva dygnet på vardera ställe.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 395
Senast: alazzi
·
Utrustning Har lite svårt att välja täcke inför en liten åktur vi ska ut på... Vanligtvis kör vi 10-30 min till träning, och då låter jag oftast...
Svar
11
· Visningar
2 063
Senast: aramis
·
Utrustning Min nya häst drar större storlek i kläder än min förra, så jag har varit tvungen att byta ut hela min täckesarsenal nu inför...
2
Svar
26
· Visningar
4 970
Senast: bejkonfis
·
M
Hästvård Ja nu sitter jag här och planerar sommaren för min femåriga shetlandsponny som i höstas fick problem med eksem antagligen beroende på...
Svar
9
· Visningar
1 432
Senast: M-Meduza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka