Täckesfrågor till er som bor i Norrbotten!

Fashionistan

Trådstartare
Jag ska flytta upp till Luleå nu i höst och skulle vilja ha alla tips om täcken jag kan få!
Hästen i sig är ett ädelt Mecklenburgersto med mycket kropp och jag skulle vilja kalla henne normalfrusen mot frusen då hon hatar regn & blåst men gillar att leka i snö! :laugh:
Hon är född 2007 och kommer mest troligen att klippas nu till vintern, för första gången!

Hos oss har vi haft neråt -25 grader som kallast och då har hon varit lagom varm med ett Bucas Smartex Medium och till ungefär - 10 med ett Bucas Smartex Rain, detta med hals vid regn!

Vad behöver jag mer? :laugh:

Sv: Täckesfrågor till er som bor i Norrbotten!

Du kommer klara dig gott med de täcken du har, mkt torrare luft där uppe så även om det är -30 där känns det betydligt varmare än -30 i Sthlm.

Det är oftast inte temperaturen i sig som är besvärlig, utan "väder och vind", alltså blåst och nederbörd. Det betyder att det kan vara betydligt "bättre" väder i Norrland än längre söderut, även om temperaturen är lägre... ;)

Hästar har även mindre känslighet för skillnader än vad vi människor har, så samma täcke som räcker vid -15 räcker även vid -30.

Övertäcka inte hästen i onödan, utan prova dig fram! :)

På vårkanten när det snöar tung blötsnö så kan det vara bra att ha två täcken att varva mellan. Täckena blir aldrig så blöta som då tycker jag och det kan ta tid att torka dem. Annars tycker jag att du har fått bra svar.

Mina täckade men oklippta hästar har oftast Amigotäcken med 200g fyllning oavsett hur kallt det blir. De lösdriftar kan jag tillägga.

Nu har jag inte klippta hästar, men mina (hbl) har nästan bara täcke när det regnar och är ruskväder. Den ena rids knappt och den andra skogsmulle, så det kanske inte kan jämföras. Skogsmullen fryser enbart vid kallregn, knappt ens då. Mitt viktigaste täcke är alltså regntäcket.
Dock tror jag nog att de kan klara sig utan täcke ganska så länge. Sedan räcker dina täcken gott.

Mitt kallblod är norrlandsfödd, uppvuxen & bott runt 16 år där.
Sen blev han Skåning.

Han är den enda av mina hästar som står & huttrar så tänderna klapprar med full vinterpäls, 350g shire stormbreaker vinter täcke med helhals.
Mitt tunnpälsade kwpn sto född & uppvuxen holland är oberörd med 100g vanligt hööks vintertäcke oavsett hur många meter snö vi har.

Jag tror han fryser pga den betydligt fuktigare luften här nere.

Så kör på med det du redan har, du kan även köpa vintertäcke vintertid vid behov om det skulle krisa ;)

Nu har jag inte flyttat fullt så långt norrut som du ska göra men vi har kalla och snörika vintrar här också. I vintras hade vi över 1,5 meter snö och temperaturer som låg mellan -30 ner till -39 grader.

När jag bodde i Småland (Tingsryd) hade jag bägge hästarna täckade men här är det väldigt sällan det behövs. Dom njuter av den torra kalla luften. Bara när det blåser och är blött (mellan +5 ner mot -5) som jag behöver lägga täcken på.

Enligt mina erfarenheter så tycker jag att det känns kallare i södra Sverige än här uppe i norr pga. att luftfuktigheten är olika, som några andra här också skrivit. Tror att de täcken du nämner räcker allderles utmärkt.

Hästarna klarar av kylan mycket bättre än vi tror, det är om det blir blöta som de oftast börja frysa. Sedan beror det ju också på om hästarna får möjlighet att sätta vinterpäls och det gör dom bäst genom att inte täckas för tidigt. Jag fick exempelvis höra när jag köpte min nuvarande häst att han MÅSTE ha täcke på, för annars fryser han. Han hade inte så mycket vinterpäls när han kom till mig (när jag köpte honom var det mitt i vintern) då han nästan alltid stod täckad, men nu när han inte har täcke så ofta hos mig (bara om det regnar eller om det är mer än -20) så får han en ganska ordentlig vinterpäls och klarar sig utmärkt. Detta är en stor häst av halvblodstyp, något nättare modell. Han står ute minst 13h varje dag också, mina andra hästar står på lösdrift. Hästarna får istället mer grovfoder för att hålla värmen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Tillbaka