Täckesfråga

M

Missie

Om ni har spårklippt eller jaktklippt era isisar har ni dom alltid täckade då eller bara om ni ridit och de har blivit svettiga?

Sv: Täckesfråga

Missie skrev:
Om ni har spårklippt eller jaktklippt era isisar har ni dom alltid täckade då eller bara om ni ridit och de har blivit svettiga?
klhljggjkhlhkjhöhkkljö

Jag har dålig koll på vad klippningarna heter, på bilden kan du se hur min kuse är klippt, kanske...
buspojkar.jpg

Under hela halsen, ca 25 cm som bredast sen kanske 15-20 cm under hela magen.

Aldrig täcke om han inte är svettig. Är det torrt och inte blåser lägger jag på fleece bara, om det blåser/ är kallt lägger jag ett regntäcke över fleecen, blir samma effekt som ett bra vintertäcke...

Skulle gissa att den här tråden blir flyttad!?! :devil:

min är jaktklippt och går med täcke dygnet runt om det är minusgrader eller nederbörd. Tar av det så ofta det går.

/Malin

Tack ska ni ha ni som svarat och jag ber om ursäkt om jag lagt tråden fel. Är ny här och inte så hemma på det här än!

Min isis är inte klippt men hon är lite extra känslig mot regn. Hon fryser ibland när det börjar regna, då skakar hon ordentligt. Därför har jag på henne ett regntäcke, men så fort jag vet att det ska bli uppehåll tar jag av det. Hon trivs bäst utan men eftersom jag dessutom ska vara med på Islandshästens dag på henne i showpass så är jag extra försiktig. Hon har dessuton visat små, små tecken på förkylning vilket jag absolut inte vill riskera.
Då var det på med täcket fortast möjligt ;)

Hej!
lånar tråden lite. Vad har ni för täcken på era hästar som är klippta mer än spårklippning? Ska klippa min lite mer idag som tidigare är spårklippt, på hela halsen och bogen, räcker det med fleecetäcke och regntäcke över vid temperatur till ca -10 och sedan vintertäcke om det blir kallare?

MVH Sanna

varför klippa alls?

Men visst, ett ordentligt vintertäcke om det e runt -10. Annars kan man lägga ett lite tunnare under flees eller något och sen ett lite sämre vintertäcke. Bara hästen inte blir svettig så är det nog aldeles lagom:)

Tack för ditt svar. Det låter bra. Jag klipper eftersom jag tränar honom mycket hela våren och det blir alldeles för jobbigt om han inte är klippt och dessutom torkar han så sakta och får stå inne så mycket.

MVH Sanna

Hästarna har ju päls av en anledning så jag tycker det borde vara självklart att ersätta den pälsen med täcken om man "berövar" hästen det.
Ja, har alltid täcke när de är klippta, inne som ute.

Jag har spårklippning, om magen inte friläggs brukar hästen inte ha så stora problem med kylan trots minugrader och klippning. Så täcke har jag på vid nederbörd och kallgrader, annars inte. Jag har märkt en viss stelhet i bogarna vid långvarig täckesanvändning, då bogarna tenderar till att blli låsta innanför täcket. Därför har jag skippat täcket i så stor utsträckning som möjligt, men alltså inte vid nederbörd och kallgrader samtidigt.

Är man oroad, ge hästen mat. Ersätter allt vad stall och annat heter.;)

Fengur skrev:
Hej!
lånar tråden lite. Vad har ni för täcken på era hästar som är klippta mer än spårklippning? Ska klippa min lite mer idag som tidigare är spårklippt, på hela halsen och bogen, räcker det med fleecetäcke och regntäcke över vid temperatur till ca -10 och sedan vintertäcke om det blir kallare?

MVH Sanna

Jag tror att fleece plus regntäcke ger samm effekt som ett vintertäcke, jag har i alla fall inget annat...

Är det inte jättekallt kan det ju tom va så att det blir för varmt för hästen med fleece plus regn. Det finns regntäcken med tunnare stoppning (120 g tror jag) och bucas har ett regntäcke med fleece innuti.

Vi klipper just för att de blir för blöta när de svettas annars. Täcken på efter ridning eller vid rejält busväder, annars värmer vi hellre med grovfoder.

Gällande täckestjocklek var det nyligen ett BRA reportage om detta i tidningen Ridsport. Verkligen läsvärt!

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 708
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
713
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Jag har problem med att vissa fingrar "fryser" fort, det är underligt nog mestadels 1 på varje hand. Pekfingret på vänster, långfingret...
2
Svar
21
· Visningar
682
Senast: MissFideli
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
936
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka