Täckes tvång?

KopparbergsEmme

Trådstartare
Ja, satt här och läste trådar om Sadeltvång och de slog mig, min ponny har täckes tvång!

Han är extrem känslig mot knott och annat sattyg och förra året köpte vi ett flugtäcke. Detta gick sönder och "läckte in" massa knott så till i år har jag inhandlat ett eksem täcke...

Han har aldrig förr varit rädd för att ha saker över huvudet eller liknande, men han blir rädd när jag kommer och ska dra täcket över huvudet, lika när det ska av...Det blir elektiskt varma dagar och jag har börjat fundera över om det är det som är problemet, för det tog några dagar innan han blev rädd. I morse stod han och skakade stackarn efteråt, och det är inte likt min "Fil-bunke-häst"....

Jag kan inte skippa täcket, för då får han lida något oerhört, men de är ju svårt att berätta för honom...Så nu är de väl bara att träna och gosa, och mata i honom godis för att få honom att tycka det är en okej grej, eller?

Problemet är väl att det inte bara är jag som sätter på och av det och han har ju inte alls samma tillit och förhållande till den andra personen...hur ska jag lösa detta? Han ska ju inte behöva va rädd..

Hur har ni gjort med era "tvångs" hästar...?

Sv: Täckes tvång?

Mot elektriska räcken kan pälsglans hjälpa. Om man tvättar täcket rekommenderas att använda mycket sköljmedel, det kan minska statisk elektricitet

Kan du inte ha honom otäckad på dagtid i hage som är så "öppen" som möjligt att knotten "blåses och solas" bort? Resten av tiden i stallet.

Kanske lite krångligt att genomföra, men ett tips jag har är att spraya vatten på hästen/täcket, beroende på vilket du ska göra, av eller på. Ta bara en vanlig blomsprayflaska och spraya lätt så det blir bara lite fukt på tyget eller pälsen. Då minskar det avsevärt. Min häst är också väldigt skeptisk när det "smäller" på henne, så är hon statisk eller något av det jag ska ha på henne så tar jag lite vatten och det fungerar.

Kanske kan du spraya just på huvud och hals så det inte smäller där, om det är det som är extra otäckt?

Ska pröva! För det är det ända jag kan komma på som fått han att reagera, så vi ofta tränat att ha saker över huvudet =)

Askersund
Tyvärr är detta omöjligt, och han tål flugor lika illa =/

Jag har en eksem häst och han var jätterädd att få något över huvudet innan han måste börja använda täcket. Men efter någon veckas på och avtagande så var det inga problem och de täcke jag har är inte elektriskt iaf inte vad jag märkt.

Hoppas min struntar i det också till slut ;)

Nu har vi iaf provat blöta ner honom och så får han äta godis under tiden, då går det bättre!

Jag rekommenderar inte att tvätta täcket med sköljmedel..
Våran eksemhäst får klåda av sköljmedel,och det behöver man ju inte ge mer av..

Vi har aldrig sköljmedel i något som ska vara på hästen!

Vi använder inga kemikalie-produkter på våran häst,för vi tycker att en som har eksem,har känslig hud,så därför skonar vi henne från sånt,så inte risken finns att vi bidrar med klåda!
Kan ibland ha lite pälsglans längst ner i svansen,men aldrig på man/lugg!

Men för övrigt,nej till kem-produkter!

Mmm lite så får jag tänka också, men han tål kem produkter ganska bra, är mest flygande han blir galen av. Vissa flugmedel går, andra märker man obehag från! :)

Liknande trådar

Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 320
Senast: Jealle
·
Hästvård Inte riktigt säker om jag skulle posta denna tråd på utrustning eller hästvård men den landade här så får den väl flyttas på om det ska...
Svar
4
· Visningar
1 766
Senast: affinity
·
Hästvård Jag har en fryslort till häst! :crazy: Jag har förut aldrig haft täcke på någon häst jag ägt sommartid när det regnar, men min...
Svar
10
· Visningar
4 130
Senast: Mitrolle
·
Hästvård Är det något ärkefel att ha täcke när hästen går på lösdrift, eller beror det på att de som har hästar på lösdrift helst har sina hästar...
2
Svar
24
· Visningar
3 518
Senast: Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka