Täckes storlek

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare kartouche
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 7 383
K

kartouche

Om en häst är 153cm i mankhöjd kan det då vara rimligt att den har 135 i täckesstorlek?

vet att min häst på 163 i manken har 145 på täcket o den på 176 har 155-165 i storlek. o tänker att hon på 153 troligen då har 135 i täckesstorlek..

Vad tror ni?

hur höga är era hästar o vad drar de i täckesstorlek??

Sv: Täckes storlek

Men det beror ju helt på hur lång rygg hästen har :p Men 135 låter väl hyfsat rimligt. Varför inte mäta? :idea:

Det är ju inte mankhöjden som bestämmer storlek ju :D utan längden på ryggen.. mät från manken till svansroten så får du fram rätt storlek..:)

jo jag vet det :p

men jag har inte köpt hästen ännu, o tänkte kolla på täcken o så nu.. så jag kan inte mäta ryggen på henne ännu eftersom hon inte står i närheten av mig för tillfället..

och tänkte kolla om ni tyckte det lät rimligt med 135 i täckesstorlek

Fråga nuvarande ägare vad storleken ligger på så är problemet ur världen.

Visst låter 135 cm rimligt, men tänk på att det skiljer sej mellan olika täckesmärken...

Ta bara våran Lippa, hon är 156 cm hög och har:

Fleecetäcke: 125 cm

Svea regntäcke: 135 cm

Shire regntäcke: 145 cm

:crazy: :eek:

Jag har en D-ponny och ett varmblod på 157 cm. Båda drar 135 i täcke så det låter rimligt...

Min häst är exakt 153 cm i mankhöjd och han kan ha 135 i täcken. Skulle nog gå bra med 125 också men han är rätt kort i ryggen.

Jag skulle satsa på att din ligger på 135 ifall den inte är extremt lång eller kort i ryggen.

Stallets fjording är ca 136 cm hög, men han drar 145 cm i täcke :angel:

1393804.jpg

Om det inte är en grov häst fungerar det säkert med 135, men säker är man inte innan man provat.

Min rejält grova häst (1,59m) kan nog nästan ha 135 i ryggen, men på normaltäcken får jag oftast ta 155 för att han ska få plats med bogen. Har hittat några märken där jag kan köpa 145.

min arab mäter ungf. 150 cm mkh. har 130 i vissa täcken. ja så det blir ju 135 i dom flesta..

halvblodet jag hade, va 166 cm i mkh, hade täcken på 155.

mitt vbl. har täcken på 135-145, beroende på modell. han mäter ungf.155-157 cm mkh

min häst är 168 i manken och har 145 i täcken. Min andra är 178 och har 155 eller 165 i täcken.
Min ponny var 148 och hade 135 i täcken så beroende på hur hästen ser ut så går det säkert med 135.

Min nordis är 151 cm hög och har 155 i täcken. Det är lite tält-varning på det :D Men de sitter bra i alla fall och täcker hela lilla magen och rumpen :p

Det går inte med 145, de blir för korta och sitter som korvskinn i bogen.

Jag äger ett täcke i storlek 150 cm, det är precis så att det passar, lite tajt i bogen ändå.

men jag har inte köpt hästen ännu, o tänkte kolla på täcken o så nu.. så jag kan inte mäta ryggen på henne ännu eftersom hon inte står i närheten av mig för tillfället..

Spara pengarna tills du har hästen hemma, det är mera än rygglängd som avgör passformen!
Vi har två islänningar; 1,37 och 1,39 i manken. Den förstnämnda har MAX 125 på täcken, den andre drar lätt 135. Eftersom "den lille" är rätt grov, så faller vissa märken bort direkt för de går inte att knäppa i bogen ...

Det är alltid rea höst / vår nånstans, så fynden kommer du att göra ändå.

Min häst är 170 cm hög och har 135 i täcken, så det har helt enkelt med rygglängden att göra..

Du får mäta från manken till svansroten o se hur lång rygg den har

Det beror på hästens rygglängd. Mitt kallblodssto är ca 155 i manken och har täckesstorlek 125-135. Fjordingen är ungefär 143 över manken och han har storlek 125.

Min ena häst är ca 155 och han har storlek 145 i täcken.

Om en häst är 153cm i mankhöjd kan det då vara rimligt att den har 135 i täckesstorlek?

vet att min häst på 163 i manken har 145 på täcket o den på 176 har 155-165 i storlek. o tänker att hon på 153 troligen då har 135 i täckesstorlek..

Vad tror ni?

pröva med de täcket du har på 145cm så ser du på ett ungefär va du ska ha för storlek... men troligast e nog 135 tror ja... men som sagt, de varierar från olika täcken och märken...

hoppas du hittar rätt :)

Vad tror ni?

häst 1: 162 135
häst 2: 159 145
häst 3: 174 145
häst 4: 174 155
häst 5: 147 145
häst 6: 146 135

Så höjden betyder bara en del :idea:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
641
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 203
Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
19
· Visningar
1 765
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 327

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka