täckens vara eller inte vara!

Sv: täckens vara eller inte vara!

Får hästen tillräckligt med hö?
Tänkte bara... de håller ju värmen mycket lättare då.

Har för övrigt inget att tillägga om täcken, är inte så hemma på den fronten. Min travare har päls som en isbjörn och fryser inte i första taget när han har fint hull och fri tillgång på hösilage. :)

Har faktiskt undrat över detta "får hästen inte tillräckligt med hö/foder" när frågan om att frysa (ha täcken) kommer upp.

Varför fryser hästen mindre när den får mer mat :confused:
Jag förstår att den gör av med fler kalorier/energi när den fryser och därför måste ha mer mat för att inte förlora vikt, men fryser den mindre?

Är det samma sak som om vi människor äter en gräddtårta när det är riktigt kallt ute, så kommer vi att frysa mindre? bara undrar:confused: :confused:

Ja fett isolerar. Man har gjort undersökningar som visar att feta män klarar kyla bättre än magra män och kvinnor. Tydligen var även kvinnor mer köldkänsliga än män...(frös gjorde alla men kroppstemperaturen ändrade sig mindre hos feta personer.)

Undersökningen hos SLU visade även att täcke kan behövas vid blåst och fukt så man kan inte bara hänvisa till undersökningen utan att ha läst den utan det är som vid allt annat sunt förnuft gäller. Är hästen klippt behövs det täcke. Är den oklippt kan man ev. ge mer hö eller sätta på täcke. Kritisk punkt var vid -7 grader...tror jag.

Ofta är det nog så att vi kvinnor fryser och sätter på vår häst ett täcke för säkerhets skull... men egentligen spelar det ju ingen större roll. Bra för täckesindustrin och vi får pyssla litet extra. Sedan de hästar som verkligen fryser då är det ju naturligtvis viktigt att de får på sig täcke.

Vad menas med att den kritiska punkten är -7 grader?

Jag bara undrar om hästar verkligen fryser mindre än vad vi människor gör? tjocka människor fryser ju också även om fett isolerar. Hästar har ju iof päls, vilket borde hjälpa :crazy:. Finns det någon studie på om hästar är mindre känsliga för köld, eller är det bara en uppfattning vi har.

Det är alltid mycket snack om vad som är naturligt och inte, men i det här fallet kan det ju faktiskt vara en hint. Hästar sätter päls på hösten, det gör inte människor. Även om du skulle sätta ut mig dygnet runt hela hösten skulle jag inte få päls. Dessutom äter hästarna upp sig på sommaren, så de ska ha lite fett att isolera med.

När människan sedan klipper hästarna blir det ju en annan sak, då tar vi bort en av funktionerna för att hålla värmen. Så då är täcke att föredra.

Jag har en varmblodsvalack och han Måste ha täcke på sig om han inte har det så får han ont i sin rygg för att ha stått och spänt sig hela dagen. Jag har vinter täcke i hagen och en ryggvärmare på honom från 17-21 sen ett innetäcke under natten. (men ska hämta mitt back on track vinter snart) :D

Du känner ju din häst bäst själv. Mår han bra av 2 täcken så låt honom ha det tycker jag. Ylle värmer ju väldigt bra och i undersökningen (jag har läst den i Ridsport) minns inte riktigt vilken typ av täcke de hade provat med under. Tror det ver fleece och det värmer inte alls så bra som ylle. Fortsätt som du gör tycker jag och få inte dåligt samvete för att någon kanske ifrågasätter det. Du ser ju att hästen inte fryser längre och det är ju det viktiga.

Jag gör också så att jag enbart lägger på ett svettäcke efter hårdare arbete och jag inte har tid att låta min häst torka ordentligt, det är oftast sent på eftermiddagen, framåt 5-6, och då ska han ändå in vid 8-tiden. Men har jag tid gör jag så att jag borstar honom ordentligt, det ger dem luft mellan hårstråna och på så sätt torkar de lättare, det funkar iaf på min.

Bara för att studierna är vetenskapligt framtagna betyder inte det att det är 100% "sant" och stämmer vid alla tillfällen...

Det krävs ganska många studier som alla visar på samma resultat för att det ska betraktas som allmänt vedertaget. Dessutom går det aldrig att säga "alla hästar" eller "alla barn" eller vad det nu är frågan om, det vet de flesta som sysslar med forskning.

Däremot får vi väl bara tacka och ta emot att det finns folk som faktiskt lägger ner tid och pengar på att forska om våra kära husdjur, för många resultat är ju trots allt användbara.

Som så många har skrivit redan så tror jag också att det är individuellt vad som funkar i täckesväg och inte och sen får man inte glömma att täckestypen, hur rena och gamla täckena är och sådant också spelar in.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har absolut ingenting emot täcken, tycker bara inte att man kan jämföra hästars värme/kyla/frysning med människans. Visst finns det hästar som fryser, men de flesta klarar ju kyla bättre än en människa, vi klarar ju nästan ingenting utan att börja frysa!

*kl*
läs artikeln http://www.hastfolk.se/2004-06/04061_om_kyla.htm

Har en Nsv o Quarter alltså olika förutsättningar, Nordisen björnpäls :p o Quartern hyfsat med päls men långt från björnpäls. Så länge det e uppehåll o hyfsad temp ute går dom otäckade. När det kryper ner mot -20 lägger jag på vintertäckena, även om jag tror att Nordisen egenteligen inte behöver det men matte blir lite blödig :angel: . Vid nerbörd får dom självklart regntäcke/vintertäcke, beroende på temp, på sig.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 381
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Utrustning Det här är egentligen inget jättebekymmer men det stör mig att jag inte får ordning på det... :) Har en ganska rund häst som vissa...
Svar
3
· Visningar
1 055
Senast: Verdandi
·
Hästvård Hej! blev en diskussion med en kollega på jobbet igår som jag tänkte drifta lite med er. En av våra hästar har gått med ett lätt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 400
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka