Sv: täckens vara eller inte vara!
Jag har en stor halvblods vallack, som inte sätter päls ordentligt. Och jag har försökt att få han att sätta päls (förstå mej rätt), dvs att inte sätta på täcke så fort temperaturen sjunker pytte lite, utan bara ett tunt regntäcke vid nederbörd. Han satte päls till en gräns, sen var det stopp, och då frös han. Så det var bara att börja täcka honom när vintern kom. Jag har ju inget val liksom.
Och som ngn skrev, så är ju vissa hästar inte "skapta" för vårat klimat, trots alla studier. Det är min åsikt. Och bara för ett litet tag sedan, hade jag också sagt att hästar inte fryser utan täcke, för att den finns en teori om att eftersom hästarna "utstrålar" så mkt värme, så "täpps den igen/avstannar lite" när man lägger på täcken, och då fryser dom lättare.
(Är det ngn som förstår vad jag menar,blev så snurrigt det här, och har ngn hört samma sak??jag har så svårt att förklara mej i skrift liksom).
Jag har även haft en ponny med världens päls som jag blev tvungen att täcka när det blåse minsta lilla. Hon frös inte, men avskydde när det drog på henne, och då kröp hon ihop och spände sig, och fick jätte ont i ryggen. Var inte många som trodde mej, men efter antal sjukhusbesök och undersökningar så var detta det enda vi kom fram till, och det visade sig vara så. Hade alldrig ont i ryggen efter att hon blev täckt vid blåst.
Förlåt om mitt inlägg avvek lite från ämnet:smirk:
Vad bra att din häst inte fryser längre med sitt nya fina täcke