täckens vara eller inte vara!

MalinSophia

Trådstartare
Läste en tråd om frusen häst. det är ett stort ämne det där. tydligen har det kommit en idé om att hästen inte blir varmare av fler täcken, själv tror jag inte riktigt det stämmer. min häst står i dag hos min storasyster och han går på lösdrift och har ett rejält vintertäcke på sig. dock har han börjat frysa ändå så jag åkte och köpte ett fint ylletäcke att ha under och han har inte fryst alls sen han fick det under sitt vintertäcke. helst hade jag inte velat ha några täcken alls men eftersom han inte sätter tjock vinterpäls så får jag se till hans bästa. han får gå utan så mycket det bara går annars men på vintern har han täcke på sig dygnet runt för vädret är så otroligt opålitligt.

Sv: täckens vara eller inte vara!

undrar bara hur du ser att han fryser??

Det är ingen idé, det är efter vetenskapliga studier på SLU.

är det en varmblodshäst så brukar dom inte få så tjock vinterpälls, som du ofta kan se när det snöar så kan snön lägga sig på en chettis, men på en arrab så smälter den, och då ser man ju tydligt att en arrab inte får upp den värmen som den bör ha för att klara sig i vårat klimat här i sverige, så med detta vill jag säga att jag själv tycker att vissa hästar behöver tecken, och vissa inte, specielt något som värmer över korsset på hästen då ryggraden lätt kan bli kall och hästen inte rör sig lika mycket och lätt som den borde!

Har själv en vbl-travare som sätter dålig päls och är sk. rygghäst
behöver ingenting i väder väg... minsta lilla regn och blåst och hästen är stel som en planka, man ser hur hon kryper ihop och spänner sig, stenhård i mukulaturen på ländryggen och blir så grinig om ryggen ömmar...
Så det är varma täcken som gäller och BoT ryggvärmare vid behov
funkar kanoners...

undrar bara hur du ser att han fryser??

eftersom vi haft våran häst i över 13 år så har vi lärt oss att se när han fryser, hur han reagerar på olika väder osv. det vill säga att han skakar och e spänd precis som med många andra.

trots det vetenskapliga testet så fryser min häst mindre med ett ylletäcke och ett vinter täcke på. jag tror och går på efter vad som funkar i praktiken. fryser han mindre med 2 täcken så får det vara 2 täcken vad vetenskapen än säger.

Jag har en stor halvblods vallack, som inte sätter päls ordentligt. Och jag har försökt att få han att sätta päls (förstå mej rätt), dvs att inte sätta på täcke så fort temperaturen sjunker pytte lite, utan bara ett tunt regntäcke vid nederbörd. Han satte päls till en gräns, sen var det stopp, och då frös han. Så det var bara att börja täcka honom när vintern kom. Jag har ju inget val liksom.

Och som ngn skrev, så är ju vissa hästar inte "skapta" för vårat klimat, trots alla studier. Det är min åsikt. Och bara för ett litet tag sedan, hade jag också sagt att hästar inte fryser utan täcke, för att den finns en teori om att eftersom hästarna "utstrålar" så mkt värme, så "täpps den igen/avstannar lite" när man lägger på täcken, och då fryser dom lättare.
(Är det ngn som förstår vad jag menar,blev så snurrigt det här, och har ngn hört samma sak??jag har så svårt att förklara mej i skrift liksom).

Jag har även haft en ponny med världens päls som jag blev tvungen att täcka när det blåse minsta lilla. Hon frös inte, men avskydde när det drog på henne, och då kröp hon ihop och spände sig, och fick jätte ont i ryggen. Var inte många som trodde mej, men efter antal sjukhusbesök och undersökningar så var detta det enda vi kom fram till, och det visade sig vara så. Hade alldrig ont i ryggen efter att hon blev täckt vid blåst.

Förlåt om mitt inlägg avvek lite från ämnet:smirk:
Vad bra att din häst inte fryser längre med sitt nya fina täcke:bump:

ja han blev väldigt nöjd och då är jag nöjd. har också försökt sätta päls på honom men som med din gick det bara till en vis gräns. ja med täcke plattar man ju till pälsen och den kan då inte hålla värmen på samma sätt. jag tycker det är väldigt roligt att höra andras åsikter och hur de gör med sina hästar, det finns tusen sätt för allting!

Ja det finns verkligen tusen olika sätt att göra saker på, speciellt i hästvärlden:smirk:
Men jag tycker du gör helt rätt. Man har ju inget val liksom, trots vad alla studier säger hit och dit. Och jag har verkligen fått ändra mina åsikter, and detta med täcken och så. Det är ju individer vi har att göra med. Min fryser jämt, men min mammas häst fryser alldrig,o hon har knappt mer päls än vad min har,hon är kokhet även om det är -25 ute:smirk: . Är ju precis som med människor. Vissa fryser jämt, och andra nästan alldrig, liksom.

Ja du lyckades då förklara det jag försökte förklara, med några få ord!pälsen plattas till! Den enkla förklaringen ska jag använda mej av nästa gång.

Hoppas det går bra för dej o pollen, är ju snart vår förhoppningsvis:bump:

Det är ingen idé, det är efter vetenskapliga studier på SLU.

Det ´är ju så att dom flesta hästarna blir varmare om dom har ett eller flera täcken på sej, annars hade man inte haft täcken ju.. :angel: min häst blir det i allafall... :) :cool: :banana:

Jag har tre hästar, de får täcke när det blir minusgrader då den ena har ryggproblem och spänner sig, den andra är gammal, den tredje behöver hullas upp och ska hålla värmen

I det här ämnet finns det lika många åsikter som hästägare... nästan.
Alla är övertygade om att just de gör det rätta för sin häst.
Så länge hästarna inte far illa av hur deras ägare bestämmer sig för att göra så anser jag att var och en gör som den vill.

Själv har jag två hästar. Den ena är en fjord... mycket päls på henne. Den andra är en korsning av lite ädlare slag... mycket päls på henne.
Jag täckar inte alls. Endast om hästen är väldigt varm och skall släppas i hage direkt efter arbete. Då är det täcke på i någon/några timmar för att förhindra för snabb avkylning.

Annars är de otäckade oavsett väder. Även om det regnat och snöat i stort sett hela dagen så är ändå bara det yttre lagret av hårremmen blöt. Pillar man in fingrarna under det blöta så känner man att de är torra innanför mot huden.

är det en varmblodshäst så brukar dom inte få så tjock vinterpälls, som du ofta kan se när det snöar så kan snön lägga sig på en chettis, men på en arrab så smälter den, och då ser man ju tydligt att en arrab inte får upp den värmen som den bör ha för att klara sig i vårat klimat här i sverige, så med detta vill jag säga att jag själv tycker att vissa hästar behöver tecken, och vissa inte, specielt något som värmer över korsset på hästen då ryggraden lätt kan bli kall och hästen inte rör sig lika mycket och lätt som den borde!

Håller inte alls med om detta! Har två araber, den ena har ett tunt regntäcke på sig för att inte sätta så mycket päls. Min unghäst sätter en tjock vinterpäls, visst smälter snön på henne ibland, men et beror på att hon avger värme och inte att hon fryser! Hon är allitd varm och fin, oavsett hur kallt/blåsigt/blött det är. De har tunnare hud och finare päls än många andra raser, men ger man dem chansen kan de flesta sätta fin päls som de klarar sig utmärkt med.

Jag tycker det är ett märkligt resonemang att rekommendera täcken till vissa raser- tycker mer att det handlar om individ, och oftast om vad ägaren anser...:angel:

De flesta ser själva att hästen fryser, och då ska den såklart värmas på ett eller annat sätt. Sen tror jag också att tillgången på grovfoder är viktig för att hålla värmen, samt hagar där hästarna rör sig. att stå 8 timmar utan foder i en liten hage gör ju hästen kallare än ett stort bete med fri tillgång på foder. Min unghäst har fri tillgång på hö, naturligt skydd i hagen (samt vindskydd) och en fin vinterpäls, så jag skulle aldrig drömma om att sätta täcken på henne.

Jag tycker att täckeshysterin är lite fjantig. Vissa hästar tål kyla bättre än andra beroende på ras och vad de är vana vid. Men jag tycker som så att hästägaren får bestämma själv huruvida ens häst ska vara täckad, då denne ofta känner sin häst bäst. (så länge hästen inte far illa givetvis)

Det är inga problem och se när en häst fryser. Pälsen reser sig och om den fryser ordentligt så skakar hela hästen. Den som påstår att täcken inte hjälper måste vara dum i huvudet, slu eller något annat institut, spelar ingen roll vem som har sagt detta men den personen har ju bevisligen ingen erfarenhet. För att bli lite snällare så kan jag säga att det finns många som inte förstår vad det är dom lägger på sina hästar. Det är en enorm skillnad på täcken och täcken och om man lär sig detta så slipper hästar gå med svampodling på ryggen.

är det en varmblodshäst så brukar dom inte få så tjock vinterpälls,

Det håller jag inte med om. Jag vet en som har stor uppfödning av varmblodiga ridhästar, och har sina hästar i lösdrift i olika flockar. De går alltså ute året om, i alla väder, och de flesta ser ut som nallebjörnar just nu.

Immer

Självklart finns det undantag. De flesta hästar klarar sig bra utan täcke, men bara för det behöver ju inte just din häst göra det. Det finns många faktorer som spelar in. Du har ju hittat ett sätt som fungerar för din häst och då är det nog det som är bäst för den. (oavsett vad undersökningar visar)
Sådana undersökningar görs (gissar jag) delvis för att det är väldigt många hästar i vårt land som går med täcke och som inte alls behöver det. Många skulle troligen må bättre utan, men som sagt det gäller ju inte alla. Okunskapen är ganska stor på många håll och en sån undersökning kan ju ge lite mera kunskaper till dem som behöver. Det finns ju många hästägare som täcker sina hästar för att det ska bli lättare att borsta dem tex, eller de som lägger på fel typ av täcke i förhållande till vädret.

Senast ändrad:

ja igentligen är jag inte speciellt mycket för täcken men man får ju se till hästens bästa. och jag kan inte riktigt heller hålla med om att Varmblod har svårt att sätta vinterpäls, en foderhäst jag hade hon satte päls som en björn och hon hade aldrig täcke men min herre han har inte så mycket vinterpäls och aldrig fått mer hur mycket vi än försökt. det handlar mer om individ än ras om just hur mycket päls de sätter, visst vi har ju vissa raser som får enorm päls men annars så.

jag har en arab. han blir 2 år i vår och enda gången jag har haft täcke var när det blev 10-15 grader fort och det regnade i flera dagar..vid detta tillfälle så hade han inte mer än sommarpäls...han fick då ett regntäcke under EN natt och även fast än att det fortsatte regna så frös han inte sedan efter det...
nu när det regnar eller snöar så blir han bara blöt i det yttersta lagret av pälsen men om man känner innanför så är han snustorr:smirk: .. men han kanske inte är en arab:D :angel:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 381
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Utrustning Det här är egentligen inget jättebekymmer men det stör mig att jag inte får ordning på det... :) Har en ganska rund häst som vissa...
Svar
3
· Visningar
1 055
Senast: Verdandi
·
Hästvård Hej! blev en diskussion med en kollega på jobbet igår som jag tänkte drifta lite med er. En av våra hästar har gått med ett lätt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 400
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka