• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Hogwartsexpressen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 3 021
H

Hogwartsexpressen

Hej!
Behöver hundar som puli eller komondor (stavning??) täcke? dvs. kan fukt och kyla komma in dom på huden (jag vet, dåligt formulerat...)? Eller hundar med mycket päls... typ s:t berhardshundar! Eller Siberian huskey (stavning?)?
Tacksam för svar, och förlåt, om det här är en knäpp fråga...

Sv: täcken?

Nej.

(Det finns förresten inga dumma frågor, bara dumma svar ;))

Jag förstår mig inte på den här täckestrenden. Jag ser mer och mer hundar med täcken på sig och många av dem har gott om päls och ofta är det inte ens dåligt väder! Jag kan verkligen inte se vad t ex en beagle har för nytta av ett täcke vid mulet väder och fem plusgrader.

*kl*

Dom hundar som kan komma att behöva täcken i större utsträckning är nakenhundar och hundar som saknar underull..

Jag försöker i det längsta att ha Zaga utan, men ibland räcker hennes korta tunna päls inte till och då är det ju givet att hon ska ha täcke på sig :)

På mina hundar bra jag enbart ha täcke då det är riktigt kalt och man ska ut på längre promendare, Dock så är ju valpen korthårig så den bruka få ha täcke oftare.

Sen efter som en av mina hundar är så pass hårig så det kan ta 2timmar innan den torkar så bruka det få ha ett lättare regntäcke om det regnar ute. (Inte då det regnar på sommare)

Annars annser jag att man sak försöka ha täcken så lite som möjligt på hunden!

Spinner vidare med en fråga:

Det är ingen som tycker det är ett alternativ med ett tunt skaltäcke som skydd mot regnet om man har hund av den typen som tar flera timmar att torka?

Jo jag skulle nog kunna använda ett sådant täcke för min egen skull faktiskt..

I den värsta ler- och höstregnperioden för att slippa duscha hunden efter varje promenad.

Ja jag må vara lat, men hunden lider ju knappast av att bära skaltäcke på sig då och då ..

Min grand Danois badar bland isflaken i vår lilla sjö, jag har aldrig sett henne frysa, men det finns säkert pälshundar som gör så. Det e nog olika från individ till individ. Sen dom som har täcke på sina hundar för att skydda dom från att bli blöta och skitiga har jag full förståelse för!

Fryser hunden, täcka. Fryser inte hunden, låt bli. Enkelt.

Håller med.

Det är ingen som tycker det är ett alternativ med ett tunt skaltäcke som skydd mot regnet om man har hund av den typen som tar flera timmar att torka?

Det har jag faktiskt alltid om det regnar (mer än bara duggregn) trots att jag har korthårig hund som inte tar överdrivet lång tid att torka. Tycker att det är praktiskt och hundarna jag har verkar nöjda med att inte behöva bli blöta i onödan.

Det har min welsh, hon bekymrar sig inte om det regnar eller är blött. Hon lägger sig gladeligen i alla vattenpölar. Skulle jag duscha henne efter varje promenad skulle jag inte hinna med annat. Hon har som en overall så det är bara tassarna som blir smutsiga.

Låter praktiskt..

Som sagt, ja må vara lat som inte orkar duscha min hund efter varje promenad, men då får jag vara lat för hunden mår då inte dåligt av att bära skaltäcke/overall ibland och jag slipper duscha av skiten :)

Låter praktiskt..

Som sagt, ja må vara lat som inte orkar duscha min hund efter varje promenad, men då får jag vara lat för hunden mår då inte dåligt av att bära skaltäcke/overall ibland och jag slipper duscha av skiten :)

Det är praktiskt. Hon kan rör sig obehindrat, skulle hon leka med en annan hund och det är planerat då har hon den inte.

Om man som jag heller inte har ett badkar utan en bara dusch, så orkar man inte duscha jämt och stå böjd över och själv bli dygnsur.

Jag använder också ett regntecke till min då det regnar. Har en pudel med lång päls. Hans päls blir jätte krusig och tovig när den blir blöt. Jag hinner inte stå varje gång jag varit ute i regn och föna och kamma honom ( de gånger man ska iväg till skolan eller jobbet). Dessutom tar det evighet för honom att självtorka. Jag tror han lider mindre av att ha regn täcke än att kamma ut tovor.

Men precis..

Det finns nog vissa som anser att man är en smula lat, men jaha so what ?

Hunden lider inte och jag slipper ta reda på massa skit = Alla nöjda och glada :D

Senast ändrad:

vilka logiska lösningar det finns här på hund!! (obs. inte ironisk)
Men det här med fleece-täcken då? Innomhus har ju vissa sånna på vintern, men är det bara mode?? :confused: I'm kind of cnfused

Min ena hund var väldigt sjuk i våras och tappade all sin päls. Eftersom hon i vanliga fall är ganska långhårig reagerade hon, så har hon haft täcke inomhus i stort sett hela sommaren. Det tog emot, men när jag insåg att hunden faktiskt frös och inte bara tyckte synd om sig själv så blev hon också mycket bättre och det hade stor del i hennes väg till helt frisk.

Så, nej, inte om hunden är frisk och normal så ska ingen hund behöva ha täcke inomhus.

Rör de sig ute behöver de inte täcke där heller, men ska de sitta stilla länge så tycker jag det är bra på de flesta hundar.

Sen har jag faktiskt funderat på om man skulle investera i heltäckande overall och gummistövlar denna årstiden, gud vad mycket städtid man hade sparat:angel:

De skulle absolut aldrig finnas på kartan för mej å ha mina hundar täckta inomhus, de tkr jag låter väldigt onödigt, då lär dom ju verkligen frysa mer ute. Jag täcker mina hundar ute, enbart om de är regn å blåst, då dom verkar tåla de sämmre än ren kyla, men antar att de är som med hästar där. Täcker dom me fleecefodrat vattentätt täcke..

Men, mina hundar är ute hela dagarna, skulle aldrig täcka dom för att gå en promenad, då dom verkligen rör sej och en sund å frisk hund håller ju värmen av aktivitet, som vi människor. Nakenhundar å hundar med extremt kort/tunn päls kan jag däremot förstå att man täcker.

Fast nej. En hund ligger oftast och sover inomhus, ute rör de sig. Mår de då dåligt för något så fryser de ju när de slappnar av och vilar...

Fryser hunden, täcka. Fryser inte hunden, låt bli. Enkelt.

Håller med:)

Vill dock lägga till att hundar som tränar och sedan ställs av mellan varven bör ha täcke med tanke på skaderisken. Jag skulle aldrig jaga/träna/raca en hund och sedan bara ställa av/in i bur utan täcke!

Sedan såklart om man har en långhårig hund och det regnar, då kan jag tänka mig att det kan vara jättepraktiskt med ett regntäcke (ofodrat såklart).

Gilly

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 304
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
525
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
863
Senast: animalasia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin
  • Guldfasanerna
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka