M

Medrea

Skriv i min tabell ?

Behövs det verkligen täcken på hästen på sommaren ?
ett våffeltäcke/svett täcke blir den ju varken kall eller varm av.:confused:

man kan ha regntäcke när det regnar men...

..på hösten då ?
räcker det med ett fleecefodrat regntäcke eller ?
stalll/utegånstäcke fr varmt ?

Inomhus då ?
Skriv I min tabell vilka täcken man skulle ha nytta av på....? ( till klippt häst med håriga ben på vintern.

SOMMAR juni-sept
Inne:
Ute:

Höst(okt,nov) :
inne:
Ute:

VINTER nov-mars
Inne:
Ute:

VÅR mars -maj :
inne:
Ute:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: TÄcken .

jag tycker det beror på individ och hur pållen används. ingen av våra 5 hästar/ponnys har samma behov, men varje häst har ofodrat regntäcke, 100 g. regntäcke, ett par 300 g. vintertäcke, flecce täcke, svett/transport täcke, flug täcke.

ponnyna har 100 g. regntäcke och ofodrat regntäcke, flecce täcken. en av ponnyna har ett 300 g. vintertäcke pga. att hon varit klippt vintertid och en har exem täcken pga. sin exem.

en del blir lätt kalla, spända i muskelaturen. andra inte.

Sv: TÄcken .

Du har gjort en nästan exakt likadan till tråd?

men om jag ska svara rent generellt. Mina två hästar har ungefär den här uppsättningen täcken:
Varsitt ofodrat regntäcke för vår/sommarregn.
Fleecefodrat regntäcke för hösten/mild vinter
Vintertäcke ca 300gram
Fleecetäcken för stall och svettäcke.
Våffeläcken för att hasom svettäcke på sommaren.
Flugtäcke som används ibland.

Liknande trådar

Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 466
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Min häst (Irish cob) står uppstallad i Frankrike. Hästarna är inne på natten över vintern och ute 24/7 på sommaren. Det har varit...
Svar
3
· Visningar
1 161
Senast: Freazer
·
Hästvård Har lyckats få springmask, tror jag, på ena hästen, vet inte hur. Prov är inskickat och veterinär kontaktad. MEN vill börja förbereda...
Svar
5
· Visningar
2 670
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 928
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka