Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mifellen skrev:det beror givetvis vilken typ av häst det är. Visst, om en häst går utan täcke jämt får den ju bättre päls men det finns ju begränsningar, det ligger ju i rasen.
Mitt varmblodssto har på sig täcke när det är kallare är -5. Och fjordingen när det är kallare än -20.
Så det där är väldigt olika!!
Gilette skrev:de beror väl på om dom är klippta eller inte. Om dom är klippta ska dom ju såklart ha täcke både inne och ute, om dom är oklippta räcker de väl att dom har regntäcke om de regnar. Men ja tycker att de är bäst att man klipper hästarna om man tränar hårt annars blir dom ju så svettiga
Kissing Spine skrev:Om det behövs- ja! Om det inte behövs- nej . Jag är lite mer av principen hellre täcka dagar det är kallt/blåsigt/regnigt än att chansa på att hästen inte ska frysa...
Moej skrev:Inte täcke.
Anledningen:
Jag har ett kallblod på 13 år som klarar sig alldeles utmärkt utan täcke. Och vi rider i ridhus mindre än en gång i veckan.
I rötterna på pälsstråna på hästen sitter små muskler som styr hårstrårna och därmed reglerar värmen.
Sätter man då täcke på hästen tynar de musklerna bort.
Därför känns det onödigt att sätta täcke på min häst.