Täcken...

Sv: Täcken...

det beror givetvis vilken typ av häst det är. Visst, om en häst går utan täcke jämt får den ju bättre päls men det finns ju begränsningar, det ligger ju i rasen.

Mitt varmblodssto har på sig täcke när det är kallare är -5. Och fjordingen när det är kallare än -20.

Så det där är väldigt olika!!

de beror väl på om dom är klippta eller inte. Om dom är klippta ska dom ju såklart ha täcke både inne och ute, om dom är oklippta räcker de väl att dom har regntäcke om de regnar. Men ja tycker att de är bäst att man klipper hästarna om man tränar hårt annars blir dom ju så svettiga

Om det behövs- ja! Om det inte behövs- nej ;). Jag är lite mer av principen hellre täcka dagar det är kallt/blåsigt/regnigt än att chansa på att hästen inte ska frysa...

Beror helt på väder. Fryser hästarna får dom ha det. Min är just behandlad för en låsning i ryggen och ska ha täcke tills det är utläkt på ordination. Shettisen har så tjock päls så han klarar alla väder.

Inte täcke.

Anledningen:
Jag har ett kallblod på 13 år som klarar sig alldeles utmärkt utan täcke. Och vi rider i ridhus mindre än en gång i veckan.
I rötterna på pälsstråna på hästen sitter små muskler som styr hårstrårna och därmed reglerar värmen.
Sätter man då täcke på hästen tynar de musklerna bort.
Därför känns det onödigt att sätta täcke på min häst.

Mifellen skrev:
det beror givetvis vilken typ av häst det är. Visst, om en häst går utan täcke jämt får den ju bättre päls men det finns ju begränsningar, det ligger ju i rasen.

Mitt varmblodssto har på sig täcke när det är kallare är -5. Och fjordingen när det är kallare än -20.

Så det där är väldigt olika!!

Instämmer....:smirk:

Gilette skrev:
de beror väl på om dom är klippta eller inte. Om dom är klippta ska dom ju såklart ha täcke både inne och ute, om dom är oklippta räcker de väl att dom har regntäcke om de regnar. Men ja tycker att de är bäst att man klipper hästarna om man tränar hårt annars blir dom ju så svettiga

Instämmer....:smirk:

Kissing Spine skrev:
Om det behövs- ja! Om det inte behövs- nej ;). Jag är lite mer av principen hellre täcka dagar det är kallt/blåsigt/regnigt än att chansa på att hästen inte ska frysa...

Instämmer...:bump:

Moej skrev:
Inte täcke.

Anledningen:
Jag har ett kallblod på 13 år som klarar sig alldeles utmärkt utan täcke. Och vi rider i ridhus mindre än en gång i veckan.
I rötterna på pälsstråna på hästen sitter små muskler som styr hårstrårna och därmed reglerar värmen.
Sätter man då täcke på hästen tynar de musklerna bort.
Därför känns det onödigt att sätta täcke på min häst.

:bow: Tack för svar!:smirk:

Fast jag kanske ska tillägga att jag inte är helt emot täcke :D
Araben i "mitt" stall te.x. vore det rätt dumt att inte ha täcke på, han hade blivit till is.

Araberna o varmblodet har täcke, shettisarna får tunnt regntäcke om det regnar eller snöar, mest för att deras tjocka päls aldrig tokar (kallstall).

Beror helt och Fullt på hästen som individ.
Där spelar inte mina personliga åsikter någon roll.

Beror helt på hästen. Fryser den eller är klippt så får den ha täcken på sig. Däremot skulle jag aldrig lägga täcken på min islandshäst som har supertjock päls och svettas i regntäcke när det är -20 grader!
Så det beror helt på individen. Behövs täcke så får hästen ha det, klarar hästen sig utan så slipper den täcke.

Jag är inte någon täckesmänniska...men ibland kommer man till situationer som gör att man måste rucka på sina egna regler ibland. Som t.ex. blötväder i samband med nollgrader och blåst...då är det regntäcke som gäller för 9-åringen...unghästen verkar helt oberörd oavsett väder så hon får gå utan(hon fick täcke i början men gillade det inte och 9-åringen har större behov av täckena)...Sen började 9-åringen hosta efter en natt inne i stallet...trots att det är så dammfritt som det bara går och att hon får blött kraftfoder...Efter en rejäl genomgång (flyttade hit i september så jag har inte haft koll på allt än;)) hittade jag ett hål med snåldrag i 9-åringens box så inatt fick hon ha jutetäcke på och ingen hosta nu på morgonen. Tills draget är kontrollerat och åtgärdat kommer hon att få ha täcke på sig på natten. Nu är det strålande sol och gnistrande klart med några minusgrader och bägge damerna är otäckade och ser ut att må som prinsessor;)...allt frid och fröjd:p

Har hästen haft täcke sen den var liten så har den blivit van vid det och kommer frysa när det börjar bli lite kallare!
Har ett halvblodssto på 6år och har bara täcke på i nödfall! Hon har aldrig haft täcke på när hon var liten!
Är det under -10 så har hon täcke, och om det är minus och det snöar hela dagen.
Och om det verkligen ösregnar ute och hon går ute från 7-17 typ.
Men helst inte!
Sen trivs hon inte i täcken heller, hon går hellre ute utan!

har två täcken på mitt varmblod. Först ett innetäcke sen ett varmt regntäcke ovanpå. Istället för att ha vintertäcke ute och sen byta och ta på stalltäcket när hon ska in. Ser lite kul ut nu när det har börjat bli kallt och hon har fått teddypäls på halsen men ingen annan stans :d

Min ena häst har täcke för hon är frusen, den andra är utan för hon har föl och jag vill inte att han ska trassla in sig i snören och annat, annars hade hon också haft täcke.

Det beror på om hästen är klippt/oklippt, frusen eller inte, om den har skydd i hagen, stor hage med möjlighet att röra sig mkt, tillgång till mat mm.

Mitt sto skaffar alltid mkt päls, men behöver täcke när det börjar bli kallt och när det regnar/blåser, då hon har problem med att hålla värmen över rygg och kors. Hon har dock gått utan täcke hela sommaren och hösten ända tills nu när det blivit kallt, med undantag för enstaka regniga/blåsiga dagar.

Valacken har också täcke, han har gått med det sen oktober när det blev regnigt. Han är inte speciellt frusen av sig, men skaffar inte så mkt päls. Sen tränar han mkt och blir svettig.
Sen ville jag slippa stå och borsta hela hästen vareviga dag när han rullade sig i sin otroligt leriga hage, bra med täcke där, man behöver bara borsta benen, huvudet och halsen.

TACK ALLA före era trevliga inlägg!!:bow:
Måste säga att jag håller med er allihop.:)

//Nuzzan

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 957
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
287
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 109
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30