Täcken...

Sv: Täcken...

Det beror helt på, jag är väldigt mycket för täcken! Nordsvenskar och sådant klarar sig ganska läng utan täcke, men har man ett engelsktfullblod, angloarab eller arab som inte ens kommer från våran sorts miljö så skulle det vara helt idiotiskt att låta dem gå utan täcken, deras muskler ligger så ytliga och de får lätt korsförlamning om de blir nerkylda!!! Även många halvblod har ytlig muskelatur och sådant skall man tänka på!!! Många raser klarar inte vårat klimat... och man avlar sällan för att hästen skall klara kyla m.m. utan den skall ha så lite fett och så tunn päls som möjligt.

Hästen har inte heller alltid så stor rörelse möjlighet och står den i liten hage (typ rasthage/sjukhage) så skall den nästan alltid ha täcke på. vi klipper även på vintern och då är det extra viktigt (trotts att de har stor hage)!

Senast ändrad av en moderator:

har det på mina 2 som klipps och tränas mkt.
speciellt den ena som väldigt lätt blior stel så fort det blir minsta lilla kallt.

Om jag haft en häst på lösdrift som bara promenadridits så ksulle jag inte ha täcke på.

Vill bara säga att våra grannar på landet har en arab och en shettis som går ute (med tillgång till vindskydd) dygnet runt så länge det inte är för många minusgrader och hela dagarna annars. den araben har PÄLS!
Hon ser ut som en islandshäst! Hon har aldrig haft täcke. Bor i Norrland.
Har du tänkt på hur många minusgrader det blir i öknen på nätterna?:D Araber tål mer än man tror om de är vana och inte bortklemade från början.

Vindskydd är bra! :) men många har inte tillgång till det. Alla araber får inte så lång päls dessvere. Men shettisar de tål allt:D

Jag kör utan täcke.
MEN jag har täcke till varmblodet om det skulle bli snuskigt kallt, men efter att ha gått utan täcke i flera år så får hon numera päls som skulle få en grizzlybjörn att bli avundsjuk;) Ponnyn har täcke på sommaren, eksemtäcke.
Lite regn och rusk tror jag knappast de dör av, så jag har i stort sett aldrig täcke på mina hästar.
Självklart är det upp till var och en att avgöra om man anser det behövas eller ej. Hästar med tunn päls eller klippta hästar behöver nog lite hjälp att hålla värmen.
Men ibland när man ser hästar som går med täcke i slutet av augusti så tycker jag det är liiite överdrivet (och nej, det är inte flugtäcke eller liknande utan riktiga täcken som åker på då....)

Hej!

Som dom flesta redan har sagt - beror på hästen. Och vad man ska använda den till, rider man mycket i ridhus kanske man behöver klippa. Min dam går utan täcke i alla väder, men så har hon ju björnpäls + att hon har möjlighet att gå in i ligghallen när hon vill :)
Förra hästen var jag tvungen att ha regntäcke på så fort det blåste eller regnade, han började frysa redan vid +10 om det var ruskväder....

Har alltid täcke av något slag på mina hästar oavsett ras.
Fördelar: Hästen är alltid hyfsat ren samt lättskött det går snabbt att göra iordning och komma iväg ut på tur. Tidsbesparing alltså.
Nackdelar: :confused: ser inga nackdelar... mina hästar mår toppenfint.

täcke vid snålblåst och snöblandat regn tycker jag hästar utan ordentlig ligghall som är ute större delen av dagen skall ha.
står hästen på foderstat utan att ta hänsyn till vädret dvs mer hö vid sämre väderlek så är täcke befogat.
liten sketen grushage utan möjligheter att för en häst röra sig normalt samt söka lä behöver ochså täcke vid dåligt väder.
dock inte dubbla täcken vid 15 + grader som hästarna häromkring har haft denna varma höst.

Det är självklart med täcke ifall det regnar, blåser eller snöar, skulle inte vilja stå ute i oväder utan kläder själv:mad:

Även på sommaren är det bra med ett täcke mot insekter, gräsfläckar och jord.

Täcke PÅ!:banana:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 957
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
287
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 109
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30