Täcken...!

Happimess

Trådstartare
Hej hej..
Har gubblat lite hit och dit och undrar nu egentligen vad man behöver för täcken i höst och vintermörkret? Vad har ni för täcken till era hästar?

Tack på förhand.. kram :banana:

Ett RS vinter som "tjocktäcke" (när det blir flera minusgrader)och ett Thermo Master Superfit Rain som regntäcke. Regntäcket åker på varje dag nu, utom om det skulle vara flera minusgrader.
Inne har jag ett Hansbo Kombitäcke, men bara om hon är svettig eller blöt.

Jag har ett 200 med avtagbar hals och ett 300 med hals...
det räcker för mig iallafall:)

Min häst har ett stalltäcke, 200gr inne i stallet nu och sen när hon är ute slänger jag på ett regntäcke med 100gr fyllning utanpå. Sen när det blir kallare får hon ha ett tjockare stalltäcke inne och ett tjockare utegångstäcke utanpå ute.
Då är hon nöjd! :love:

Just nu har min pålle på sig ett regntäcke som är vind och vattentätt men som andas + ett tunt bomulls täcke under.
Inne bara bomulls täcket.

Om man inte vill ha hästen jätte kort hårig så klarar man sig på ett tjockare vintertäcke för dom kalla dagarna och ett regntätt för dom regniga, blåsigare dagarna.

Eller så kan du ju låte pållen gå "naken" hela vintern :)

på vintern har han termotäcke inne (två olika beroende på hur kallt de)
Samma ska med utetäckena (har han tre om nåt skulle bli blöt och inte torka)

Ulltäcke i transporten,används oxå om skrittfilt och svetttäcke efter jag har ridit

Har såklart ländtäcke oxå

Pållen e hel klippt

Har inte klippt henne än, men hon har nu regntäcke på sig, när det är så milt som det är för tillfället.
När jag klippt henne blir det nog ett fleecetäcke under regntäcket, sen när det blir några minusgrader eller kallare (ja i vinter....) får hon ett normalt tjockt vintertäcke på sig. Blir det riktigt kallt, här är 15-20 minus riktigt kallt, åker ett fleecetäcke på under vintertäcket.
När det är så kallt brukar jag ha dubbla ridtäcken vid ridning, eller ridtäcke o yllefilt ovanpå (när jag rider utomhos alltså). I transporten termotäcke.

hon går "naken" ute..
har bara använt regntäcke ett fåtal gånger under hösten.. typ 5 ggr kanske...
naken inne om hon inte ridits och blivit svettig, då har hon ett fleecetäcke...

hon har ett tjockare täcke men d har inte använts ännu iår..

hon e nordsvensk med mycket päls...

Liknande trådar

Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
273
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 313
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
954
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
524
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2