Har den täcke på sig nu hos ägaren? Jag bor i södra Sverige, har en new forest och en shettis. Båda är oklippta, men i jämförelse med shettisen så är new foresten i princip utan päls. Står i kallstall, dock är det litet så när hästarna väl är inne värmer de upp det rätt bra. Den större ponnyn har nu (temperaturer runt fem plus på dagarna, runt nollan på nätterna) ett tunt ofodrat regntäcke på sig ute, naken inne. Den lille har inget täcke alls. Vi har haft minusgrader någon vecka tidigare, då har den större haft ett lite tjockare täcke (100 gram kanske?) både ute och inne.
Jag är egentligen emot att de ska stå med samma täcke ute och inne (tycker dels att det är enklare att de får lufta pälsen och bli borstade innan täcket läggs på, dels att täcket blir så äckligt på utsidan om de ligger med det inne i bajset och dels att min häst egentligen inte behöver täcke inne), men i kollektivstallet vi stod i innan ingick inte täckesbyte och där hade hon det tjockare täcket för att det var kallt, så det var redan "förstört". Annars hade hon nog definitivt överlevt även de kallare nätterna utan täcke inne.
Ett russ brukar ha grizzlypäls. Jag skulle gissa att den klarar sig utan täcke. Men om den behöver, och ni inte har möjlighet att hästen bara kan ha täcket på sig om dagarna, så hade jag satsat på ett så tunt regntäcke som möjligt. Typ ett sommartäcke. Min höll på att flyta bort häromdan när det small till och blev varmt, eftersom det var kallt på morgonen när jag släppte ut och hon fick ha det tjocka täcket. Hon var mer svettig än efter en ridtur.