Rookiemamman

Trådstartare
Hej!
Vecka 12 -slutet på mars får vi hem vår foderponny!
Vi behöver ett täcke som han kan ha både ute och inne (på natten) så att de som släpper ut honom inte behöver byta på morgonen.
Någon som tips på vad vi kan använda?
Han är ett russ som inte är klippt.
Tack på förhand!

det beror ju helt på var i ni bor, hur hagarna ser ut, hur stallet ser ut, hur hästen är i hull, hur om den är frusen osv.

Med största sannolikhet behöver hästen inte täcke inne alls, och ute enbart skydd för regn och/eller blåst. Russ med päls klarar sig ganska bra alldelles själva.

Har den täcke på sig nu hos ägaren? Jag bor i södra Sverige, har en new forest och en shettis. Båda är oklippta, men i jämförelse med shettisen så är new foresten i princip utan päls. Står i kallstall, dock är det litet så när hästarna väl är inne värmer de upp det rätt bra. Den större ponnyn har nu (temperaturer runt fem plus på dagarna, runt nollan på nätterna) ett tunt ofodrat regntäcke på sig ute, naken inne. Den lille har inget täcke alls. Vi har haft minusgrader någon vecka tidigare, då har den större haft ett lite tjockare täcke (100 gram kanske?) både ute och inne.

Jag är egentligen emot att de ska stå med samma täcke ute och inne (tycker dels att det är enklare att de får lufta pälsen och bli borstade innan täcket läggs på, dels att täcket blir så äckligt på utsidan om de ligger med det inne i bajset och dels att min häst egentligen inte behöver täcke inne), men i kollektivstallet vi stod i innan ingick inte täckesbyte och där hade hon det tjockare täcket för att det var kallt, så det var redan "förstört". Annars hade hon nog definitivt överlevt även de kallare nätterna utan täcke inne.

Ett russ brukar ha grizzlypäls. Jag skulle gissa att den klarar sig utan täcke. Men om den behöver, och ni inte har möjlighet att hästen bara kan ha täcket på sig om dagarna, så hade jag satsat på ett så tunt regntäcke som möjligt. Typ ett sommartäcke. Min höll på att flyta bort häromdan när det small till och blev varmt, eftersom det var kallt på morgonen när jag släppte ut och hon fick ha det tjocka täcket. Hon var mer svettig än efter en ridtur.

Hej!
Vecka 12 -slutet på mars får vi hem vår foderponny!
Vi behöver ett täcke som han kan ha både ute och inne (på natten) så att de som släpper ut honom inte behöver byta på morgonen.
Någon som tips på vad vi kan använda?
Han är ett russ som inte är klippt.
Tack på förhand!
Ett oklippt russ i slutet av mars hade jag haft otäckad så länge det inte regnade. Men som övriga sagt är det många faktorer som spelar in.

Beror ju lite på var du bor och hur vädret brukar vara där i slutet på mars, men för det mesta klarar sig oklippta ponnyer från nordliga europa bra utan täcke. Russ (och shettisar, islänningar och fjordingar) är ju alla från kalla, karga klimat och brukar ofta klara sig utmärkt utan täcke om de inte klipps och tränas hårt. Iallafall om hagarna ligger bra och det inte är massa nederbörd.

Det låter ju som att er ponny troligen inte behöver så mycket till täcke vid den tidpunkten om den är oklippt. Jag hade nog nöjt mig med ett regntätt skaltäcke att kunna ha om det är dåligt väder. Det blir inte så varmt att ha inne heller. Kan dock tillägga att jag står i ett stall utan täckesbyten så jag har alltid samma täcke inne som ute. Jag kör på utetäcken som andas bra. Vi har som kallast runt nollan i stallet och annars står dörrarna öppna så det blir något varmare än ute bara. Har inte upplevt att min häst blir överhettad i sina utetäcken.

Jag hade köpt ett helt ofodrat regntäcke till ponnyn och låtit den gå utan generellt . Eftersom ni inte har täckespåtagning i stallet så om väderprognosen sen skulle säga extremt mycket regn någon dag så hade jag isåfall lagt på ponnyn täcket då kvällen innan att stå i över natt inne om det känns befogat.

Utöver det hade jag inte haft den täckad alls om den är oklippt, van att gå utan täcke ute och ägaren till hästen inte säger något annat om att den bör ha täcke av någon anledning .

Nu är det typ upp mot 5 grader kallt hos oss och han har då stalltäcke + utetäcke hos sin ägare (vissa dagar bara utetäcke när det är varmare). Han har ute Box nu och får inne Box hos oss. Funderar på ett utetäcke som andas bra till honom... borde funka både inne och ute i slutet på mars...Vi bor i Halland

Nu är det typ upp mot 5 grader kallt hos oss och han har då stalltäcke + utetäcke hos sin ägare (vissa dagar bara utetäcke när det är varmare). Han har ute Box nu och får inne Box hos oss. Funderar på ett utetäcke som andas bra till honom... borde funka både inne och ute i slutet på mars...Vi bor i Halland

Vad menar du med utetäcke?

Fråga ägaren. De vet säkert mycket bättre vad just han som individ behöver.

Min islandskorsning går med 80 grams täcke nu. Temperaturen pendlar mellan någon minus och upp till tre plusgrader och med 80 gram är hon bekväm både ute och inne (samma temperatur ute som inne i stort sett). Hon har rejäl päls vintertid men fryser ändå när det går under 10 grader.

Ett ofodrat regntäcke hade jag inte tagit på sålänge det är under 7-8 plusgrader. Ett ofodrat täcke blir kallare än att gå helt utan. Ett täcke trycker ner pälsen så dess fodrande förmåga försvinner så ska man ha täcke för mer än bara regnskydd sommartid så ska det vara något foder i som kompenserar för att pälsen inte kan ställa sig upp och därmed värma hästen.

Fråga ägaren. De vet säkert mycket bättre vad just han som individ behöver.

Min islandskorsning går med 80 grams täcke nu. Temperaturen pendlar mellan någon minus och upp till tre plusgrader och med 80 gram är hon bekväm både ute och inne (samma temperatur ute som inne i stort sett). Hon har rejäl päls vintertid men fryser ändå när det går under 10 grader.

Ett ofodrat regntäcke hade jag inte tagit på sålänge det är under 7-8 plusgrader. Ett ofodrat täcke blir kallare än att gå helt utan. Ett täcke trycker ner pälsen så dess fodrande förmåga försvinner så ska man ha täcke för mer än bara regnskydd sommartid så ska det vara något foder i som kompenserar för att pälsen inte kan ställa sig upp och därmed värma hästen.

Fast va ?
Ett helt ofodrat regntäcke utan vikt som därmed inte tynger ner en oklippt päls har inte den negativa effekten du anser alls att det gäller som generellt råd .

Ett helt ofodrat lättvikts täcke på en oklippt päls ger oftast om hästen i sak inte är frusen , ett ypperligt skydd från regn samtidigt som den oklippta pälsen ändå, om tempen skulle skilja sig några grader si eller så , kan resa sig under täcket och luftspalt mellan päls och täcket skapas .

Senast ändrad:
Fast va ?
Ett helt ofodrat regntäcke utan vikt som därmed inte tynger ner en oklippt päls har inte den negativa effekten du anser alls att det gäller som generellt råd .

Ett helt ofodrat lättvikts täcke på en oklippt päls ger oftast om hästen i sak inte är frusen , ett ypperligt skydd från regn samtidigt som den oklippta pälsen ändå, om tempen skulle skilja sig några grader si eller så , kan resa sig under täcket och luftspalt mellan päls och täcket skapas .
Min häst kan inte resa sin päls så mycket som han vill under ett ofodrat täcke, täcket väger ju ändå en del trots avsaknad av foder. Det syns när man tar av täcket om han har försökt för då står pälsen upp på vissa ställen där täcket inte ligger an och är platt överallt där täcket har tryckt.

Min häst kan inte resa sin päls så mycket som han vill under ett ofodrat täcke, täcket väger ju ändå en del trots avsaknad av foder. Det syns när man tar av täcket om han har försökt för då står pälsen upp på vissa ställen där täcket inte ligger an och är platt överallt där täcket har tryckt.

Beror på vilket täcke och vilken typ av päls på häst osv. Med andra ord, det stämmer inte att påstå generellt . De allra tunnaste regntäcken, som tex HW lite, väger som ett lakan, så tunna och lätta är de.

Håller med vad som sagts tidigare i tråden. Ett oklippt russ är gjord för kallare klimat och borde inte ha problem med kylan när den är oklippt. Om ni sedan upplever att det blir ett problem, se efter hästens forderstat istället. Se även till så att den har bra möjlighet till aktivering i hagen för att få upp värmen. Sen så borde du överväga att hästen eventuellt kommer att få skav om den ska ha på sig samma täcke större delen av dygnet, varje dag.

Jag skulle inte tro att ni behöver något täcke alls. Mitt 25åriga halvblod har gått hela vintern oklippt och utan täcke (med undantag för en natt när det stormade, då fick han på sig ett fodrat täcke då det tydligen är roligare att vara ute än inne i ligghallen när det stormar).

Sen är det ju frågan hur många timmar den går ute. Hos oss är det ganska standard, de går ute
07:30 -16:30. Då är ju tvåpoängsfråga, ska jag täcka för nio timmar ute, eller låta hästen vara för varm 15 av dygnets resterade timmar.

• Gilla
Reactions: Ace

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Övr. Katt Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
4
· Visningar
601
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
3
· Visningar
482
Senast: Trott
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar