Täcken vs täcken.

Sv: Täcken vs täcken.

Med tanke på hur du beskriver situationen så känns det som att du borde se dig om efter ett annat stall inte bara ett hållbarare täcke. Jag personligen hade ALDRIG accepterat att min häst blev behandlad så i hagen.

Jag håller med.

TS
Täckena ser jag som ett betydligt mindre problem än att min häst jagas på ett så osunt sätt. Det är inte direkt en stressfri och harmonisk tillvaro den lever.
För mig är det jätteviktigt att alla individer i en flock fungerar ihop och är harmoniska.
Jag skulle bli ledsen av att veta att min häst behövde vara så otrygg och stressas så dagligen.

Om det är hästar som massakerar täckena så tror jag inte det hjälper med riktigt bra kvalitet. De är helt enkelt inte gjorda för bett och sånt slit. Det är nog bättre att köpa billiga täcken på Börjes tex än att lägga ut stora pengar. Bästa alternativet är nog om hästen kan gå i annan hage/med andra hästar.

Släppte ihop två av mina hästar för ett tag sen men bytte snabbt plats på dem igen efter att ha fått två täcken sönderbitna på precis samma sätt :mad:
Vissa ston är dominanta men kan inte riktigt konsten att leda på rätt sätt... Min stackars andra häst fick aldrig vara ifred och blev attackerad utan förvarning, även när de inte åt.

Satte den "elaka" hästen själv och släppte ihop den andra med en annan häst. Det blir dyrt med täcken plus att det är en stor skaderisk när de attackerar så utan att ens varna innan. Vet att det inte är så lätt när det inte är ens egna hästar och stall men jag hade försökt lösa det så att den hästen som attackerar får byta hage, den fungerar ju uppenbarligen inte i den gruppen den är i!
Båda mina blev lugnare, den dominanta då den slipper ha koll på sin mat och hela tiden och den andra då den har fått en snällare kompis

Annars är min erfarenhet att Amigo 1200denier håller bra om hästarna biter på dem. Kanske inte lika bra som Rambo men de är ju billigare också

Senast ändrad:

våra kommer ut redan vid 6 och kommer in 17:00-17:30 så de måste få mat i hagen.
jag kan inte flytta har inte råd och möjlighet till det förens efter sommaren men jag trivs annars väldigt bra i stallet.[/QUOTE

Munkorg säger jag bara på den hästen som biter sönder täcket så är problemet löst;)

KL
Om du inte kan flytta hästen och de övriga i stallet inte är samarbetsvilliga på något vis kanske det skulle funka att du har ett gammalt sönderbitet täcke över det nya så att det får ta betten?

Alltså köra med dubbla täcken helt under som håller hästen torr och varm och ett trasigt över som får ta smällarna, kan det funka?

Vi hade samma problem, provade med antibit och de funkade inte, heller inte "haklapp". Så det blev en munkorg/greenguard och klippte ett lite större hål i. Hästen har inga problem att äta eller dricka och inga mer trasiga täcken!

Håller helt med,
och jag tycker det är djurplågeri att låta sin häst gå i en flock där den hela tiden blir biten, mobbad och trakasserad. :crazy:

Fattar inte att folk kan tycka det är okej att hästen har en så jobbig och hemsk vardag. Byt stall om du öht bryr dig om hästen. Aldrig att jag skulle låta mina hästar agera bitleksaker och bli mobbade dag ut och dag in. :cry:

*kl*
Shirestäcken är väldigt hållbara, tycker jag. Jag har också haft mycket problem med sönderbitna täcken och Shires är de som hållit bäst.
Men jag håller med de andra om att hagsituationen låter väldigt jobbig för din häst...

Jag skulle nog köpt en Shires, med högt Denier (starkt tyg) och haft det täcket de dagar det är kallt/blåsigt/nederbörd och låtit henne gå utan om det är "vårsolväder" :)

Det låter som att det är en pytteliten hage med riktigt elak häst i, men så är det väl inte? Största delen av dagen är det ju lugnt i hagen :)

Är det elaka stoet matilskt, alltså egentligen väldigt hungrig? Kanske den behöver äta mer inne för att vara bättre i hunör ute?

Annars låter en liten hage med en osäker ledare som en farlig plats tycker jag, och en munkorg är det minsta man kan göra isåfall.

Hoppas det löser sig för dig.

tyvärr är hagen för liten så den går inte och dela av sen är det för många hästar i en för liten hage så det är en del av problemet. vi har tagit upp problemet i hagen men stall ägaren tycker det är jätte bra som det är så det är bara att flytta om det inte passar. tyvärr kommer det bli mycket dyrare att flytta och jag har inget körkort för tillfället så flytt innan sommaren är inte möjligt så det är bara gilla läget.
Frågan är väl om det kommer att bli mycket dyrare ifall du räknar med att slippa köpa täcken hela tiden? ;)

Men ärligt talat, en sådan stallägare hade jag flyttat ifrån eller pratat med en gång till. Finns det verkligen ingen annan lösning för din häst än att stå i sjukhagen? Kan man verkligen inte göra en hage där din och en annan häst kan gå tillsammans?

Ifall det inte fungerar att prata med stallägaren hade jag flyttat ifrån stallet. Jag vill att mina hästar ska må bra. De ska inte bli ivägputtade hela tiden, inte vallade och framför allt så ska skaderisken vara så liten som möjligt.

Skador är väldigt dyra, så passar du dig inte kan ditt billiga stall bli riktigt dyrt!!

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor... 2
Svar
29
· Visningar
5 247
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 812
Senast: Emine
·
Utrustning Jag ska snart köpa en häst och har lite frågor om täcken som jag skulle bli superglad om någon svarade på :) 1. Vilket märke på täcken... 2
Svar
35
· Visningar
5 109
Senast: Mia_R
·
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g... 2
Svar
30
· Visningar
10 147
Senast: Darkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka