KL
Varifrån kommer detta överförmynderi Hästsverige??
Folk skriker i högan sky om man låter sin tävlingshäst gå med ett täcke på sig i Maj även om det spöregnar, eller om man väljer att sko sin häst med ett sjukbeslag för att detta underlättar för hästen. Likaså om man väljer att ha hästen på box och inte i lösdrifter. Oftast skriks det från folk som själva inte har en aning om varför den aktuella hästen har det som den har det. Ex varför en tävlingshäst har ett tunt regntäcke på sig eller ett tunt myggtäcke på sig.
För min egen del kan jag säga att jag täckar mina 2 bästa tävlingshästar allt som offtast. Änta tills igår gick min ena med 200g vintertäcke i hagen och på natten. Anledningen är att han inte får bli kall om ryggen. Han har inte varit svettig det minsta under täcket.
Under sommarens alldra varmaste dagar kommer förmodligen de flesta av stallets hästar att ha någon form av mygg/insketstäcke på sig. Anledningen till detta?? JO, vi har något sanka marker och därför har vi en förbaskad tillväxt på mygg. Hur vi än försöker blir vi inte av med dom. Värst är myggen i gryningen och när det blir svalare på kvällen. Vilket gör att vi knappt kan rida på sommrarna hemma.
Jag väljer helt klart att täcka mina hästar för att slippa mygg, slippa att dom blir blöta (så att jag inte kan rida dom) eller för att förhindra att dom blir kalla på vintern.
Tror nog att trådskaparen och jag har två olika uppfattningar om vad som är djurplågeri eller ej.
En häst som har hästkompisar, får regelbunden veterinär och hovvård, mat flera gånger om dagen, som rids, samt får vara ut varje dag är inte vare sig vanvårdad eller plågad. Tycker nog att ni skall få lite emra perspektiv innan ni sitter här o häver ur er saker som ni inte vet något om.