Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

N

Noisette

Jag ska flytta stall till hösten och det kommer ingå täckesbyte vilket det inte gjort förut. (han har då haft 300 g täcke både ute och inne men dock ibland fleece under riktigt kalla dagar)

Jag har redan *utevintertäcke på 300 g, *ofodrat regntäcke, *ylletäcke och *fleecetäcke. Hästen är helklippt på vintern.

Hästen kommer att gå ute hela dagarna, och enligt stallägaren behövs inget utetäcke på natten i stallet.


Om jag ska köpa ett nytt innetäcke, hur många gram ska jag välja?
Om jag köper ett på 200 g blir det ju 500 g ute sammanlagt eftersom utetäcket är på 300. Det låter lite mkt?

Räcker det med fleecetäcke inne på natten även på vintern? Och sen ett 300 g ute täcke utomhus? Eller ska jag försöka hitta ett innetäcke på ca 100 g så att det blir 400 gram ute de kallaste dagarna när det är minusgrader och bara ha fleecetäcke på natten när det är plusgrader??

Ungefär rent generellt hur många gram brukar man räkna med ska behövas på helklippt häst vid olika temperaturer? (Om man bortser från regn kraftig vind och snöstorm.)

Jätte tacksam för svar!
 
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

jag har 100 grams när det börjar bli kallt, sedan 200 grams och vintertid (när det är kallt) 300 grams. det räcker för min som är känslig i muskulaturen trots lösdrift (fast ligghallen är ju inte kallare än vad det är i ett "kallstall", varmstall vill jag inte ställa i då det inte är så optimalt för hästen)

när han stått uppstallad så beror det ju på hur kallt stallet är. är stallet max 5 + vintertid så har jag haft samma täcke ute som inne, även om det funnits dom som bara lagt fleccetäcke på sina helklippta samtidigt.
 
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

klarar dom sig med endast fleecetäcke eller fryser dom?
 
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

En fråga måste innetäcket ligga under utetäcket när hästen går ut, kan dom inte byta? :)
 
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

Helklipper du hästen ska du ersätta pälsen med ett täcke.
Studenter vid slu har gjort studier i ämnet. Hittar inte hela ex-arb nu, men här finns info. Läs under klippta hästar.

http://www.busfro.nu/tacke.htm
 
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

mina hästar skulle aldrig i livet klara sig med enbart fleecetäcken på vintern.

tycker du ska ha ett tjockare thermotäcke så sant ni inte har väldigt varmt i stallet. kan väl byta till utetäcket? måste väl inte ha stalltäcket under?
 
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

klarar dom sig med endast fleecetäcke eller fryser dom?
Ylletäcket skulle jag köra när det blir runt nollan inne, Värmer och håller hästen torr. Mina hästar har fleecetäcken inne på vintern (stallet håller ca fem + när det är kallt) men de är inte klippta, dock har varmblodet så fjösig vinterpäls så den räknas nästan inte. Jag gillar personligen inte de där vadderade innetäckena, de blir så täta på något sätt.
 
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

fast ylletäcken är tunga, svåra att tvätta och samlar spån. inte direkt praktisk sin stalltäcke.

amigo stable är jättebra, lätt och luftigt och värmer bra.
 
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

mina hästar skulle aldrig i livet klara sig med enbart fleecetäcken på vintern.

tycker du ska ha ett tjockare thermotäcke så sant ni inte har väldigt varmt i stallet. kan väl byta till utetäcket? måste väl inte ha stalltäcket under?

det är ju för att dina är väldigt mycket täckade året runt, inte för att det generellt inte räcker med fleecetäcke.
 
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

det håller jag inte med om. i den där studien du så ofta refererar till så står det väl även där att en klippt häst behöver ett thermotäcke som ersättning för sin päls på vintern?

ett fleecetäcke på klippt häst blir väl ungefär som sommarpälsen. sommarpäls på vintern är kallt. vet ingen som enbart har fleece på sina helklippta hästar när det är vinter.

men som jag skrev så beror det på stalltemp. många stall har bara några grader varmare inne än vad det är ute. ska hästen då ha 300g+fleece ute, där den ju faktisk kan röra sig, och endast fleecetäcket i stallet även om det bara är nån grad varmare än det var ute? det låter konstigt.^^
 
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

det är ju för att dina är väldigt mycket täckade året runt, inte för att det generellt inte räcker med fleecetäcke.

Jag har inte mina täckade året runt (har gått på bete nu...) och skulle inte drömma om att bara ha ett fleece eller ylletäcke mitt i vintern på rakade hästar. Annat än vid framridning och avskrittning såklart.
 
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

tycker du ska ha ett tjockare thermotäcke så sant ni inte har väldigt varmt i stallet. kan väl byta till utetäcket? måste väl inte ha stalltäcket under?

Eller sätta på ett tunnare fodrat regntäcke över, tex bucas regn med typ yllefoder. Lätt att tvätta, o håller hästen torr.
 
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

det håller jag inte med om. i den där studien du så ofta refererar till så står det väl även där att en klippt häst behöver ett thermotäcke som ersättning för sin päls på vintern?

ett fleecetäcke på klippt häst blir väl ungefär som sommarpälsen. sommarpäls på vintern är kallt. vet ingen som enbart har fleece på sina helklippta hästar när det är vinter.

men som jag skrev så beror det på stalltemp. många stall har bara några grader varmare inne än vad det är ute. ska hästen då ha 300g+fleece ute, där den ju faktisk kan röra sig, och endast fleecetäcket i stallet även om det bara är nån grad varmare än det var ute? det låter konstigt.^^



Nej Centaur, jag hänger inte upp hela tillvaron enbart på en studie.
Det jag vill påpeka är att du täckar rent generellt dina hästar rätt mycket, samtidigt som du inte är så intresserad av hur hästar fungerar med temperatur reglering rent vetenskapligt och fysiskt. Jag tycker därför att det är viktigt att påpeka när du kommer med råd utifrån dina egna hästar, att du täckar dem rätt mycket (alltid täcken, även inne osv), och att det inte för den skull betyder att ditt sätt att täcka är det generellt vettigaste sättet.

hur skulle du dra parallellen till att ett fleecetäcke är parallellt med sommarpäls på vintern, vart har du fått det ifrån?
om du läser på lite om temperatur reglering hos häst, så gör det inte ett jota om det skiljer ngra grader hit eller dit. Om det är lagom med ett fleecetäcke inomhus beror ju helt på stall temperaturen dessutom, så att säga att nej den är helklippt så den behöver ett thermotäcke är ju befängt.
 
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

Jag har inte mina täckade året runt (har gått på bete nu...) och skulle inte drömma om att bara ha ett fleece eller ylletäcke mitt i vintern på rakade hästar. Annat än vid framridning och avskrittning såklart.

varför inte då? det beror väl helt på din stalltemperatur , eller borde bero på det?
ett ylletäcke är bland det mest värmande och isolerande man kan ha.
 
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

Men forskningen visar att OM man helklipper hästen så motsvarar det ett termotäcke.
Då bör alltså en helklippt häst ha ett täcke - även i stallet.
De flesta av oss har ju inte + 20 i stallet på vintern, som tur är för då skulle de oklippta hästarna inte må bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

Nej Centaur, jag hänger inte upp hela tillvaron enbart på en studie.
Det jag vill påpeka är att du täckar rent generellt dina hästar rätt mycket, samtidigt som du inte är så intresserad av hur hästar fungerar med temperatur reglering rent vetenskapligt och fysiskt. Jag tycker därför att det är viktigt att påpeka när du kommer med råd utifrån dina egna hästar, att du täckar dem rätt mycket (alltid täcken, även inne osv), och att det inte för den skull betyder att ditt sätt att täcka är det generellt vettigaste sättet.

hur skulle du dra parallellen till att ett fleecetäcke är parallellt med sommarpäls på vintern, vart har du fått det ifrån?
om du läser på lite om temperatur reglering hos häst, så gör det inte ett jota om det skiljer ngra grader hit eller dit. Om det är lagom med ett fleecetäcke inomhus beror ju helt på stall temperaturen dessutom, så att säga att nej den är helklippt så den behöver ett thermotäcke är ju befängt.

Det här är på gränsen till påhopp, anser jag, trots att det inte var riktat till mig. Det har inte heller något att göra med TS fråga.
 
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

Men forskningen visar att OM man helklipper hästen så motsvarar det ett termotäcke.
Då bör alltså en helklippt häst ha ett täcke - även i stallet.
De flesta av oss har ju inte + 20 i stallet på vintern, som tur är för då skulle de oklippta hästarna inte må bra.

Fast i stallet är det ju vindstilla och finns mat.

Jag helklipper inte, tycker det blir enbart opraktiskt, jag har kvar ett "täcke" på hästen efter klippning (spårklippning ?).
Han är utan täcke innomhus och har ett regntäcke ute. Skulle det bli svinkallt så får han mer mat, inte mer täcken som skaver, jävlas, kostar pengar och ska tvättas.
 
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

Varför måste du ha ett täcke under, du säger ju att täckesbyte ingår?
Jag skulle satsat på ett thermotäcke 2-400 gram beroende på hur frusen din häst är och om det är kallstall eller inte.
Håller med Centaur om Amigo dom är jättelätta att hålla rena och fastnar inga hår, samt blir inte skav på helklippt häst.
 
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

men snälla du. :crazy: som vanligt läser du inte alls vad jag skriver.

ts frågar om fleecetäcke räcker även på vintern. jag svarar att för MINA hästar räcker det inte. och jag vet heller ingen annan som helklipper sin häst och bara låter den ha fleecetäcke mitt i kalla vintern. även för gammla boxgrannen, som var ett kallblodssto som var väldigt varm av sig, så räckte det inte med enbart ett fleecetäcke på vintern.

jag skriver även att det givetvis beror på stalltemp. det "råkade" du visst också missa.

och jag är inte alls ointresserad av hur hästens temperaturreglering fungerar. tydligen har jag ju läst om det eftersom jag fått med mig att det står att en klippt häst behöver ett thermotäcke på vintern för att ersätta vinterpälsen.

du är fruktansvärt osaklig nu. tar varenda anledning till att kritisera och laga bråk med andra. att du orkar! och bara för att du har turen att ha en häst som är helt opåverkad av kyla så ger det dig ingen rätt att racka ner på alla som har frusnare hästar. i varenda tråd om täcken så hoppar du på mig och andra som vågar säga att deras hästar behöver fodrade täcken på vintern. det är löjligt att jag ska behöva sitta och försvara mig för att mina klippta hästar har thermotäcken i stallet på vintern!!!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag har aldrig haft en helklippt häst men får nu hem en i veckan som redan är helklippt. Jag har lösdrift. behöver helklippta täcke när...
Svar
5
· Visningar
905
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Jag ska snart köpa en häst och har lite frågor om täcken som jag skulle bli superglad om någon svarade på :) 1. Vilket märke på täcken...
2
Svar
35
· Visningar
4 927
Senast: Mia_R
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 331
Senast: mackan
·
Utrustning Hejhej! Vad är era tankar till att ha utetäcke inne under natten? Täckesbyte ingår inte, varken på med ett eller av med ett. Och vissa...
Svar
8
· Visningar
1 515
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp