Täcken vid lösdrift??

Sv: Täcken vid lösdrift??

Jag kan ju dock tycka att det är väldigt svårt att se när dom fryser! Vallacken som jag har har väldigt mkt vinterpäls han,å tjock dessutom så honom oroar jag mig inte de minsta över att han fryser. Han blir ju tom svettig efter en skrittur. Damen däremot som dessutom är 16 år har sämre päls men absolut vinterpäls. Alla får väl olika tjockhet antar jag. Jag är å petar dom i pälsen flera ggr om dan ibland för att känna om dom är varm eller kall å dom ser inte ut att frysa i alla fall å dessutom har dom ju så klart fritillgång på hösilage så fryser dom äter dom ju helt enkelt men när de regnar blir man lite "orolig" men förra ägaren hade henne som sagt på lösdrift å sista året var hon som jag fattade de nästan täckfri hela vintern då hon fick nå skavsår på ryggen...så hon borde klara de men jag vet inte,kanske man ska täcka henne med regntäcke när de är dåligt väder då hon är gammal??

Mitt 5-åriga halvblod går på lösdrift from i somras. Han går med gårdens ca 30 polo-hästar i en jäääättehage med skog, äng etc. De har ett jättestort vindskydd. Men de är sällan där inne. I somras var de oftare där inne, som skydd mot flygfän och sol.
Han går iaf otäckad än så länge. Han har satt ordentlig vinterpäls redan. Och de får fri tillgång på hösilage. Poloponnyerna är importerade från Argentina. Det är mycket fullblod i dem. De går alla otäckade hela vintern. De får rejäl vinterpäls varje år. De liknar mer min Islandshäst än några fullblod då. ;)

Iom att min häst är väldigt högblodig och har tunn hud och varit rätt tunnhårig var jag lite orolig över hur han skulle sätta päls. Men han har ju haft lång tid på sig att hänga med vädret och pälsat på sig bra.
Han går inga hårda jobb nu och är ju så ung. Så förhoppningsvis klarar han sig otäckad hela vintern.

Min får inte så tät och tjock päls på rygg och rumpa, märks knappt skillnad mot sommarpälsen.
Det syns tydligt när hon står och spänner sig =/
Men om din häst har bra med päls och är van att gå utan täcke så funkar det nog bra :)

Jag har mina tre på lösdrift och täckar lite olika. Willy är en fryslort, nu under igångsättning efter vila och lymfangit. Han kommer att ridas samt köras in under vintern och går med ett tunt täcke (fleecefodrat regntäcke) om det är runt -10 och kallare, eller om det blåser mycket och/eller regnar/snöar. Stona som inte rids (äldre lågdräktiga fölston) täckas inte förrän runt -20 och kallare, förstås lite beroende på vind och nederbörd då också.

Stona har en stor tälthall som de gärna står/ligger i och hingsten har ett rejält vindskydd byggt i trä med plåttak som han spenderar nästan onödigt mycket tid i enligt mig ;) De gillar med andra ord sina "hus" och söker frivilligt skydd där om det behövs. Jag fodrar dock inte inne i vindskydden om inte vädret är extremt. Alla tre är riktiga pälsbollar med rejäl nalle-päls, som de sätter oavsett hur tidigt på hösten jag börjar täcka, alltså får de vara utan. Ett av stona trivs dessutom inte alls med täcke på så jag låter bli om det verkligen inte är nödvändigt.

Willy kommer inte att tränas svettig, då jag inte har möjlighet eller vill klippa honom. Jag har inget stall i dagsläget utan enbart en sjukbox "inomhus".

Liknande trådar

Anläggning Vad är egentligen normal/okej standard när det kommer till lösdrifter och gödselhantering? Jag hittar inte så bra i Jordbruksverkets...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 306
Senast: Marty
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 007
Foder & Strö Hej! Någon som vet hur bra/dåligt det är att flytta hästens vattenbalja i hagen? I stallet är lösdriften nu en bit mindre för att...
Svar
7
· Visningar
1 085
Senast: Daydreamer
·
Hästvård Hej! Min häst (Irish cob) står uppstallad i Frankrike. Hästarna är inne på natten över vintern och ute 24/7 på sommaren. Det har varit...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama