Täcken vid lösdrift??

zitasmatte

Trådstartare
Hej!!

Jag skulle vilja veta hur ni som har lösdrift till era hästar gör med täcken och sånt? Jag personligen är inget stort fan av att använda täcken på hästarna. Tycker att dom kan få ha sin vinterpäls som skydd nu när de är vinter men sätter så klart på täcken vid extrema förhållanden. Jag har´2 st varmblod. Dom går ute dygnet runt i ganska stor hage med både skog och ett vindskydd med halmbädd i som skydd. Är dock väldigt sällan som dom står inne i vindskyddet. Dom använde de faktiskt mer nu i sommar som skydd mot mygg å broms. Bägge mina har väldigt bra vinterpäls. När de har blåst och regnat väldigt mkt har jag dock tagit in dom i stallet då jag har 3 st stallplatser men har valt lösdrift då jag tror dom mår bäst av det. Är bara nyfiken hur ni andra gör å kanske anser om lösdrift.

Sv: Täcken vid lösdrift??

Min häst (varmblodig travhäst) går på lösdrift och hon har vinterpäls plus lättfodrat regntäcke från ca +5 ner till -5, efter det blir det vintertäcke. Hon är lite svår att hålla i hull, hade hon inte varit det hade jag väntat längre med att täcka.

Jag har haft min häst på lösdrift i några år. Ridtravare hon oxå. Samt att jag lånat en ridtravare ett år. Båda flyttade nyligen.
Men min tjej har inte haft några större problem oavsett väder under vintern.
Mer på hösten innan pälsen lagt sej tät nog. Mellan 5+ och -5 när det är ruggigt ute har hon ogillat vädret en del. Blivit kall över ryggen och varit korkad nog att stå kvar ute. (så jag har valt att täcka då).
Vintertid när det är kallare än -5 så har hon klarat snöstormar mm utan täcken. Och hon står alltid ute.

Hästen jag lånade va ovan lösdrift och henne fick jag ha täcke på oftare. Hon valde oxå att stå inne mer i skyddet. Hon blev lätt kall om ryggen.

Har hästarna en bra och tät päls så står den emot oväder. Men just i rugg-grader då pälsen blir blöt kan de frysa...

Jag tog aldrig in dem utan lät dem vara. Som mest tvingade jag in dem i vindskydden genom att lägga all mat inne när det va busväder.

Tycker det beror på väldigt vad man ska göra, ska jag rida så måste jag nästan ha täcke på annars så blir han för smutsig och blöt, sen har han täcke även när det är underkylt regn och snö och sånt.

Vid sån här storm som det varit nu så får han vara utan täcke, han uppskattar inte när det blåser in under täcket. Dessutom rider jag ändå inte när det stormar.

Mina står för det mästa på utedriften, kommer in vid dåligt väder (menar inte några droppar regn).

Ja Simba som tränas har täcke då jag delvis tar bort hans vinterpäls, blir sjöblöt av 10min av trav och galopp annars.

Cilla rids inte så mycket så hon får behålla sin päls men hennes fullblods gener gör att hon skakar av regn när det är kallt och även blötsnö men 20minus gör inget.
Ponnyn får täcke vid ihållande nerderbörd då hon har så tjock päls att hon inte torkar och då får hon regnskållor på kors och länd.

Simba bara hatar att vara på box och stona står ibland som två åsnor och vägrar att lämna boxen när dom skall ut efter ha fått kraft foder på kvällen, så stona bestämmer ibland om det blir en boxnatt eller en natt ute.

Kram

Jag har en shettis och en arab/NF-korsning på lösdrift här hemma. Tanken är att de ska få regntäcken på sig när det regnar som jävligast, men hittills under hösten har de nog haft täcke en enda dag. De brukar ta skydd under träden eller inne i ligghallen (som är halmad). De är dock vana att klara sig med sin fina vinterpäls så det är mest när det regnar och stormar längre stunder jag vill ge de lite hjälp på traven.

Jag gör väl ungefär som ni andra som skriver här; det beror på väder och individ. Det ranghögsta stoet och hennes föl har nästan aldrig täcke, de tar bästa platsen i den halmade lösdriften när det regnar och är sällan blöta. De ranglägsta stona har ganska ofta täcke eftersom de blir utmotade av henne och kan riskera att få stå i takdroppet ... Så när det är riktigt busväder tar jag in de två stona i stallet.

Med full vinterpäls så täckar jag inte. Änsålänge i år går ingen av hästarna med täcke.

MEN om jag håller hästen klippt så täckar jag självklart. Brukar ha flera täcken så jag kan byta om det är konstant ruskväder och täcket behöver få torka.

Min lösdrift har två ligghallar och såvida inte nån ranghög ställer sig i dörrarna så kommer alla in. Surkärringarna kan t.o.m. stå som 3 packade sillar inkl årets föl på 15kvm i lilla ligghallen :D Mina hästar använder ligghallarna när det är blåst o regn, de är så smarta att de fattar att det är då det behövs. Är det bara kallt o snö så kan det gå flera veckor utan att de är inne. Så sålänge mina har päls så får de sköta det själva.

Bonusbild på fölis efter dagens ösregn...
wpid-dsc_0674.jpg

(Mkt skeptisk blick då hon fick ny större grimma idag)

Min häst är klippt pga att hon svettas så hemskt när jag rider och därför får hon även ha täcke på sig på lösdriften. Just nu går hon med ett 100 grams täcke men när det blir kallare blir det vintertäcke på :) Hon håller nog värmen ganska bra eftersom de har fri tillgång på mat.

Jag har mest kallblod i lösdriften. De är härliga pälsbollar och verkar inte behöva täcken. Står ibland i ligghallen och är ofta torra i pälsen även när allt annat är så det flyter.
har ställt ut en ung arab också, har lite extra övervakning på honom. Hittills har han inte sett ut att frysa, och även han är i ligghallen när vädret är dåligt.
Om verandatrappan är full av vattenpölar och hästarna samtidigt är torra i pälsen, drar jag slutsatsen att de stått inne och skyddat sig.

Torr kyla, som det förhoppningsvis blir under vintern, brukar ju inte vara något stort problem.
Om araben verkar bli frusen, kommer jag att lägga på honom täcke.

Stoet som jag har är van att stå på lösdrift sen tidigare då förra ägaren hade henne på de. Vallacken jag har har stått på box tidigare men verkar trivas med att stå ute dygnet runt så de är skönt att de funkar!! =)

Har häst på lösdrift och spårklipper för att minimera problemet med svettig häst samtidigt som jag kan undvika att använda täcke.

Brukar bara lägga på täcke när hästen är svettig och det samtidigt kommer nederbörd (regn eller blöt snö). I o m att den då både blir blöt "utifrån och inifrån".

Samt vid svettig häst och mer än -20 grader. (Fast då har vi oftast fri tillgång på hö, så då är det säkert lite pjosk från min sida. Så länge de äter håller de sig ju varma.)

Tidigare hade jag en kallblodstravare och han fick så tjock och tät vinterpäls så där behövdes aldrig något täcke. (Om han ridits svettig och det var kallt/fuktigt så fick han täcke på tills han torkat).

Nu har jag skaffat en PRE och var lite orolig för hur han skulle klara lösdrift, det är ju inte riktigt en ras som är gjord för vårat klimat... Var helt beredd på att få åka fram och tillbaka och sätta på/ta av/byta täcke morgon och kväll, men än så länge har han inte visat några som helst tecken på att frysa. Och ganska ordentlig vinterpäls har han fått också! Han är inte inriden än, så svettig blir han ju inte heller.
Blir det kallare än -20 så kommer jag nog lägga på täcke även om han inte verkar frysa, bara för att jag tycker det är kallt då...

Jag har ett regntäcke på natten och vid regn. Är det fint väder tar jag av det över dagen. Något tjockare täcke blir det inte.
Hon har gått helt utan täcke förut men börjar bli lite till åren nu så jag har valt att göra såhär i fortsättningen.

Jag har eventuellt ett tillfälle att helt byta levnadsätt för min häst. Ska titta pa en utedrift idag. En ganska stor hage med boxar för 3 hästar. Hästarna tas in i box pa vintern till natten men pa sommaren lämnas boxen öppen. Jag rider och tränar min häst regelbundet (mest dressyr). Nära utedriften finns tillgang till inneridhus och utebana sa det later bra. Nu star vi ett flott dressyrstall med alla tänbara bekvämligheter bade for matte och häst men med väldigt lite utevistelse typ nagon timma ensam i en sandpaddock varje dag pa vintern, pa sommaren typ 4 timmar i hage. Ar det ok att ha en häst som rids/tränas varje dag pa utedrift? Väldigt fa tycker det är ok här i Belgien men jag tror det är bra men man blir ju osäker när man möter pa sant motstand och jag vill ju inte att min häst ska lida! Dessutom har han fatt en muskelskada just nu sa han far inte bli kall över ryggen, hur ordnar man med sant pa utedrift? Tack för era tips.

Jag håller på med islandshästar, men de som har päls får vara utan täcke, jämt.
Min häst är helrakad för att hon tränas rätt hårt, nu ska hon visseligen vila 1månad, men sen kommer vi rida i uppvärmt ridhus. Så hon får ha vintertäcke . Har ett tunnare vintertäcke vid 0-15minus och sen blir det, det tjockare vintertäcket. Blir det täcket som hon har nu blött så får hon ha regntäcket med ett svetttäcke under.

Jag har mina två tjejer på lösdrift.
Halvblodskorsningen sätter mycket päls på hals, ben och mage, men inget på rygg/rumpa. Hade henne utan täcke förra vintern när det var bra väder (ej snö/blåst). Men då stod hon och spände sig så mycket att hon fick ont i ryggen, ET beordrade täcke varje dag tills det blev varmare.
Så just nu när det är runt nollgradigt så har hon fodrat regntäcke. Vid sol, vindstilla och plusgrader får hon vara naken =) När det blir kallare får hon vintertäcke på.
Min andra tjej är en treårig korsningsponny, lite dåligt med päls. Eftersom jag ändå måste byta täcken på ena hästen så har hon samma täckesregler :)

Men visst är det absolut smidigast och bäst att kunna vara utan =)

Liknande trådar

Anläggning Vad är egentligen normal/okej standard när det kommer till lösdrifter och gödselhantering? Jag hittar inte så bra i Jordbruksverkets...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 306
Senast: Marty
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 007
Foder & Strö Hej! Någon som vet hur bra/dåligt det är att flytta hästens vattenbalja i hagen? I stallet är lösdriften nu en bit mindre för att...
Svar
7
· Visningar
1 085
Senast: Daydreamer
·
Hästvård Hej! Min häst (Irish cob) står uppstallad i Frankrike. Hästarna är inne på natten över vintern och ute 24/7 på sommaren. Det har varit...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama