Täcken vad behövs?

Gullan86

Trådstartare
:bump: hej!
vad tycker ni är dom nödvändiga täckena till en islandshäst som går ute året runt?
vad behövs igentligen?nån som har nåt tips.
kram/anna :love:

Sv: Täcken vad behövs?

* Ett fleecefodrat regntäcke ifall hästen ska gå ut svettig när det är riktigt kallt, eller som skydd vid snöstorm. Gärna något extra fleecetäcke att ha som "foder" under täcket ifall det är ännu kallare.

* Fleecetäcke eller ulltäcke att ha som svettäcke inne och transporttäcke. Jag tycker jag behöver ett täcke/pass om jag tex rider helgkurs så därför har jag flera stycken.

* Eksemtäcke om hästen har eksem.

Jag har till min
*svettäcke
*regntäcke
*två fleecetäcken
*vintertäcke (250g)

Klarar mig bra på det, men om hästen har eksem kanske man ska ha ett eksem täcke också..

Om du kollar lite nedanför så hittar du en tråd som heter "Hur många täcken". Där har (hittills) 69 personer skrivit vilka täcken de har till sina hästar. Tråden borde ge dej en hel del ledtrådar.
Det beror på om du tänker jobba hästen svettig vintertid, utegång/uppstallning och hur mycket du klipper den. Åker du ofta på kurs/tävling behövs det förmodligen lite fler täcken.
Skulle jag köpa täcken idag till en ny häst skulle jag prioritera i följande ordning:
1. Regntäcke + fleecetäcke, räcker till det mesta till vardags. Går dessutom att använda samtidigt för att ersätta termotäcke.
2. Svettsugande täcke, att lägga på före fleecetäcket, suger bättre.
3. Termotäcke med andasfunktion, för att inte tvingas stalla in hästen bara för att den är lite fuktig vid tveksam väderlek.
4. Fler fleecetäcken + regntäcke i olika varianter att byta med.
5. Lite av varje annat. Transporttäcke, brynja...

Ari har 4 fleecetäcken, 3 regntäcken o 2 vintertäcken men det är för att det är så kallt i vårat stall och torkar så dåligt om nåt blir blött=)

Liknande trådar

Övr. Barn Min 7-åring är lite jobbig med frukost. Helst skulle hon nog inte äta något alls förrän efter tolv men det funkar ju inte när hon går i...
2
Svar
36
· Visningar
2 071
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
207
Senast: Unafraid
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
817
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar