Täcken som alltid glider åt vänster

idaida

Trådstartare
Det här är egentligen inget jättebekymmer men det stör mig att jag inte får ordning på det... :)

Har en ganska rund häst som vissa vintrar kräver täcke. Han är inte tjock utan mer runt byggd. Han har alltid haft svårare i höger varv. Går på lösdrift och mår bra. Men. ALLA täcken glider åt vänster på honom. Ser ju så obekvämt ut!!
Provat i princip allt som finns på marknaden. Riden mer sista 2 åren och börjar därmed bli mer jämn i varven, men märks ingen skillnad i hur täcket kasar. Han står alltid med vänster framben längre fram när han kissar. Det är det enda som jag ser kan förklara det hela... Equiteraputen tycker att det märks att det börjar gå bättre i högervarvet och att han börjar bli jämn över korset.

Några idéer? :)

Det här är egentligen inget jättebekymmer men det stör mig att jag inte får ordning på det... :)

Har en ganska rund häst som vissa vintrar kräver täcke. Han är inte tjock utan mer runt byggd. Han har alltid haft svårare i höger varv. Går på lösdrift och mår bra. Men. ALLA täcken glider åt vänster på honom. Ser ju så obekvämt ut!!
Provat i princip allt som finns på marknaden. Riden mer sista 2 åren och börjar därmed bli mer jämn i varven, men märks ingen skillnad i hur täcket kasar. Han står alltid med vänster framben längre fram när han kissar. Det är det enda som jag ser kan förklara det hela... Equiteraputen tycker att det märks att det börjar gå bättre i högervarvet och att han börjar bli jämn över korset.

Några idéer? :)
Troligen behöver hästen bli ännu mer jämn i sin kropp.

Väljer han kanske att lägga sig på samma sida när han ligger ner/rullar sig och då kasar täcket? Och så glider det inte tillbaka när han ställer sig upp igen.

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 877
Senast: skuggi
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 377
Senast: sandrafors
·
Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
9 172
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?