Täcken på fölston

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Takpanna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 1 942
T

Takpanna

Har ni täcken på fölston (menar både regn- och vintertäcken)? Motivera gärna varför ni har/inte har det. :)

Sv: Täcken på fölston

Jag klär möjligtvis på halvblodsstoet och xx-stoet varsitt ylletäcke när de kommer in, OM det varit riktigt :devil: busväder så att de är både blöta och kalla och står och skakar för att hålla värmen när de kommer in. Dvs några gånger om året... Det skulle inte falla mig in att klä på mina avelsston täcken. Hästar är skapta för att vara utomhus i alla väder och avelsston utför inte något arbete, så att det finns anledning att hålla dem rena, torra och varma.

Och guld rostar inte!! :idea:

Cinna hade täcke på sig fram till typ april eller så. Minns inte riktigt men gissar på något sånt. Hon reds ju hela dräktigheten och skulle inte sätta päls. Sen gick hon utan täcke hela sommaren fram till september/oktober eller något sånt. Hon var ju igång och tävlade då så det var ju för att hon inte skulle sätta päls.
Däremot skulle jag låta avelsston som "bara" är i avel gå nakna så länge de sätter päls nog för det.

Nej, jag har inte täcken på stona. De går t o m ute dygnet runt (med ligghall som de sällan nyttjar) och har satt päls för detta. Jag anser att täcke är onödigt arbete och har det endast på hästar i träning, dvs inga ston eller unghästar har det. De som rids får även dagar utan obekväma täcken så de kan ta sig ett lerbad eller en uppfriskande snörullning.

Min rids fortfarande och kommer så göra tills hon inte har lust längre.
Komemr täckas tills det blri varmt ute.

Våra har täcken då det är riktigt skitväder inte annars. Våra fölisar kommer i feb/mars så jag vill att dom skall ha mycket päls. Lite taskigt att täcka på och sedan täcka av då fölisen kommer.

Inte här heller, är de dräktiga så klipps dom inte och behöver heller inte täckas! Är det RIKTIGT skitväder så får dom gå in istället, vi bor så blåsigt och oskyddat, inga träd eller annat att läa bakom.

Mitt sto är täckat med tjockt täcke, både inne och ute. Vi provade att inte lägga på täcke i höstas men hon är extremt frusen och sätter ingen päls (ser ut som en kopparbuckla året runt) så vi var tvugna till slut.

Inga täcken på några hästar (ponnyer) alls hos mig. I min värld är det bara klippta djur som behöver täcke. De oklippta håller värmen bra med den päls de har samt mycket att äta .
Jag har två unghingstar som skall visas på avelsvärdering i vår, och ingen av dem har täcke på sig. De har korta, täta hårremmar. Är ni säkra på att hästar som går utan täcke sätter mer päls?
Jag har också två ston (en dräktig) på lösdrift. Där kan jag tycka att de har satt mer päls än hingstarna som står inne ca 9 - 10 timmar på natten.

*kl*

Mitt sto har inte heller täcke, tyckte att det verkade taskigt att täcka henne och sen när fölis kommer i april ta av täcket, man vet ju aldrig om det är fint väder i april för förra året lade snön kvar ända tills dess.
Sen tror jag att de trivs bättre utan täcke, och är de inte klippta och inte tävlas så tycker jag inte att täcke är någon nödvändighet...

Jag har täcken på alla mina ston då jag tycker att det är onördigt att lägga massa energi på att hålla sig varm. Mitt fullblod har lätt för att gå ner sig så hon skulle inte klara av att gå utan då hon behöver ha allt för att hålla sig rund och fin. Men mina unghästar går utan.

Jag hade endast mina täckade vid skitväder, hörde av någon att hästar som går täckade får sämre upptag av A-vitamin??? eller var det D???, pga minskad solexponering. Iaf. kunde detta leda till sämre fertilitet. Någon som vet något mer? Jag tycker det låter ganska logiskt.

Har inte hört något om det, men om det nu stämmer så måste det vara vitamin D.

Mina fölston går normalt utan täcke (bara vid riktigt sk*tväder kan de få ett täcke på sig), men den dräktiga 4-åringen hade täcke lite i höstas eftersom hon då reds.

Alla avelsstona i mitt stall går utan täcken.

Skulle inte falla mig in att ta på dom något, så naturligt som möjligt tack.

Inget täcke på min märr heller! Hon går på lösdrift och får fri tillgång på grovfoder. Har som någon annan skrev, kort, tät, glansig päls och fryser aldrig. Står dock gärna inne vid dåligt väder.

Mitt avelssto (som inte blev betäckt förra året) är täckad eftersom vi började sätta igång henne i höstas. Tyvärr har hon varit skadad, fick en svullen has i nov. -05 och då var det juh för sent att ta av täcket igen. Sen vet man ju aldrig hur länge de måste vila för att få skadan läkt och man kan sätta igång igen...hoppas kunna göra det inom en månad...så täcket kanske inte har någon "naturlig förklaring" just nu trots att vi motiverade oss från början!

/Kristin

Mitt fullblod är just nu täckad eftersom jag märkt att hon blir väldigt ryggöm när det är riktigt kallt och/eller väldigt blött och ihållande regnande eller blötsnö. Större delen av tiden går hon dock utan och det är bara ett tunnare täcke som hjälper henne hålla värmen bättre. För hennes del räcker det inte med en välhamlad ligghall och fri tillgång på bra grovfoder och lite extra kraftfoder. Man får gå efter individen anser jag, halvblodet har inte alls samma problem och går därför otäckad.

så länge hon var helt igång och vi tränade för fullt körde vi täckat. nu är hon naken om det är uppehåll och varmare än -5. planen är att hon skall vara helt täckeslöst så fort som möjligt. har inte varit några som helst problem att "vänja av" henne.

Liknande trådar

Utrustning Vad är det för skillnad mellan övergångstäcke och vintertäcke?
Svar
9
· Visningar
333
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
952
Senast: Sonic76
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 513
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Söker efter tips på vilka vintertäcken som kan passa en häst med storlek 145 med bred bringa. Har kikat på Rambo täcken bor i...
Svar
4
· Visningar
369
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka