Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Finns det sådana täcken?
Min dam är rakad på buken och ska rakas igen om 6 veckor då UL ska göras igen, så jag tänker att hon nog gärna har lite extra värme om magen.
Men jag har aldrig sett sådana täcken, förutom insektstäcken såklart.
Någon som har tips?
På en häst som är rejält frusen från början, nu har gått ner säkert 100 kilo i vikt och dessutom är rakad på magen?Det finns som sagt. Men tror du verkligen det behövs?
Hoppas det, jag vet ju inte exakt vart hon är rakad än heller eftersom jag inte har sett henne. Hon ska stå på en lösdrift nu, det känns ju rent spontant inte helt optimalt egentligen. Men det är den stallplatsen jag har.På 90-talet var det vanligt, sen blev det halsar på täckena och magplattorna försvann. Då fanns det även lösa magplattor. Men visst borde det gå att få tag på även idag?
Det är ju lite skillnad på helklippt och klippt för att göra UL, hon är ju rakad intill huden på buken. Sen är ju frågan vart hon är rakad, om magplattorna gör någon skillnad.Bla hööks har haft lösa magplattor som man sätter fast på maggjordarna. Men som andra redan skrivit så finns det täcken med fast magplatta, dom täcker lite mer än vad de lösa plattorna gör.
Efterom att hon verkar extra kännslig så skadar det nog inte med magplatta. Men själv har jag aldrig använt det trotts att jag alltid haft helklippta hästar som står ute största delen av dygnet på vintern, även när det är -30 grader ute.
Vet att jag läst någon artikel, på typ Hipsson (?) där någon expert skriver att det inte gör någon skillnad i värmeförlust om hästen har magplatta eller inte. Det är inte via buken värmen går ut. Samma när det gäller halstäcke.
Men man känner ju sin egen häst bäst och vet bakomliggande omständigheter som gör att man väljer att täcka lite extra
Hoppas du hittar någon bara lösning!
Haha, ja det borde absolut finnas! Mitt gamla sto kanske hade varit mindre grinig på vintern med en tjock mysig heltäckande overall påDet är ju lite skillnad på helklippt och klippt för att göra UL, hon är ju rakad intill huden på buken. Sen är ju frågan vart hon är rakad, om magplattorna gör någon skillnad.
Varför finns det inte täcken till ston, där det är buk heeeela vägen bak?
På en häst som är rejält frusen från början, nu har gått ner säkert 100 kilo i vikt och dessutom är rakad på magen?
Dessutom så har hon inflammation i tarmarna och jag inbillar mig att det gör att hon är extra känslig för det mesta.
Jag tror absolut att det kan behövas.
Då är det ju inte lika illa!Såg senare hon ska vara på lösdrift, då kan jag köpa det behövs. Annats så är min upplevelse att värmeförlusten från magen verkar vara försumbar även när de ul-rakats. (Står en i stallet nu som buköppnats och är rakat helt undertill på buken)
Ganska stor chans/risk rakningen är på sidan. Min där tarmarna ultraljudades var rakad på sidorna och upp. Inget på undersida buken