Täcken - igen

H

hanseman

Måste hundar ha täcken? Läste ett test av täcken i Hundsport där hundar av olika raser testat täcken. Mattarna tyckte täckena i stort var jättebra: Det är så skönt att få in en torr hund, sa flera. Varför har man täcke då? För sin egen skull eller för hundens? Måtte det inte bli som på hästsidan, en häst får inte vistas ute utan täcke, halskrage och div, året om.
Jag har en dvärgpudel, nerklippt, och jag HAR ett täcke till henne, men jag har aldrig använt det. Hon hoppar och leker utomhus, och fryser absolut inte när det är kallt. Sämsta vädret för henne är regn, pälsen blir som läskpapper, men då är hon ute kortare stunder istället. Har man en liten hund, chihuaha eller nakenhund kan jag förstå att det är nödvändigt med något värmande, men det har ju faktiskt urartat! Många köper chihuahua för att det blir en grej att pyssla och sätta på kläder som matchar mattes. Smugglingen av dessa småhundar har ju ökat 100%-igt på kort tid.
Jag är också lite pryltokig till min lilla pudel. Har koppel som matchar jackan osv, och en liten snushalsduk på halsbandet, men det är ju ändå sådana saker som man måste ha. Halsband och koppel alltså. Måste man verkligen klä på sin hund?

Sv: Täcken - igen

Ja. Om den verkligen behöver.

Jag har tidigare haft drever och de frös aldrig. Vi var ute i timtals i kalla vintern, men inte frös de inte.

Nu har jag en Rhodesian Ridgeback-valp som fryser alldeles för lätt. Jag är noga med att inte slänga på täcke på honom i tid och otid, och är vi ute och rör oss hela tiden har jag inte täcke på honom förutsatt att det inte regnar kallt eller är massvis med blötsnö. Inte för att jag bryr mig om han är blöt, utan för att jag ser att han lätt fryser då.

Men visst håller jag med dig. Jag tycker det gått hysteri i att klä på sina djur, såväl hästar som hundar.

min lilla tjej behöver täcke och tröja som täcker magen där hon är hårlös ... har bara kläder på henne när det är minusgrader och jag märker att hon fryser ... matchar dock inte med mig ... jag klär mig mest i svart så ....

Allt är beroende på vad för hårlag din hund har och vart i landet du bor.

Jag bor i Norra Norrland och här uppe är vinter kall ( normal temp -20 )

Min Schnauzer som har mycket underhull ( och underhudsfett ;) ) fryser aldrig ..

Däremot fryser min Grand Danois, deras päls är kort och saknar underhull.

De flesta GD har täcke på sig här uppe .

Våran am staff går inte ut utan täcke på vintern. Han fryser ihjäl. Han brukar slänga en drill och sen är han färdig, men med täcke är han ute längre stunder. Har hört att de inte får någon riktig vinterpäls och han har inte så mycket underhudsfett heller. Har även sytt en täcke till min pappas greyhound och hon är superstolt över sitt täcke.

hanseman skrev:
Måste hundar ha täcken? -klipp-
Måste man verkligen klä på sin hund?

Det beror på ras, individ och om du vill hunden ska kunna vara ute.

Jag har två greyhounds och det är bara glömma att ha dem ute mer än några minuter utan täcken. De har ju knappt något underhudsfett alls, ingen direkt värmande päls, och dessutom stora hundar så stora kroppsytor där man kan få värmeförlust från.

Det FINNS greyhounds som inte fryser vintertid, men tyvärr gör många det.

Om de vekrligen SPRINGER hela tiden håller de värmn rätt bra, men det blir inte riktigt hållbart det heller.

Vanligt täcke (a la hästtäcke) hjälper inte speciellt mycket heller, jag måste ha en sådan där fjantig jäkla huva/mössa åt dem (kan fixa bild) som ser ut som en sjalett typ och går upp över öronen och håller öronen varma, DÅ hjälper täcket. Litegrann, de håller fortfarande på att frysa häcken av sig om de inte rör sig.

Tiken är med om hon så fryser så hon inte vet var hons ka ta vägen, hon tycker ändå det är KUL att vara ute. Hanen står och ynkar vid ytterdörren (även fast jag är ute) efter fem minuter och vill IIIIINNN.

Lillvovven (som nu är i himlen) var spanielkorsning och nedklippt helt vintertid (KORT nedklippt) men hon frös i princip ALDRIG. Men så hade hon mer underhudsfett också (och oklippt mer päls, men då fastnade det så mkt snö i den). Pappas riesenschnauzers har även trimmade aldrig haft problem med att de fryser. Hans nuvarande sover UTE på nätterna. Fulltrimmad. Hon väljer att gå ut när pappa går och lägger sig, och komme rin på morgonen. När det varit sträng kyla och snöstorm har pappa mitt i natten ibland gått upp för att ta in henne. Och mött en ÖVERSNÖAD hund som varm, glad och nöjd ligger och sover på trappen, och inte varken fryser eller vill komma in :smirk:

Så, det är helt individberoende. Det skulle vara lika hemskt att slänga ut mina greyhounds längre stunder utan täcke som att svepa in en fullpälsad newfoundland i tjocka täcken.

Glömde - jag VILL alltså inte ha täcke om jag bara kunde slippa. Jag tycker det ser fjantigt och fult ut. Och sådan där jävla huva/mössa mina måste ha har jag bara lust att spy på, det ser så fånigt ut så det är pinsamt. Jag tycker de är vackrast 'nakna'. Så det är inte min påklädningslust sm gör det. och jag matchar inte med mig eller något (däremot sydde jag på rent jäklelskap ett fleecetäcke mönstrat med nallar och hjärtan på till hanen, ska det ändå vara täcken kan det väl vara fjantigt i överkant liksom *s*)

jag har införskaffat ett täcke att ha när jag tränar och ena hunden pausar, mest för att den inte ska bli kall när den ligger på marken. men så har jag upptäckt hur skönt det är att hunden inte blir dyngsur när det regnar så jag kommer skaffa ett till. kan tillägga att det är för min skull jag har täcke, hundarna vill nog helst slippa.

Jag har flecce täcke på min GD när hon ligger i bilen vid tränings tillfälle.

Vilken fri idrottare hade satt sig i soffan i träningskläderna efter ett pass? Utan överdrags byxor?

Jag tror att det är viktigt för att hålla musklerna mjuka och smidiga och undvika värk och att musklerna blir förkortade.
Det är ju inte varmt i bilen så här års.

Jag använder bara täcke vid det tillfället än så länge,
men jag vill köpa ett täcke som går ner under magen för att underlätta träningen vintertid.
Min vovve har inte så mycket päls och speciellt inte på magen. Det blir inga långa platsliggningar där inte!

Jag har reflextäcke till min hund som jag använder när vi är ute och går i mörker. Har även ett annat lite mer värmande täcke till henne som nästan aldrig används. Tror jag bara sett henne frysa en enda gång och det var när det var kallt och blåste ordentligt mycket en gång när hon var nytrimmad. Så är hon nytrimmad och det är kallt ute så kan det hända att det varmare åker på som undertäcke till reflextäcket.

(jag har en westie)

Jag tänker köpa ett täcke till våran springer, det är tänkt att på sig i bilen mellan jaktmarkerna och under fika pauser. Dessutom perfekt när vi tränar och tävlar i agility i regningt och kallt väder, det blir ofta långa pauser medans man väntar och det är ju suveränt att kunna hålla värmen. Alltså bara i lägen när musklerna är varma och inte ska kylas av allt för fort, egentligen skulle man kunna använda en vanlig filt och en presening när det är regnigt men det känns enklare med ett täcke som passar...

Så skönt! Det verkar vara enbart vettiga skäl att använda täcke, åtminstone om man ska tro av er som skev här. Täcke när man sitter i kall bil, och att greyhounds måste ha täcke kan man ju förstå. Låter kul med mössa... ser gärna en bild!

Liknande trådar

A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III