Täcken från hööks

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Zingo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 792
Z

Zingo

Jag funderar på ett nytt täcke, har inte så mycket pengar så funderar på att köpa någon av regntäckerna som kostar 500 kr.
Men vet inte vilket, thermo master basic rain eller thermo master rain.
En stallkompis sa att hennes syster hade köpt ett sånt thermo master (de gröna) men det hade regnat igenom.
Har det hänt för flera personer här inne? Vilket skulle du köpt?

Sv: Täcken från hööks

Om jag vore du skulle jag inte köpa något av dem, jag skulle söka på nätet efter ett regntäcke på rea som hamnar i samma prisklass fast är mycket bättre kvalité. Kvalitén på yttertyget på det täcket på Hööks är ju bara 420D dvs inte speciellt kraftigt jag skulle satsa på ett täcke med mer än 1000D i tyget för att få lite bättre hållbarhet

Min erfarenhet av Höökstäcken är tyvärr att dem inte är speciellt bra :(

Om du ändå ska köpa ett från Hööks skulle jag rösta för det fleecefodrade...

Personligen så tycker jag att Börjes täcken är bättre,har flera stycken och de håller tätt

Jag har haft erfarenhet av både Hööks o Börjes billiga täcke på samma sätt, dvs köpt in en bunt i olika stl för de hästar som kommer o går. Har ett par Hööks kvar, de är dock inte hela, men höll någon några säsonger. Läckt har de däremot inte gjort. De från Börjes har hållt bättre, men jag har inget kvar ändå, för de läcker som såll.

Kolla Shires, de brukar ligga rätt lågt i prisklass.

Jag skulle hellre köpa ett täcke från Börjes. Jag har mer positiva erfarenheter av deras täcken än av Hööks täcken :)

Annars ett bra tips, som någon annan skrivit, kolla begagnat-marknaden :)

Jag har två st ifrån Hööks, dom söta ponnytäckena :love: Mina funkar kanon! Men jag använder dom endast vid regn/snö, så jag vet inte hur dom håller för ständigt användande. Men mina är det inget fel på. Ett är 1,5år och ena är ett halvår.

Jag fick rekommendation från min hästsäljare att köpa Börjes Himalaya regntäcke (499:- tror jag). Har beställt men inte fått det med posten än, så jag kan inte säga för egen del, men säljaren var alltså nöjd med detta.

Jag har varit grymt missnöjd med mina höökstäcken. Har fyra stycken (av två olika modeller) och alla fyra läckte in vatten efter hälften av första säsongen. Andra säsongen var det bara att slänga dom efter ett litet tag när hästen alltid blev genomblöt o täcket var helt blött på insidan regn. Verkade inte andas bra alls heller om man t.ex. la det på svettig häst. Jag prövade tvätta ett av dom och impregnera det -tror ni det blev bättre :D Nej...

Det jag kan rekomendera är Horseware's täcken. De finns i lite billigare varianter men som fortfarande håller en mycket god kvalitet! Jag är oxå nöjd med Haglunds täcken, de är inte heller så dyra -där klarar du nog ett regntäcke på 500kr. www.hastprodukter.se tror jag.

Jag kanske hat fått tag i fyra månagsexemplar men fyra läckande täcken är för mycket för mig så jag kommer aldrig köpa ett utetäcke hos hööks igen...

*KL*

Har haft flera Höökstäcken och aldrig haft problem med mina :) Älskat dem!

Inackorderingar här har haft Höökstäcken en gång och aldrig mer, för de har varit otäta från början. Hade det gällt ett täcke så kunde man ju misstänka måndagsexemplar, men av 3 inköpta läckte alla från början. genomblöta hästar/ponnyer efter första dagen med lätt reng. Det är ju inte vad man vill ha. Detta gäller lättfodrat regntäcke. (tror det heter Thermo master, men är inte säker) Börjes täcken är billigare och mycket bättre. De håller tätt år efter år.

En nätbutik rear Shires Typhoon Turnout för 499;- nu. Jag har inga egna erfarenheter av täcket men det har 1680 D vilket är väldigt rivstarkt, d.v.s. hållbart. Dock är detta täcket 300 g tjockt så det kanske inte alls är vad du söker?

Börjes täcken har jag enbart goda erfarenheter av. Vi har haft massor av dem då vi har haft många hästar och som dessutom kommer och går. Dessa täcken har legat okej på de allra flesta och en gång har vi varit med om att de har läckt, men då var det ett tillverkningsfel. De kostar 398;- för ett ofodrat. 600 D är inte jättestarkt men ok med tanke på priset. Det är ju ändå bättre än Hööks.
Deras vintertäcke på 300 g är likvärdigt och kostar 449 om du vill ha med foder.
Dessutom har de ett Bucastäcke med 200 g för 495;- om man vill ha ett sådant, dock i lila färg men den tycker jag är snygg. Men det är ju en smaksak 

Shires täcket är ett fynd men det är ju ganska tjockt. Börjes har bra kvalitet för sitt låga pris så det är ett bra budgetalternativ. Bucastäcket är ju också trevlig kvalitet och passform men just deras budgetmodell har ju samma rivstyrka som Börjes-täcket så då kanske det blir svårt att motivera det högre priset? Bortsett från att passformen kanske är bättre.

Lycka till!

Vill tillägga att jag aldrig varit stormförtjust i Hööks produkter, jag har hört mkt dåligt om dem. I höstas köpte jag dock ett 200 g utetäcke med hals därifrån. När jag ändå behövde ett lite hastigt och lustigt så blev jag sugen på att testa. Passformen var usel, dock får pållan inget skav vilket är ett STORT plus då hon är känslig för det. Men det syns att täcket ligger som en påse skit och dessutom är ganska litet trots att alla hennes andra täcken är i samma strl. Har aldrig läckt trots ganska hårt regnande och en del snö innan jag bytte till tjockare.

Jag skulle aldrig köpa ett till med sådan passform (kanske ligger det bättre på en nättare häst eller smäcker ponny?) men det håller tätt och skaver inte så det får bo kvar hos mig ett tag till :D

Mvh Jate Volim

kl

Jag har det gröna, har haft det hela hösten. Och det var det som höll mot regnet, både jacson och bucas regnade igenom.
Jag kan dock hålla med om att kvalitén varierar. Och jag köper inte täcken med tanken att de ska hålla 5 år utan tänker mer på 2 år, och för den förväntningen har de funkat bättre än jag trott.

Jag har det blå regntäcket som fanns på Hööks tidigare.
Och jättenöjd är jag inte då det inte funkar när det spöregnar. Efter en stund släpper yttertyget igenom vattnet men tyget på insidan håller tätt så det blir som en påse med vatten uppepå hästryggen!

Det har fått fungera som reservtäcke de dagar de inte öser ner från himlen. Tur att man har så att man kan torka de andra täckena skapligt fort!

Kan tipsa om Capriole som har suveräna täcken till mycket bra pris. Köte 2 st av deras täcken på inrådan av en vän som själv nog har testat allt i täckes väg och dessa tyckte hon var överlägset bäst.
Jag är supernöjd. De andas fantastiskt bra och hästarna är alltid torra under. Min häst har även fått sig ett gäng rejäla bett i täcket med endast små, små hål som resultat.

Mitt vintertäcke tror jag kostade ca 700:-.

Jag har två vintertäcken horse-power från hööks. Tycker de fungerar riktigt bra.
Nypris låg runt 1000.- men inköpta på rea för ca 500.-/st och det tycker jag de är värda.

Annars håller jag med om att börjes täcken är bra!

skulle mkt hellre köpa Börjes billiga täcken. Bättre hållbarhet o passform, o billigare ;)

Min häst har ett Premium Rain från Hööks. Mycket nöjd med det! Jag har även halsen till och den sitter också bra.
Jag tycker väldigt mycket om det täcket och det sitter bra på min häst med skyhöga manke. :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 171
Senast: cewe
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 857
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 799
Senast: Emine
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan... 2
Svar
22
· Visningar
5 946
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka