Sv: täcken, & första häst!
Jag köpte min dam 2001 och fick med ett gammalt bomullstäcke, som troligen varit vinrött med blå kanter, men då var det rosa med grå kanter och ett blått termotäcke med bara en maggjord under magen, den andra hade gått sönder. Det klarade hon sig bra på. Sedan köpte jag ett regntäcket på blocket för 150 kronor. Det var vad hon klarade sig bra på i två år, förutom de två rustafiltar för 49 kronor styck, som jag hade i stallet, när hon kom in och var blöt.
Täcken är inget du behöver prioritera.
Jag har heller aldrig under de tio år jag haft min häst haft transportskydd. Jag lindar, eller använder benskydd, för korta sträckor.
Så ska du bara ha foderhäst, tycker jag inte att du ska köpa på dig massa utrustning, det första du gör.
De pengarna ska du spara till oförutsedda veterinärkostnader och träningar tycker jag.
Jag hoppas också att dina föräldrar är väl insatta i vad det betyder att ha häst och häst uppstallad. Vilket ansvar det egentligen ÄR. Tyvärr, så har jag stått i flera kollektivstall, där tonåringar inte kan ta morgon inte kan ta det inte kan ta det... för de pluggar. Dessutom vågar de inte ta ut och in andras hästar ensamma. Och föräldrarna säger "ja men det måste ni väl förstå att h*n inte kan och vi har inte tid och h*n är SÅÅÅÅÅ duktig med hästar". Tyvärr gör det, att risken är att det blir väldigt tråkig stämning.
Att vara fjorton år och ha sju års hästvana, det kan vara JÄTTEBRA, så du klarar säkert av det. Jag känner flera 10-12-åringar, som bott i privatstall 2-3 år, aldrig sett en ridskola på nära håll och är kanonduktiga med hästar och oftast har sina föräldrar med som back-up. Så du fixar det säkert, med lite hjälp av dina föräldrar.
Mvh
IngelaH