täcken, & första häst!

K

kiingf

Hej!
Jag är en tjej på 14 å'r med 7 års ridvana. Jag funderar starkt på fodethäst, men anser ni att jag skulle klara av det? I stallet finns hästkunniga..

Jag undrar också om transportskydd är nödvändligt, eller räcker det med lindor / vanliga skydd?

Vilka täcken skulle ni rekkomendera art köpa ( nödvändligaste)

Hoppas på många svar! :)

Sv: täcken, & första häst!

Ingen här vet ju vad du har lärt dig -7 år kan ge jättemycket eller väldigt lite kunskap beroende på HUR du har lärt dig. Ridskola? 1 dag i veckan eller 7?? Ja, berätta lite mer!

Täcken beror ju på vad för häst du skaffar dig, prata med hästens tidigare ägare om hur denne brukar göra. Om du har foderhäst kan det följa med täcken! Är du duktig på att linda så kan det gå bra, annars är nog transportskydd bäst. Låt någon kunnig visa dig om du vill linda!

Som antioxidant skrev är det svårt att avgöra hur pass duktig du är, men om du har ridit i sju år så bör du ju garanterat ha en god hästvana. Jag tror absolut att en foderhäst skulle passa bra, framförallt om du har duktiga hästmänniskor runt omrking dig och att du tar hjälp av en bra tränare till ridningen.

Ang täcken tycker jag att du hör med ägaren som lämnar ut hästen till dig, olika hästar behöver olika täcken.

Det du bör fundera på är vad du vill ha ut av det hela, och utgå därifrån när du börjar leta. Viktigt att du hittar rätt häst!

Lycka till :)

Vad kul att du går i hästtankar. Dock är den ända som kan svara på om du är mogen för det du själv.
Hur många års erfanhet man har spelar ingen större roll, utan hur mycket du kan och hur villig du är att lära.
För det krävs mer än man tror, man måste kunna sätta en bra foderstat, veta när dags för vaccination/hovslagare/avmaskning etc.
Och främst måste man älska hästar såpass att man är beredd att gå till stallet en vinterdag med -15 grader.

Jag tycker absolut du ska försöka få en foderhäst, men vill även att du ska veta att det ligger massa slit/pengar/tid bakom en häst, och det är verkligen dom där stunderna då hästen kommer gnäggande till en/ eller när man hittar harmonin i ridningen, som man lever för.

Enligt mig är transportskydd mycket nödvändigt. kan iaf inte ersättas av vanliga benskydd då det är ballarna/precis ovan hoven, de oftast skadar sig, vanliga skydd täcker ej de delarna, dock kan man ersätta med lindor & boots. men transportskydd funkar nog bättre.

täcken beror på vad för häst, jag som har islänning har endast 2, regn samt fleece. men har du en häst med tunn päls behövs ev stalltäcke med. sen till vinter något tjockare täcke.

Lycka till med allt :).

Senast ändrad:

7 år på ridskola, med bra ridlärare. Rider 2 dagar per vecka, men är i stallet fler dagar. sköter om en ridskolehäst, och hjälper även till med lite annat smått och gott :)

Senast ändrad av en moderator:

Hej!

Jag säjer som övriga. Helt omöjligt att säja.

Jag vet folk som ridit i 7 år på ridskola och varken kunnat sitta upp på hästen själv eller vetat vilket ben de ska rida lätt på.

Jag har även träffat folk som utan problem varit erfarna nog för egen häst, som tävlat och ridit/hanterat hästar som om de aldrig gjort annat.

Vad du kan göra om du känner dej lite osäker är att leta efter en medryttarhäst först- mer eget ansvar, men inte lika mycket som med en foderhäst.

/Lavinia

Jag köpte min dam 2001 och fick med ett gammalt bomullstäcke, som troligen varit vinrött med blå kanter, men då var det rosa med grå kanter och ett blått termotäcke med bara en maggjord under magen, den andra hade gått sönder. Det klarade hon sig bra på. Sedan köpte jag ett regntäcket på blocket för 150 kronor. Det var vad hon klarade sig bra på i två år, förutom de två rustafiltar för 49 kronor styck, som jag hade i stallet, när hon kom in och var blöt.

Täcken är inget du behöver prioritera.

Jag har heller aldrig under de tio år jag haft min häst haft transportskydd. Jag lindar, eller använder benskydd, för korta sträckor.

Så ska du bara ha foderhäst, tycker jag inte att du ska köpa på dig massa utrustning, det första du gör.

De pengarna ska du spara till oförutsedda veterinärkostnader och träningar tycker jag.

Jag hoppas också att dina föräldrar är väl insatta i vad det betyder att ha häst och häst uppstallad. Vilket ansvar det egentligen ÄR. Tyvärr, så har jag stått i flera kollektivstall, där tonåringar inte kan ta morgon inte kan ta det inte kan ta det... för de pluggar. Dessutom vågar de inte ta ut och in andras hästar ensamma. Och föräldrarna säger "ja men det måste ni väl förstå att h*n inte kan och vi har inte tid och h*n är SÅÅÅÅÅ duktig med hästar". Tyvärr gör det, att risken är att det blir väldigt tråkig stämning.

Att vara fjorton år och ha sju års hästvana, det kan vara JÄTTEBRA, så du klarar säkert av det. Jag känner flera 10-12-åringar, som bott i privatstall 2-3 år, aldrig sett en ridskola på nära håll och är kanonduktiga med hästar och oftast har sina föräldrar med som back-up. Så du fixar det säkert, med lite hjälp av dina föräldrar.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Är dina föräldrar hästkunniga och vet de vad det innebär att ta hand om en häst 24/7? Det är ju i sista änden alltid föräldrarna som har ansvaret så länge du är omyndig.
Det du behöver kunna förutom ridningen är sjukdomslära och foderlära så att du kan räkna ut en bra foderstat till din häst och förhindra sjukdomar och veta när du behöver tillkalla veterinär när hästen blir skadad eller sjuk. Du behöver också kunna se när det är dags för hovslagare och kunna se iallafall grunden av om hovslagaren utför ett bra jobb.

Jag anser att att beroende på häst så kan vissa benskydd+boots ersätta transportskydd. Men då ska det vara hela damasker som verkligen skyddar ordentligt och som inte kan ge tryckskador. Linda skulle jag inte göra i transporten för går lindorna upp så kan det leda till hemska olyckor.

Vilka täcken du behöver ha beror på vad för häst du tar på foder. Vissa hästar behöver inga täcken alls medan vissa behöver regntäcke, fodrat täcke, vintertäcke, termotäcke osv. Prata med ägaren till hästen om vilka täcken hästen brukar ha också skaffar du de täcken som behövs. Många övertäckar sina hästar och det är verkligen inte bra så det är viktigt att du lär dej vad för täcken just din häst verkligen behöver. Av bekvämlighets skäl kan det ibland behövas regntäcke även om hästen kanske lika gärna hade kunnat gå utan men det är ju inte så kul att tillbringa flera timmar varje dag med att hitta en häst under ett lager lera när man ska rida.

Det som ändå behövs mest är ett brinnande intresse och en vilja att lära. Oavsett om det är lera upp till knäna eller 25 minusgrader och snöstorm eller en strålande sommardag så behöver hästen få sitt. Oavsett om kompisarna drar eller om man helst hade velat stanna i sängen eller man är pigg och full av energi så behöver hästen sitt. Det är ett stort ansvar och det kostar mycket pengar så det är viktigt att dina föräldrar är införstådda med det och stöttar dej fullt ut.

Om du tar en häst på foder så se till att du får ett bra kontrakt och att hästen är försäkrad och att du får använda försäkringen. Se också till att hästen är besiktigad innan du får den så att det inte blir tjafs om ev. skador eller sjukdomar.

Hoppas att du får uppleva glädjen över en egen häst :laugh:

Det är skillnad på att ha ridit en viss tid och att ha hållit på med hästar samma tid. Det finns de som ridit i årtionden som knappt vet hur man tränsar och de som hanterar hästar dagligen men inte ridit på flera år.
Jag tycker att det är bäst att börja som medryttare så att man inte får det fulla ansvaret för en häst på en gång utan får växa in i det.

Använder aldrig transportskydd. Enda gången min häst skadat sig vid transportering är när hon haft transportskydd eller lindor eftersom hon tycker det är obehagligt och försöker få av dem. Sen jag slutade med det skadar hon sig aldrig.

Vad gäller täcken får man anpassa det efter hästen, vissa behöver aldrig täcke medan andra är fryslortar.

Täcken och transportskydd har du redan fått bra svar på men jag tänkte bara tillägga om erfarenhet med häst.Jag tror som de flesta att det är bara du som kan avgöra det,jag kan erkänna att jag hade inte ett minsta erfarenhet när jag fick min första häst när jag var åtta år,en varmblodstravare.Jag hade som 3-4 åring blivit uppslängd på en shettis och sen gått nångång på ridskola.Min pappa hade erfarenhet med arbetshästar eftersom de hade såna på gården när han växte upp men det var ju förr det.Men bra har det gått min resa genom livet med hästar,jag är nu 36år och inte haft en enda skadad häst eller miljöskadad:angel:Jag tror inte det spelar så stor roll hur erfaren man är utan hur man är som person men det är viktigt att man har någon att fråga om det är nåt man är osäker på!!!:idea:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har en unghäst på 3år hemma. Våran första vinter närmar sig, hon är sedan innan van vid att alltid ha täcke på sig efter sept...
2
Svar
21
· Visningar
3 432
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 13 årig tjej som älskat hästar hela livet. Jag har ridit på ridskola ett bra tag men även varit medryttare till än häst...
Svar
13
· Visningar
2 493
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
9 923
Senast: Darkie
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 108
Senast: Jakobine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar