Täcken för häst med liten bog? Hjälp!

E

Elea

Jag har jättesvårt att hitta täcken som sitter bra på min valack, han har så smal/liten bog, alla täcken som passar i ryggen (135 cm) hänger ner över frambenen på honom och skaver som attan. Det bidrar ju också till att täcket kasar bak och trycker vid manken sen :(

Har ni några tips på vilka märken som inte är så himla väl tilltagna i bogen? Främst letar jag efter ett varm stalltäcke men också andra...

Sv: Täcken för häst med liten bog? Hjälp!

har du testat bucas???
har ett sånt vintertäcke till min travare som är väldigt smal fram vid bogen och det sitter perfekt.

jag harett bucas..sitter bra...äcven börjes täcken brukar sitta okej och shire.....

Min ena är också liten över bogen. Alla spännen sitter just ovanför knät på honom :mad:. Det enda täcket jag har hittat som passar perfekt på småbogar är Bucas. Dessutom är det helt suverän kvalité på dom så jag rekomenderar dig verkligen att testa ett sånt!

Horseware Rhino kanske? :)

Jag har jättesvårt att hitta täcken som sitter bra på min valack, han har så smal/liten bog, alla täcken som passar i ryggen (135 cm) hänger ner över frambenen på honom och skaver som attan. Det bidrar ju också till att täcket kasar bak och trycker vid manken sen :(

Har ni några tips på vilka märken som inte är så himla väl tilltagna i bogen? Främst letar jag efter ett varm stalltäcke men också andra...

Jag tycker och har erfarenhet av att täcken med halvhals brukar vara något mindre vid i halsen och sitta bättre

Lycka till!

Köp ett täcke med omlottknäppning. De går att reglera mycket mera och det brukar passa bra på hästar med smala bogar.

*svarar alla*

Tusen tack för tipsen. Ska iväg till hästaffären nu och ska nog sikta in mig på ett bucastäcke! :)

Bucas är tighta i bogen, halvhalstäcken likaså, eller Horseware med v-frontknäppning.

Kan varmt rekommendera Hööks mellanvariant (blått med vita cirklar). Bogvecken går ända upp till halsringningen och detta är det enda täcke jag sett som inte trycker alls på bogarna.

Två hästar i stallet har detta. I strl 135 är det dessutom ganska litet i halsen. Köpte ett till mitt sto och fick flytta ner spännena lite för att hon skulle kunna ha det.

Fattar inte att inte alla täcken sys såhär.

Till viss del sant. Men den här modellen tror jag faktiskt skulle passa majoriteten av de svenska hästarna som inte är väldigt breda i bogen.

Vad jag menar är att det är ofattbart hur många täckesmodeller det finns och ändå är det bara några stycken som faktiskt inte ger bogskav.

Hur svårt är det att inse att de flesta av bogveckslösningarna INTE fyller sin funktion. Och man vill väl ändå sälja sin produkt?

Inte konstigt att detta hööks-täcke är restnoterat i strl 145...

Som någon annan sa är halvhalsmodeller ofta smalare och sitter bättre överlag!

Finntacks täcken är smala i bogen, annars Bucas eller Shire även Thermo Master fungerar bra tycker jag.

Håller med de flesta andra, Bucastäcken är suveräna för hästar med smal bog.

Liknande trådar

Utrustning Letar 0g-50g regntäcke till ett kraftigt halvblod med hög manke, något låg halsansättning och mycket bog. Hon funkar inte i Amigo Hero...
Svar
6
· Visningar
1 254
Senast: Jeps
·
Utrustning Hjälp mig spåna. Jag använder Horseware, deras utbud passar min täckesfilosofi. Men om ni har andra tips som ger mig Halvhals...
2
Svar
35
· Visningar
3 964
Utrustning Börjar tröttna på täcken då de aldrig sitter "som de ska" på hästen. Han är smal över hals och bog, 135cm i rygg med en hög manke. Äldre...
Svar
10
· Visningar
1 329
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 755

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka