Täckefråga

E

Emmi1980

Hej jag har ett sto på 2,5 år och hon går på lösdrift. Hon har vindskydd och en halmbädd där i när dem behöver skydd.
Nu har vintern kommit och jag som vanligt är orolig, fryser hon?
Ska man investera i täcken till en unghäst eller klarar dem sig med pälsen de har? Hon är en shire och har päls därefter. Vad tycker ni? När det är ca 10-15 minus ute och bör de ha täcken? Och i sådant fall vad är lämpligast för typ av täcke det kan ju inte vara ett jättetjock thermotäcke eftersom hon har ju redan i viss mån vinterpäls. Vill gärna veta vad folk tycker och vilka egna erfarenheter ni har. Hälsningar Emmi

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Täckefråga

Jag skulle inte lägga täcke på din häst! Inte eftersom den har en ordentlig vinterpäls?
Jag har en ponny här hemma som går otäckad året runt, han har väldigt tjock & fin päls, och det kan regna lääänge utan att det tränger igenom pälsen på honom. Förra vintern gick han ute i 20-30 minus utan att frysa det minsta!
En häst med tjock bra päls och som har tillgång till mat fryser inte!

Jag säger som Evergreen, tror inte du behöver täcka henne! Hon har ju tillgång till ligghall med halm. Dessutom är det normalt inte kylan utan vätan som gör hästarna frusna.

Om du börjar att täcka så tar du bort det jättefina skyddet som pälsen gör...och börjar du täcka så måste du fortsätta och då räcker det oftast inte med ett täcke.
Har mina hästar på kallstall och har både prövat att täcka och inte, går nu i vinter utan täcken.Fungerar utmärkt!

Senast ändrad av en moderator:

Jag har själv haft en shireunghäst hemma på lösdrift och hon hade inget som helst behov av täcke, de får en ordentlig päls som skyddar.

Nej jag tycker inte du ska lägga på täcke på din häst, såvida den inte visar symtom på att den verkligen fryser, ex bara står o skakar.
Tycker inte unghästar behöver täcken förrän de börjar arbeta (och därmed kanske behöver klippas).
Till nästa vinter är det kanske däremot dags med täcke, då kanske du rider hästen osv. Då är det oxå rätt skönt att kunna borsta o rida en torr häst som haft täcke på sig i hagen :)

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 094
Senast: Korven
·
Hästvård Jag har en ponny vars huvuduppgift är att vara sällskap till min ridhäst. Han rids även av min dotter några dagar per vecka, och...
2
Svar
22
· Visningar
4 018
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Vill kolla om någon här har varit med om det här innan. Min häst tappar päls små kala fläckar över hela kroppen det har han haft...
Svar
10
· Visningar
15 659
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej!! Jag skulle vilja veta hur ni som har lösdrift till era hästar gör med täcken och sånt? Jag personligen är inget stort fan av...
2
Svar
23
· Visningar
9 085
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar