Sv: Täcke

min ponny behöver täcke året om oftast på inrådan från bla massör och veterinär, jag har alltid täcken som passar och många olika tjocklekar osv så man har ett som alltid passar väderleken. han behöver aldrig ha dubbla täcken eftersom det blir så tungt osv.

han är klippt och känslig så varför skulle jag då inte ha täcke? fattar inte varför man inte bara kan få göra som man vill med sin häst..

Skriver du "de flesta" som en sanning så ja, då vill jag se källa till detta. Det kan vara stor skillnad på hur en enskild individ har uppfattat ett fenomen och dess verkliga utsträckning.

Och precis som Miss skrev, så finns redan sjuttielva trådar där täckesfrågan diskuteras. Jag tycker inte heller att hästar ska täckas för varmt, då detta gör mer skada än nytta.

Men herregud. Jag tänkte inte igenom mitt ordval så jättenoga när jag skrev. Men vad spelar det för roll? Jag menar inte att det verkligen är de flesta, utan att jag har uppfattat det som att det är de flesta.
Men vad är det för mening att tjaffsa om? Det förstör bara stämningen att börja bråka om vad man råkar använda för ord som tydligen är fel.

Jo, jag såg att hon skrev det. Men då hade jag ju redan startat tråden så det hjälper ju inte precis att påpeka det i efterhand.

Så snälla, sluta klaga och diskutera ämnet istället, eller låt bli. De förstör som sagt bara stämningen och blir bara jobbigt.

Jag är ny här på forumet så jag har faktiskt inte lärt mig sökfunktionen helt ännu. Men ska det vara sånt här liv och klagomål så fort man gör minsta lilla fel så vet jag inte om jag vill stanna kvar här.

Nej, gud är jag inte. Kallar du det här för "liv" så måste du verkligen vara ny på forumet. Och se det då som ett tips att tänka igenom ordvalen till nästa gång.

Det hör väl i högsta grad till ämnet när du skrev att "de flesta ridskolehästar har inte täcken"? Bland de ridskolor jag har besökt så har samtliga haft täcken på sina hästar under vinterhalvåret. Varför, undrar du, när det är friska hästar? Tja, kanske för att riskolor kan dras med små hagar utan naturliga skydd, där hästarna blir ståendes i sina lerpölar utsatta för vädrets makter. Eller för att hästarna måste hinna torka/borstas innan lektionerna börjar. På samma vis som privatägda fullt friska hästar kan sakna naturliga skydd i hagen, vara klippta, det är bekvämt/effektivt för ägaren etc.

Ja, jag är medlem på flera andra forum och inte på ett enda har jag varit med om att sånt här händer, men här blir man påhoppad i första tråden man skapar. Så detta är inget forum för mig. Och det är väldigt synd eftersom att jag länge letat efter ett bra forum där man kan diskutera hästar.

Jag orkar verkligen inte vara medlem i ett forum där man ska hålla på och märka ord och tjafsa om saker som inte hör ämnet till. Nej, nu lämnar jag forumet och kommer inte tillbaka. Någon moderator kan låsa tråden om ni vill.

Förstår din undran, kan som alla andra bara svara för mig själv. Våra går på lösdrift o har då naturligtvis mer behov av värme och mat. Dom går som mest med ett normaltjockt vintertäcke o tunna regntäcken vid regn. Detta är för att dom har enormt tjock päls som inte torkar om dom blir blöta. Jag sadlar aldrig en blöt häst o därför är det praktiskt i det perspektivet också.
Skulle jag däremot ha hästen på box skulle den få stå "naken" inne om det är varmstall. Om den inte är helrakad vill säga.
Jag tror att många förmänskligar hästen genom att när dom fryser så borde ju hästen faktiskt frysa. Visst kan den göra det, men låt den vara lite kall, inte så att den blir sjuk eller får ont i ryggen, men ett lite tunnare täcke eller börja senare med täcke på hösten så blir den lite tåligare vartefter. Det är sånt som jag brukar säga till dom med massa massa täcken på sina springare.

Vi har till o med ett FULLBLOD på lösdrift året om, dygnet runt oavsett väder. Han ÄLSKAR det!! o går enbart med ett normalt vintetäcke. :cool:

En sak som jag har funderat över är varför så många människor alltid har täcke på sina hästar.
Ridskolehästar har för det mesta aldrig täcke på sig och klarar sig utmärkt ändå. Men de flesta privatpersoner med hästar har täcke på hästen nästan hela tiden. Det är varma vintertäcken när det är kallt, regntäcken när det regnar, stalltäcken när hästen står inne, och en massa andra olika täcken till olika situationer.
Jag kan förstå att man har regntäcke när det regnar ute så att hästen inte ska bli helt blöt, och varmt täcke om hästen har något problem som gör att den fryser lätt eller av annan anledning behöver skydd.
Men på friska hästar som får normal vinterpäls så ska man väl egentligen aldrig behöva ha täcke? Varför har då många människor i princip alltid täcken på sina hästar?

Vad gäller ridskolehästar så beror det väl på en mängd orsaker, var i landet man bor bl.a. Sedan är det väl inget som man rent generellt kan säga heller, då man inte har koll på ridskolornas förehavanden runt om i landet!

Sedan så behöver inte en häst ha problem av något slag för att ha lätt för att frysa, har själv en sådan häst. Sedan så kanske man inte vill att hästen ska ha "normal" vinterpäls, att jobba sig svettig i en massa lurv är ju inte så kul.

Sedan så ska man ju inte övertäcka så att hästen flyter runt i sitt egen svett. Men jag tycker att om man kräver prestation av en häst så måste den få förutsättning att att kunna göra det, vilket den inte har till fullo om den ska vara långhåring som en björn.

Kicki :laugh:

Men herregud. Jag tänkte inte igenom mitt ordval så jättenoga när jag skrev. Men vad spelar det för roll? Jag menar inte att det verkligen är de flesta, utan att jag har uppfattat det som att det är de flesta.
Men vad är det för mening att tjaffsa om? Det förstör bara stämningen att börja bråka om vad man råkar använda för ord som tydligen är fel.

Lite rolll spelar det ju faktiskt, är ju utifrån det skrivna ordet som man tolkar och svarar. Sedan så kan man ju alltid göra fel i sin formulering, men då får man ju ha förståelse för att den tolkningen görs.

Ja, jag är medlem på flera andra forum och inte på ett enda har jag varit med om att sånt här händer, men här blir man påhoppad i första tråden man skapar. Så detta är inget forum för mig. Och det är väldigt synd eftersom att jag länge letat efter ett bra forum där man kan diskutera hästar.

QUOTE]

Men är du inte lite väl känslig nu!? Påhoppad, kan inte se att Modett gjort något påhopp på dig.

Det här är ett bra forum om man vill diskutera häst, men man måste tåla att bli ifrågasatt, emotsagd o.s.v.

Här brukar vågorna gå höga ibland, så fixar man inte detta, ja då kan det nog bli svårt.

Har två hästar här hemma. Ena är en 21-årig ponnyvalack som inte är klippt. Han har täcke när det är regnigt och kallt ute, eftersom han annars står och fryser. Och det syns tydligt på honom att han gör. Han har inte varit känslig förut men det verkar ha kommit med åldern. (Frisk och kry i övrigt) Han går med fleecefodrat regntäcke vid behov.
Andra är en travare, oklippt men med tunn päls. Han står formligen och skakar om han blir blöt eller om det är kallt ute. Så där är det täcke varje dag nu på hösten. Går med lätt fodrat regntäcke nu, och med ett 300grams vintertäcke vid minusgrader.

Båda hästarna har 200gramstäcken inomhus eftersom vi har kallstall och jag tycker det känns bäst så.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 041
Senast: Stergo
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 022
Senast: Lillefrun
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
835
Senast: Tuvstarr
·
Utrustning Borde köpa nytt vintertäcke, ordentligt tjockt.Men när man har en ponny som är "smal" runt halsen och bogarna är det inte så lätt; många...
Svar
10
· Visningar
982
Senast: Tussinussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?