J

JennieZ

En sak som jag har funderat över är varför så många människor alltid har täcke på sina hästar.
Ridskolehästar har för det mesta aldrig täcke på sig och klarar sig utmärkt ändå. Men de flesta privatpersoner med hästar har täcke på hästen nästan hela tiden. Det är varma vintertäcken när det är kallt, regntäcken när det regnar, stalltäcken när hästen står inne, och en massa andra olika täcken till olika situationer.
Jag kan förstå att man har regntäcke när det regnar ute så att hästen inte ska bli helt blöt, och varmt täcke om hästen har något problem som gör att den fryser lätt eller av annan anledning behöver skydd.
Men på friska hästar som får normal vinterpäls så ska man väl egentligen aldrig behöva ha täcke? Varför har då många människor i princip alltid täcken på sina hästar?

Sv: Täcke

Jag kan ju bara svar för mig själv men min häst är ganska känslig i sin rygg så om han blir kall och spänner sig så får han ont. Dessutom så är han klippt på vintern :)

Då kan jag förstå. Då har ju hästen ett problem som gör att den behöver täcke.
Det jag undrar är varför folk har täcken på helt friska hästar hela tiden. En frisk och normal häst borde väl i princip aldrig behöva täcke?

Jag har en häst som får massor av päls men fryser ändå.
Han går med täcke från augusti.
Han är frisk, bara frusen.

Sen har jag en som aldrig fryser men som jag rider ofta och inte har möjlighet att ta in och låta torka innan så hon får gå med täcke ändå dom dagar det är nerderbörd.

Och min tredje är endast känslig på hösten då han blir väldigt gles i pälsen, tappar sommarpälsen fortare än vad vinterpälsen kommer så han blir halvnaken och fryser då självklart lätt.
Men när han väl fått sin vinterpäls klarar han dom flesta väder bra utan täcke.

Ridskolan jag red på hade täcken till alla sina hästar. De flesta var klippta på vintern. Några hade även täcke inne då de var extra frusna.

Ridskolan jag red på hade täcken till alla sina hästar. De flesta var klippta på vintern. Några hade även täcke inne då de var extra frusna.

Fast det var ju inte det jag frågade om.
Jag skrev inte att alla ridskolehästar går utan täcke, utan de flesta. Och det jag undrar är om en frisk häst verkligen behöver täcke och varför många människor har täcken på sina hästar helt i "onödan".

Skulle kanske ha varit lite mer precis. Jag har inte den uppfattningen att de flesta ridskolehästarna går utan täcke, de flesta är ju klippta och behöver därför lite extra skydd mot väder och vind på vintern. Vet en ridskola där jag kommer ifrån som inte hade/har täcken men där är ridskolehästarna ute 2 timmar om dagen i paddockar bakom stallen.

Många har ju täcken just för att de inte vill ha för mycket vinterpäls på hästen, för att den är klippt eller helt enkelt känslig mot kyla och väta. Detta trots att hästen är helt frisk, vill man träna och tävla under vintern också så är det mer eller mindre nödvändigt.

Hästar som ofta rids osv är det att föredra att ha täcke på då det kan ta lång tid för hästen att torka, man lägger inte gärna på sadel på blöt häst, inte jag iaf.
I mitt stall är det väldigt blandat, 3 hästar i stallet har i regel alltid täcke på höst och vinter, två är frusna och den andra klippt. 2 har aldrig täcke, och 3 gör som jag...
Min häst går utan täcke, har ett ofodrat täcke till de ruskigaste dagarna på året då hon går ute en del, har inte använt det denna vintern ännu och förhoppningsvist slipper jag. Däremot får hon ofta fleecetäcke på sig inne när det har snöat och regnat då hon inte kan röra på sig lika mkt i boxen som ute.

Dom ridskolehästar jag vet om som går ute fler än två timmar per dag har täcke på sig!

Jag vill kunna rida min häst utan att han blir toksvettig. Min erfarenhet är att har hästen tillräckligt med päls för att inte frysa så har den så pass mycket päls att den blir alldeles för svettig av ridningen. Vilket också kan ge problem.

Använd sökfunktionen så får du säkert upp 88 trådar där du får svar på dina frågor.....

ja, du har juh fått hemskt mycket svar redan. :) själv har jag aldrig täcken på hästarna sommartid. Men höst o regntid har jag regn/vindtäcke. Har mina hästar ute mellan 07på morgonen - 20.00på kvällen. såvida det inte är storm ute. och på vintern brukar jag ha lätt fodrat täcke. Men iaf så är de varma och torra hellre än kalla och blöta i svenska vintertiden. dock e jag inte mycket för att pälsa på dem med värsta duntäckesvarianten såvida de inte är klippta. :) men då många föredrar att klippa sina hästar med tanke på att hästarna svettas så rysligt vid träning och de går fortare för dem att torka efter ridning utan 5cm vinterpäls så tror jag att många privatryttare hellre har klippta hästar och täcke på.

En anledning till att ridskolor inte har. (mig veterligen är för att de är väldigt mycket okunniga folk som har hand med hästar och de inte vill ha täcken som folk som inte riktigt vet hur de ska läggas på o av) iaf på den ridskolan jag hjälpte till på för ett antal år sedan. Säkerhetsrisk. dock hörde jag nu att de 9år senare även klippt hästarna och lär ut till alla eleverna hur man tar av o sätter på täcke. guld o eloge om alla går på teorilektionerna. :)

Jag har haft vintertäcke på de hästar som klipps på vintern (beror på hur mycket man har rakat bort). Och klipps gör dom för att de har tränats och tävlats. En vinterpäls kan jämföras med en varm overol. Skönt att ha om man är ute när det är kallt men man vill inte köra ett arobics pass i en..:D

Regntäcke har hästarna endast om det är riktigt pissigt väder ute, annars kan vi ta in dom någon timme och ge extra grovfoder. Matar man hästen värms den upp innifrån, som en kamin.

Efter träning läggs ett svettäcke på, så att de inte ska bli kalla och för att de ska torka fortare.

En del hästar är känsliga, fryser lätt, ont etc och behöver täcke ofta.

Varför en del människor har femtielva olika täcken vet jag inte. Missvisad vänlighet? Tycker att det är snyggt? För mycket pengar? :D

Vaddå "de flesta"? Vad grundar du de antagandena på? Har du gjort en sammanställning av Sveriges alla ridskolehästar och gjord kombinatoriska resultat mot Sveriges alla privatägda hästar?

Mina hästar har täcken som skydd mot väder och vind, och täckets tjocklek är anpassat till temperaturen. Tycker inte att det är så trevligt mot hästen att den ska stå ute 12 timmar i snöblandat regn, och sedan förväntas prestera.

Många hästägare har det för dom TROR hästen fryser, dvs många associerar till sig själva..fryser jag så fryser hästen. Sen glömmer många bort att hästar håller värme genom att ÄTA..men trots detta kan man många gånger se att: tiden mellan utfodringarna är jättelånga, eller att man ger på tok för lite eller att mna INTE reglerar givan, dvs höjer när vädret är kallare, därmed kan hästen inte hålla värme så bra = frusen häst som man slänger täcke på.

Vaddå "de flesta"? Vad grundar du de antagandena på? Har du gjort en sammanställning av Sveriges alla ridskolehästar och gjord kombinatoriska resultat mot Sveriges alla privatägda hästar?

Mina hästar har täcken som skydd mot väder och vind, och täckets tjocklek är anpassat till temperaturen. Tycker inte att det är så trevligt mot hästen att den ska stå ute 12 timmar i snöblandat regn, och sedan förväntas prestera.

Nej, jag vet självklart inte om det är de flesta, utan det är så som jag har uppfattat det. Väldigt många hästmänniskor som jag känner eller är bekant med har nästan alltid täcke på sina hästar så min bekantskapskrets är det iaf de flesta. Jag menar det inte ordagrant som jag skriver, utan hur jag har uppfattat det.
Eller måste man ha gjort en undersökning för att få använda orden "de flesta"?

Nej, jag tycker inte heller att en häst ska stå ute i snöblandat regn utan täcke. Men vissa människor har täcke på hästen oavsett väder och helt i onödan verkar det som. Det är det jag undrar om.

Skriver du "de flesta" som en sanning så ja, då vill jag se källa till detta. Det kan vara stor skillnad på hur en enskild individ har uppfattat ett fenomen och dess verkliga utsträckning.

Och precis som Miss skrev, så finns redan sjuttielva trådar där täckesfrågan diskuteras. Jag tycker inte heller att hästar ska täckas för varmt, då detta gör mer skada än nytta.

För att slippa blöta o leriga hästar höst, vinter (vår), så man i stället hinner rida helt enkelt!
Har aldrig sett en häst med täcke som lider....

Kan man inte bara få göra som man vill, här på buke kommer alla aldrig vara överens om något! Så att du få:cool:r ett vettigt svar!

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 041
Senast: Stergo
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 022
Senast: Lillefrun
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
835
Senast: Tuvstarr
·
Utrustning Borde köpa nytt vintertäcke, ordentligt tjockt.Men när man har en ponny som är "smal" runt halsen och bogarna är det inte så lätt; många...
Svar
10
· Visningar
982
Senast: Tussinussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?