Täcke??:)

M

mariavanamnet

Hej!
Jag vet inte om jag ska ha täcke på mitt halvblod, han är inte rakad men har inte jättetjock päls... Innan/nu har jag haft vintertäcke på vintern, regntäcke på höst/vår när det behövs och på sommaren inget alls, men funderar på att "dumpa" täckerna, iaf de tjockaste (det är ju en del som säjer att det är det bästa)? Vad Tycker Ni???? :)

Mvh MariaVaNamnet

Sv: Täcke??:)

Det är ju jätte olika från häst till häst. En del klarar sig fint utan täcke så länge det inte är spöregn och en del som mitt halvblod har alltid behövt en massa täcken för han är frusen av sig och har svårt att lägga på sig hull.

Personligen så täckar jag hellre hästarna mer och har dom då ute mera istället för att ta in dom tidigt.. Hittills så har min häst nu denna vintern ett halvtjockt vintertäcke med halvhals och inget inne på natten. Men snart är det dags för ett täcke med hals och innetäcke under.. han är extremt frusen och har dessutom stela leder, så det är viktigt att han håller sig varm..

Men det är svårt att säga hur du ska göra, du känner din häst bäst och vet bäst! :) Det beror ju på päls, hull och hur frusna dom är.. :)

Jag hade samma funderingar kring mitt varmblod som inte har fått så värst mycket vinterpäls i år och jag resonerar såhär:
Så länge hästen har päls, även om den inte har jättetjock, så är det fortfarande päls. Hästens päls är helt otrolig. Ett litet tips i all välmening i detta väder (snöyra, runt 0 till -10) Då fryser täckena på hästarna, och blir som frusna snörustningar. Andasfunktionen fungerar inte längre och hästen blir i stället fuktig och nedkyld av täcket. Det är i detta väder som vinterpälsarna fungerar perfekt! Pälsen ställer sig upp, det blir isolering och hästen blir bara blöt på ytan.
Jag har bara täcke på mitt varmblod när det är snöblandat regn och blåst, då letar sig kylan ner genom pälsen på hästarna. Så resonerar jag i alla fall.
Lycka till

Pälsen växer mindre där man har täcke, märks tydligt på vår ponny. Vi halvklippte henne i höstas och hon har fått gå med fleesefodrat regntäcke på sig ute efter det. Nu har hon tre olika tjocklekar på pälsen. Där hon är oklippt är det rejäl päls, man ser också tydligt på det klippta området att pälsen växt mer på halsen än där täcket ligger.

Tack för alla svar!:) Hmm...Detta är svårt!
1.Hull har han ju tillräckligt (och så det blir över), han är ju lite frusen men inte ovanligt tkr jag:) 2. Det visste jag inte att täcken kunde frysa ner på det sättet! Lite skrämmande!:S
3.Ja, förstår... Jag ska inte raka hnm iår har jag tänkt, tkr det e lite oödigt om man inte tränar hårt eller har en ponny som har en sån superpäls:D

Men vet inte, får väll ta av det och testa i nån vecka och se hur han tar det!:)

Vi använder sällan täcken på "foderhästarna" här hemma.
Dom går på lösdrift och har satt sin vinterpäls och det är bara i värsta fall vi sätter på täcken, det kan vara då det har spöregnat eller toksnöat med mycket blåst och då man vet att det kommer fortsätta ett eller ett par dygn... Det har hänt att hästarna har skakat på grund av nederbörden och då är det nödvändigt att använda täcke efter väder.

Hästarna fryser oftast mer då det är nederbörd (tex då det är plusgrader och regnar) än då det är -25 grader och är uppehåll.
Se till att din häst/ponny får i sig tillräckligt med mat fast den är överviktig. Du kan låta den röra på sig ännu mer så slipper den övervikten och det är också ett sätt att den håller sig varm på.

Då tror jag inte att du behöver oroa dig, han klarar sig säkert finfint utan täcke.. :) Snö och minusgrader är ju skonsamt mot dom och brukar inte få dom att frysa.. Utan det brukar ju vara när det regnar och är kallt samtidigt, eller när det blåser sån där isande vind..

Gå på magkänslan tycker jag! :D

Vad i hela friden har du för ett uselt täcke då??? Har aldrig varit med om något liknande under alla de år jag har haft häst. Mycket mer sorgligt att låta en hästkrake stå i snöyra och försöka hålla värmen. Hur kan ni ens vilja överväga det om inte hästen nu ser ut som ett utegångsfår???

Säger detsamma!

Det var det dummaste jag har hört på länge om täcken. Och det värsta är att andra tror på det och går efter såna fullkomligt korkade påståenden.:crazy: Stackars alla hästar som är utlämnade till folk med för lite omdöme och kunskaper:(

Mycket av vad som skrivs om täclen lösdrfit och annat gör mej mörkrädd.

Och hur kan man komma på idén i november att slita av täcken som hästen redan hunnit vänja sej vid:confused:

Om hästen är lagom varm under täcket så är täcket vad den behöver. Det finns bra täcken numera som är lätta, i bra material som andas och som fungerar mellan ganska stora temperaturvariationer. Hästar har olika lätt att frysa, ingen kan över internet veta om en häst fryser:cool: Det får ägaren försöka begripa själv.

Och ts, att folk "säjer" saker ska du inte bry dej så mycket om. Det finns en massa föreställningar och åsikter och särsklt bland okunniga som slukar allt dom hittar av flummiga (och billiga;)) lösningar. Har din häst mått bra förrut av sina täcken så fortsätt så, du måste märka själv om den fryser och vad den mår bäst av. Det är din upppgift som hästägare.

jag har halvrakat ponnyn på 22 år och han har på sig ett fleecefodrat regntäcke på dagarna när det snöar och blåser.

den lille shettisen har ett regntäcke på sig i snö samt blåsigt väder.

Jag såg att det ska bli fint väder imorgon men ca 11minusgrader, då kan de vara utan täcken tycker jag.

Det är så torrt och gott i luften nu, bara lite kallt.

mina har inga täcken på sig inne på nätterna, har kallstall.

Om hästen fryser eller har ont i ryggen så behöver den täcket. Det är ju en väldigt enkel sak att avgöra. Lyssna inte blint på vad andra (okunniga) människor "säger".

Och bara för att en häst går på lösdrift med fri tillgång betyder inte det att hästen klarar sig utan täcke.

Låt din häst själv avgöra om den behöver täcke eller ej. Mitt halvblod på lösdrift står och huttrar om hon inte får ha sitt täcke. Hästar är individer som alla andra, vissa är mer frusna än andra som aldrig fryser oavsett väderlek. Så varför vi människor skall bedöma täcke eller ej det är för mig ofattbart. Låt hästen avgöra.

Jag antar att många inlägg här är riktat mot mitt!?
Jag hoppas verkligen att ni förstår att jag pratade om hästarna hemma hos mig och inte om allas hästar? :S

De är ju för fan hästar! De är ju inte dummare än att de ställer sig där det är lä och sen ställer de ju röven mot vinden. That's it. Jag anser att den här täckeshysterin är helt jävla korkad! Även om hästen inte fryser är det många som har täcke på sina hästar, VARFÖR? Status? Det är nog tur att det finns lika många sorters hästmänniskor som hästar..

Till TS. Gå på magkänslan. Men mesa inte, din häst är häst :-)

De är ju för fan hästar! De är ju inte dummare än att de ställer sig där det är lä och sen ställer de ju röven mot vinden. That's it. Jag anser att den här täckeshysterin är helt jävla korkad! Även om hästen inte fryser är det många som har täcke på sina hästar, VARFÖR? Status? Det är nog tur att det finns lika många sorters hästmänniskor som hästar..

Till TS. Gå på magkänslan. Men mesa inte, din häst är häst :-)

:bow:

kunde inte sagt det bättre själv

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
863
Senast: TantAgda
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 164
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
939
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka