täcke till skimmel inomhus?

fuzeta

Trådstartare
Hej!

Har precis blivit ägare till en skimmel :D Jag har dock upptäckt ett litet problem. Hon verkligen älskar att skita ner sig, Inomhus! Mockar gör jag varje dag, men det är som om hon älskar att bli smutsig så man sedan står där hur länge som helst och gosar med henne och försöker få bort kiss och bajs fläckar :( Jag brukar inte ha täcken på mina hästar, om det inte regnar ute, och i stallet så har de ingenting.

Jag vill inte att hon ska förlora sin päls, men jag skulle vilja lägga på henne ett täcke. Vilket täcke är då bäst att köpa? svett täcke? transport täcke utan flis? kan man ha sommartäcke inomhus? för det är ju tunt och bra :)

Sv: täcke till skimmel inomhus?

Skimmlar är ju "tacksamma" att hålla rena. Jag vet, jag har en....
Men jag tror att dom andra hästarna är precis lika skitiga bara det att det inte syns så bra.

Jag begriper mej inte på täcke ett dugg för jag använder det aldrig. Men ett tunnt sommartäcke måste du väl kunna ha inne i stallet? OM du nu ska ha något...

bomulls täcke inne fungerar nog, går dock lätt i sönder men de är lika lätta att laga :p.

har en skimmel hemma som är tack och lov väldigt renlig i boxen så har "peppar peppar" hon inte fått kiss fläckar eller ingrodda bajs fläckar mer än ngn enstaka gång när jag haft henne ute så rullar hon sig alltid men då har hon täcke på sig ^_^ och hals huvud är lätta att sanera. värst är egentligen gräsfläckarna på sommaren. de går verkligen inte bort efter tvätt :(.

Bomullstäcken, ylletäcken, fleecetäcken o dylikt suger åt sig fukt, även urinfläckar när hästen ligger i boxen. Min skimmeldam brukar ha gigantiska fläckar efter en god natts sömn...

Så för oss är det rejäl bädd, som mockas minitiuöst och fylls på med fräscht strö dagligen, om möjligt finmockas det sista som görs innan stallet stängs för kvällen och termotäcke, som gäller.

Det är lika bra att lära sig tvätta! Jag täckar aldrig min skimmel mot smuts. Tvättar jag tex dagen innan tävling så får man ju ta bort ev bajs/kissfläckar dagen efter. Man lär sig rätt snabbt att få hästen ren med minimalt med vatten/schampo så det funkar även på vintern tex. Div torrschampo o liknande är också bra att orientera sig i om man köpt skimmel :D Är hästen bara "grundren" så är fläckar inga större problem. Och är hästen inte grundren så får man tvätta "lagom" så inte fläcken istället blir kritvit och resten av hästen är gul :p

Välkommen till skimmelvärlden :D Min är ändå väldigt lätt men jag har vart endel hos hans uppfödare o på utställning o sånt och det är en konst att hålla de vita fina!

wpid-dsc_0706.jpg

Tack så jättemycket för alla svaren! :D
Jag har inhandlat något sorts torr schampoo/ tar bort kiss fläckar, idag så jag hoppas att det fungerar, och har även inhandlat ett stalltäcke modell tunt :) Så nu hoppas jag att det löser sig :D

Tack än en gång för alla svar!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka