Täcke på varmblod?

S

svintana

Förut hade jag ett kallblodstravare, han hade jag aldrig täcke på, det fanns inte en chans att han skulle bli blöt igenom pälsen av snö eller regn, för den blev så tät!! Nu har jag ett varmblod,, undrar vad ni tycker om att täcka hanne? Hon bara promenadrids. Jag menar hon får väl tät päls också, men kanke inte lika skyddande!!! vore kul att höra vad nu tycker!

Sv: Täcke på varmblod?

Fryser hästen så bör det väl ha täcke ifall den inte kan då in under skydd?
En häst som enbart promenadrids kan ha sämre cirkulation i kroppen än en tävlingshäst. Har den bra tänder och fri tillgång på stråfoder så kan den själv hålla värme i kroppen under vintern. Men en häst med obalanser i kroppen kan vara svag och känslig mot regn, blåst, sol, kyla, vind eller fukt. Det bör man som ägare ta hänsyn till. En obalanserad häst kan inte härdas genom att utsättas för det som den inte tål, det är att lura sig själv och försvaga hästen ändå mer.

De kanske beror på om hon är van å ha de! och vad hon har för päls kanske!
Vissa varmblod kan ju ha en väldigt tjok päls dom också.
Jag brukade låta min häst gå utan täcke så länge de gick, men då de blev väldigt många minus grader fick han ha täcke på sig ute i hagen.

Jag har två varmblodstravare på lösdrift hemma. De klipps inte och promenadrids. Jag lägger på täcke när det är kallt och nederbörd. Är det bara kallt och inte regnar eller snöar så får de gå utan. Vinterpälsen isolerar bra sålänge de inte blir blöta. Har aldrig märkt att de fryser när de är torra.

Jag tycker det beror på hästen, om den är lättfrusen eller inte.

Jag har en varmblodstravare som i början var väldigt frusen, vilket jag tror beror på att han kom direkt från tävlingsbanan och var i full tävlingskondition och utan nästan något underhudsfett.
Idag är han mycket tåligare, men fortfarande lite känslig i mina ögon.
Men är hästen inte frusen av sig så behövs väl inget täcke.
Men känn dig för, så hästen inte blir stel i ryggen och muskulaturen om det är så att du inte har täcke.
Och som Sweet skriver. Så länge det är torrt och kallt är det nog ingen fara. Däremot om det blir mycket regn eller blötsnö.

det varmblod jag brukar rida har inte haft täcke sen nuvarande ägare köpte han (nästan)... det var bara första vintern eftersom han var van att ha täcke, men efter den följande sommaren så har han gått utan täcke utan problem... hästen promenadsrids och blir sällan jättesvettig under vintern och om han skulle bli det får han stå inne i stallet ett tag för att hinna torka upp

Våra varmblodstravare går utan täcke, vissa tränas/rids inte så dom går det ingen nöd på :D
Dom andra får stå inne och käka hö tills dom är torra och varma igen innan dom går ut igen.

Vi har haft tur och bara haft två hästar som behövt täcke öht, dom var så frusna och stod vid grinden och ropade om det kom två flingor snö eller lite regn. ;)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 381
Senast: Stergo
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
938
Senast: Sonic76
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka