Täcke på sto med föl, lämpligt?

kopparberg

Trådstartare
Jag har en fryslort till häst! :crazy:
Jag har förut aldrig haft täcke på någon häst jag ägt sommartid när det regnar, men min nuvarande häst fryser så hon skakar utan täcke om det är en kylig sommardag med regn!

Jag har alltid förut lagt på täcke i och med första klippningen, och den är runt typ nu (september - oktober och termometern under +10 grader).

Men i år tänkte jag skippa att klippa, pålle är dräktig, hon ska inte klippas och bara promenadridas. Dessutom känner jag att hon behöver börja "träna" gå utan täcke, nästa år kommer hon ju ha föl vid sidan om allt går bra!

Men till problemet! I sommar har pålle klarat sig utan täcke när det regnat, men det har ju varit ovanligt varmt även när det regnat. Men nu är det stopp! Pålle fryser så hon skakar där utan täcke i regnet! :crazy:

Men hur ska jag göra nästa år? :confused: Kan man ha stoet täckt när hon har föl? Kommer inte fölet trassla med täcket, tom kanske skada sig?
Någon som har koll?

Sv: Täcke på sto med föl, lämpligt?

Jag har haft täcke på mitt fullblodssto med föl vid sidan och det har funkat bra. Det är viktigt att täcket sitter bra och att gjordarna är rätt spända (fast det ska det ju alltid göra) då fölungen kan dra i det. Ett väl sittande täcke kan ha enbart en svansrem istället för bensnören då blir det lättare för fölungen att dia. Tänk på att fölungen kan bli livrädd första gången täcket läggs på stoet för mamma byter plötsligt färg och prasslar konstigt. Så lägg på det i boxen och vänta till du ser att fölungen har accepterat det. Sen lär sig fölungen oftast ganska omedelbart (i alla fall de jag har sett) att sticka huvudet under täcket för att nå juvret

Jag har haft ett dräktigt sto täckat ute innan fölning. Däremot inte inne. Väl efter fölning så är de ju inte ute långa stunder i taget om vädret är dåligt så då är det ju inget problem.

Inne ska nog min häst klara sig utan täcke, det är ju utomhus som det behövs täcke. Mitt sto kommer föla i maj så täcke behövs ju inte när fölungen är liten, det blir ju när den blir äldre framåt hösten det blir aktuellt med täcke.

Det är inte helt ofarligt att ha täcke på ett sto med föl vid sidan, en bekant fick ta bort sin fina hingstunge efter att den hade klättrat på mamman och fastnat i täcket med ett brutet ben som följd. Så det är något man verkligen bör tänka på när man väljer täcke. Så lite som möjligt att fastna i, och inte FÖR hållbara gjordar och remmar heller.

Finns ju täcken, jag har ett sådant, där det är två lager längst ner och bukgjordarna knäpps på det innersta lagret sen hänger det yttre lagret ner över knäppena. Borde vara mindre risk att en föling kan fastna då.

Det är inte helt ofarligt att ha täcke på ett sto med föl vid sidan, en bekant fick ta bort sin fina hingstunge efter att den hade klättrat på mamman och fastnat i täcket med ett brutet ben som följd. Så det är något man verkligen bör tänka på när man väljer täcke. Så lite som möjligt att fastna i, och inte FÖR hållbara gjordar och remmar heller.

Fast just detta kan ju hända vilka hästar som helst. Min shettis fastnade i min andra hästs täcke. som tur vad gick det bra. Så ett täcke som sitter bra är A och O!

TS: Jag har haft täcke på mina ston. Bort med benremmar och när det inte blåset ute har de gått utan svansrem. Byt annars ut svansrem mot ett slitet snöre. Som lätt går sönder. Du kan även fästa snören vid bukgjordarna om du är orolig.

Tyvärr fastnade min shettis med benet i bogen. Så allt det jag skrev var inte till nytta just då.

Man får nog helt klart anse att skaderisken på föl är betydligt högre än att en annan häst fastnar i täcket. Fölet är ju betydligt livligare, ska in och dia under täcket, och ö.h.t mycket mer kopplad till mamman än någon annan häst gerenellt sett är, över dygnet.

Ja föl klättrar ju överlag mer på sin mamma så visst är det en risk med täcken på fölsto men gömda bukgjordar och om täcket har halvhals borde minska risken för att den ska fastna. Hingstföl tycker jag är lite mer klättringsbenägna än stoföl. Jag har aldrig haft täcke när fölungen är liten utan har börjat med täcke nu, för igår vägrade stoet att gå ut i regnet :mad: men med täcke på knatade hon ut

Mina hästar har haft täcken när de haft föl och det vi gjort är att vi haft svansrem istället för bensnören så det inte finns nåt att trassla in sig i under magen. Det har gått jättebra trots både sto och hingstföl.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har sett att liknande ämnen förekommit tidigare, men känner ändå att jag skulle vilja ha lite råd. Har nyligen köpt ett sto, som...
Svar
17
· Visningar
2 203
Senast: chippen86
·
Islandshäst Hej! Vi har en islandshäst som är oklippt och går utan täcke. Han hatar att ha täcke på sig och klarar sig bra utan täcke i.o.m den...
2
Svar
34
· Visningar
5 327
Senast: Boj
·
Hästvård Jag behöver hjälp med mina klipp-funderingar, så jag drar förutsättningarna först: - Kallblodstravare, 14 år - Får tjock men inte...
Svar
7
· Visningar
3 426
Senast: Ms_Antrop
·
Hästvård Jag går och funderar på om man skulle köpa sig en arab som nästa häst om min häst inte trivs med att åka runt och tävla disans eller när...
Svar
12
· Visningar
1 530
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka