Täcke på nu i värmen!?

Status
Stängd för vidare inlägg.

arbetsmyran

Trådstartare
Blir gråtfärdig när jag åker förbi hagar med hästar som står med både ett och två täcken på nu! TOM med hals på täcket? Här i Stockholm har vi haft 19 grader varmt idag och strålande sol. Det har varit soligt och varmt i en vecka nu!!!!
Bedrövligt! Stackars hästar! Oavsett om dom är klippta eller ej,så lovar jag att dom inte fryser. Själv går vi med kortärmat ute och inte har vi päls!!!???

Nej fram för lite sunt förnuft!
Hästarna lider i värmen med täcke på! är n bekväma och inte vill att hästarna rullar sig och blir lite skitiga bör ni tänka om!
Skaffa ngt annat än häst då!
blir rent ut sagt förbannad!

Sv: Täcke på nu i värmen!?

På många tävlinsstall i AUSTRALIEN så går hästarna aldrig utan täcken...

Blir gråtfärdig när jag åker förbi hagar med hästar som står med både ett och två täcken på nu! TOM med hals på täcket? Här i Stockholm har vi haft 19 grader varmt idag och strålande sol. Det har varit soligt och varmt i en vecka nu!!!!
Bedrövligt! Stackars hästar! Oavsett om dom är klippta eller ej,så lovar jag att dom inte fryser. Själv går vi med kortärmat ute och inte har vi päls!!!???

Nej fram för lite sunt förnuft!
Hästarna lider i värmen med täcke på! är n bekväma och inte vill att hästarna rullar sig och blir lite skitiga bör ni tänka om!
Skaffa ngt annat än häst då!
blir rent ut sagt förbannad!

Tror att det kan bero på att många kan bara åka ut till sin häst en gång om dagen, och eftersom kvällar och nätter fortfarande är kalla så väljer man att ha täcket på. Klart det är synd om varma pållar, men det är minst lika illa om dom fryser på natten.

Vissa verkar tro att hästar är av porslin. Tycker jag ser hästar både här och där med täcke i värmen. Även om det säkert inte är så tjocka täcken så tror jag hästarna trivs bättre utan helt klart. Men, men.....

hellre att hästen fryser en timme på natten än att kokas under hela dagarna.
+
att de fryser inte om de inte blir blöta.

Min häst måste ha täcke på sig, han fryser annars och nu e inte det bara något jag säger utan han står och skakar utan täcke, tro mig jag har provat. Det går bra i kanske en halvtimme nu med solen som ligger på utan täcke sen är det kört. Han är rakad men det var i Januari jag rakade han sist så päls har han.
Plus att börjar han frysa så spänner han sig rygg och då får han ryggproblem istället.
Jag har även kollat honom under täckena om han är svettig eller mega varm men det har han inte varit.
Så bara för att du tror att alla hästar svettas ihjäl under sina täcken så behöver inte det vara sant. Ser mycket hellre att min häst svettas lite när han ändå har tillgång till vatten än att han ska behöva stå och frysa.
Vad hade du helst velat?

Tror att det kan bero på att många kan bara åka ut till sin häst en gång om dagen, och eftersom kvällar och nätter fortfarande är kalla så väljer man att ha täcket på. Klart det är synd om varma pållar, men det är minst lika illa om dom fryser på natten.

Ja det där är ett dilemma! Men jag vet inte - när det är så varmt som upp mot 19 grader så skulle jag nog på alla vis försöka ordna så täckena kom av.

Det är förståeligt att alla kanske inte rent praktiskt kan åka till stallet mer än en gång men man kan kanske hjälpas åt i stallet och turas om eller nåt?

Här där jag bor har temperaturen krypt ner mot nollan på nätterna men min häst fryser inte inne i stallet. Vi har kallstall men det blir ju något varmare inne ändå även om skillnaden inte brukar vara så stor i vårt stall.

Jag har ibland tvingats köra till stallet mer än normalt pga opålitligt väder men man måste ju jobba också så ibland går det inte :)

Jag låter min ha täcke inne och naken ute. På så vis slipper jag oroa mig för att han ska frysa eller svettas. Är ju kallar i stallet på natten + att han inte rör sig direkt i boxen.
:)

Jag låter min ha täcke inne och naken ute. På så vis slipper jag oroa mig för att han ska frysa eller svettas. Är ju kallar i stallet på natten + att han inte rör sig direkt i boxen.
:)

Mmmm, fast alla har nog inte täckesbyte som ingår i stallhyran och man kan kanske inte pga av arbete etc åka dit både morgon och kväll.

Suck! Skulle vart bra att ha eget stall hemma! :)

Min häst måste ha täcke på sig, han fryser annars och nu e inte det bara något jag säger utan han står och skakar utan täcke, tro mig jag har provat. Det går bra i kanske en halvtimme nu med solen som ligger på utan täcke sen är det kört. Han är rakad men det var i Januari jag rakade han sist så päls har han.
Plus att börjar han frysa så spänner han sig rygg och då får han ryggproblem istället.
Jag har även kollat honom under täckena om han är svettig eller mega varm men det har han inte varit.
Så bara för att du tror att alla hästar svettas ihjäl under sina täcken så behöver inte det vara sant. Ser mycket hellre att min häst svettas lite när han ändå har tillgång till vatten än att han ska behöva stå och frysa.
Vad hade du helst velat?

Fri tillgång på hö så håller de värmen.

Jag vet inte hur det är i övriga delar av landet, men här i skåne är det varmt och skönt i lä, men blåser svinkallt! Min häst (klippt) har ett regntäcke som också är vindtätt för att han inte ska frysa och han är lagom varm.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 066
Senast: MiniLi
·
Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 560
Hästvård Hej! blev en diskussion med en kollega på jobbet igår som jag tänkte drifta lite med er. En av våra hästar har gått med ett lätt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 339
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag ska snart köpa en häst och har lite frågor om täcken som jag skulle bli superglad om någon svarade på :) 1. Vilket märke på täcken...
2
Svar
35
· Visningar
4 982
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar