Täcke på natten.

fettso

Trådstartare
Nån som börjat lägga täcke på sin häst än?Adele har hitintills gått utan,men hon har börjat sätta mera päls nu.

Sv: Täcke på natten.

Det går nog bra att inte ha täcke på än om han/Hon har vindskydd.

Risken med att ha på dem täcke för tidigt är att de sätter nästan ingen vinterpäls på vintern.
/Donald Duck

Hästen sätter inte mindre päls bara för att ett täcke är på, pälssättningen styrs av solljuset. Dvs om hästen får tillgång till rikligt med ljus i solform (finns lysrör med samma typ av ljus), får den mindre päls.

Så det finns folk som stallar in hästen i stall med denna typ av lysrör, ljuset är på en stor del av kvällen också. De hästarna får inte så tjock päls, täcket på tidigt är av underordnad betydelse i dessa fall.

Dett gäller tex även värphöns, för att de skall värpa effektivare har de soljuslampor på 18 timmar per dygn. Man lurar kroppen och medvetandet helt enkelt.

fast när man klipper så växer pälsen ut fortare på mage och hals, där hästen inte har täcke. Så det borde väl vara liknande om man täckar tidigt??

Mina sköthästar har stått med tunna bomullstäcken inne ganska länge nu men dom står i ett stall med stora fönster åt alla håll så det är ganska dragigt nät det är kallt på natten men täckena är mest för att det är så mycket mygg, under magen där täckena inte är täcker dom helt sönderbitna...

Jag ser till att totton har täcke på sig nu på nätterna..

Så länge det är plusgrader inne i stallet så brukar jag inte täcka på nätterna. Funderar på att lägga på täcke på dagarna, men fortfarande har vi ganska fina höstdagar med sol (13-15 grader). Det får nog vänta till regnet och rusket kommer.

Min har ett ofodrat täcke sedan någon vecka tillbaka. Hon blev så spänd i ryggen när det blev lite kallare, så jag provade att täcka henne och då blev det bättre. Det känns otroligt tidigt att täcka redan (våra andra hästar går utan täcke fortfarande) men om hon nu mår bättre av det så... Vi har kallstall så hon har samma täcke på natten också.

min med, men jag vill ha så lite vinterpäls som möjligt. annars hade han inte haft täcke på natten nu.

Shettisen lär inte få något täcke förrän han antingen måste rakas på grund av för tjock päls, eller när/om han får sådan motion att han riskerar att bli kall i musklerna om han går utan, i alla fall i hagen om det är riktigt kallt och regnigt/blåsigt. Fullblodsbruttan får antagligen börja med ofodrat regntäcke ute ganska snart om det fortsätter vara kallt och blåsigt på dagarna, hon är fortfarande lite för tunn, och dessutom så lär träningen förändras en del i och med installningen. Inomhus kommer hon nog inte behöva täcke på ett tag, eventuellt i så fall ett tunt bomullstäcke eller kanske ett tunnt ulltäcke. Det är ett ganska varmt stall, så det skulle i så fall vara om hon kommer in svettig efter ridtur.

Jag tycker det är alldeles för tidigt att sätta täcke på sina hästar nu. Det är ju fortfarande plusgrader ute nu. Tnäk när det blir - 28 grader ute. HUr ska dom klara sig då? Ska dom ha 3 täcken på sig då? Okej, jag vet, nu drar jag alla över en kam. Jag vet ju inte hur era hästar är..men ändå....

Hästar fryser ju inte lika lätt som vi människor. Och ska dom ha täcke på sig bara för att dom har vinterpäls?!

Inget täcke inne,
är det regn på morgonen så har stallets hästskötare tagit
på henne ett regntäcke ute.
Jag vill att hon ska vara utan täcke så länge som möjligt,
hon har fått bra med päls redan.

Mina går ute fortfarande. Vi har fortfarande gott om bete nämligen. Den enda som har täcke på sig är starthästen. Men det är mest för att han har lätt för att bli muskelöm och för att jag inte vill att han ska bli alltför kall över korset. :) Han har bara regntäcke på sig.

Annars väntar jag så länge som möjligt med att sätta på dem täcken.

Min ena pålla som går på lösdrift har täcke på natten, hon blir nämligen öm i sin rygg när hon blir kall och eftersom hon har ömmat i sin rygg så antar jag att det börjar bli såpass kallt på nätterna att hon kyls ner onödigt mycket.

Jag har prövat att ha henne utan täcke men det funkar tyvärr inte, så fort jag lägger täcke på så blir ryggen bra, utan täcke så är hon ständigt ryggöm och är då inte ridbar.

Dagtid går hon utan.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
723
Senast: Amk
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
590
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V