Täcke på mager åring vid regn?

A

Angela

Jag undrar vad ni tycker,,jag har en hbl's åring,som har varit skadad och stått i utebox ett par veckor,blev där deprimerad och rasade i vikt,pga omständigheterna,nu kan hon gå i en rasthage,och den har jag placerat i en betes hage (dock ej mkt bete kvar tyvärr) med en shettis i resten av hagen,som sällskap.Hon är fortfarande ganska tunn och har verkligen super tunn sommarpäls.Eftersom hon är mager så stöd fodras hon med kraftfoder och hö.
(hon är avmaskad men att öka hennes vikt tar tid tydligen)Men det jag undrar är om hon fryser om det regnar en hel natt nu? i hagen finns ej ett endaste träd eller buske,så hon är ganska utsatt ändå.
Jag är förvirrad!
Ofodrat regntäcke vid regn eller ej????
:confused:
Mvh

Det beror ju lite på var du bor! Och hur frusen av sig hon är i vanliga fall.

Om det verkligen är ihållande regn och kanske till och med lite blåst, så skulle jag nog täcka henne eftersom hon nu inte har någonstans att skyla sig. Och hennes hage är kanske så liten att hon inte kan dra en repa och värma upp sig vid behov heller.

Men om det är frågan om skurar och hon har chans att torka upp emellan, så skulle jag inte täcka.
Åtminstone inte om du inte bor i Norrland. :D

vi bor i mellan sverige.hagen är väl kanske 20*20m.Men vi ska öka den imorgon evetuellt.det är skit svårt o veta hur jag ska göra,kan tänka mig att hon fryser om hon står där en hel natt och regnet öser ner..

det är väl inte så svårt?
Mager konvalescent som står i pytteliten hage utan gräs ensam och som skall växa dessutom?
Håll henne varm!

Varför låta en sån liten stå ute i en så liten hage dynget runt utan skydd från vare sig träd eller andra hästar, så länge den inte får vara ute i en stor hage bland vänner?? Jag är inte en täckoman eller specielt överbeskyddande. Men i detta fall hade jag tagit in åringen och shettisen under natten så den fick vila ut ordentligt i en strödd torr box med shettisen som sällskap nattetid.

MVH/

Hon har det skönare ute ifall det ej regnar så det är därför jag valt att hon ska vara ute,där har hon också större o röra sig på än inne i en box.Hagen har tyvärr ej fått vara större,men vi ska öka den imorrn igen,men tyvärr finns då iallafall inget regnskydd,just därför jag undrar över det här med täcket.Hon vill vara ute och trivs med det,och det är ju trots allt sommar,men vid lång tids regn så tror jag nog att det blir täcke ändå.Beroende på hur långa skurar osv.
Det är ej mitt stall utan jag har henne inhyrd,annars hade det varit mkt lättare med allt,då kunde man plocka in o ut och på och av med täcke osv,men dessvärre går det ej nu.
:crazy:

Då skulle jag använda täcke nattetid för säkerhets skull. Men jag skulle vara uppmärksam på så att hon även kan ha ro att vila ut ordentligt i sin ensamhet ute.

Hoppas hon kommer från sitt "fängelse" snart.

MVH/

ja,jag ska ta o använda täcket vid regniga nätter,har jag bestämt mig för.Det blir bäst så,iallafall nu medans hon går i en hage utan skydd. :banana:

Täcke på helt klart! Men om du vet att det ska vara varmt och uppehåll så kan du ju ta av det!

Sen skulle nog jag se till att det finns en ordentlig och torr liggplats så hon kan vila sig ordentligt! Hon växer ju säkert och då brukar dom vilja ligga ner. Det är även utmattande att gå ute dygnet runt!
Lägg ut en massa halm i hagen, en rundbal så dom kan ligga där och sova!
Hoppas utökningen av hagen går bra :)

Liknande trådar

Hästvård Kan inte bestämma mig för om jag är ett fjolligt våp eller inte ;) Iom fbldonnans konvalescens så står hon och valacken i sjukhage...
2
Svar
26
· Visningar
2 929
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar