täcke på lösdrift, dumt?

sommarvind

Trådstartare
mitt 16-åriga halvblodsto är sedan en tid tillbaks dammallergiker vilketn resulterar att hon behöver gå på lösdrift. Nu undrar jag, är det dumt av mig att täcke henne? Jag har ännu inte lagt på henne täcket förän vid ihållande regnväder då har jag lagt på henne sitt regntäcke.
Man jag undrar om det är dumt att låta henne ha det på heltid?

För det är ju inte alltid man är hemma när ett regnväder börjar, som idag te x. Kom jag hem och hon stod och skakade pga att hon frös. Detta tycker jag inte att hon skall behöva göra.

Sen undrar jag om jag kan lägga på henne ett tjockare vintertäcke när väl vintern tar fart och minusgraderna stiger?

Väldigt mkt olika bud på vad som är bra och inte. Vissa är helt emot täcke på lösdrift vissa inte. Men jag ser på henne att hon mår så mkt bättre när hon får ha sitt täcke. Nordisen som vi har rör inte en min hurdan vädret än är så henne skulle ja aldrig falla mig in att täcka ev vid ihållande regnperioder endast med ett regntäcke inget annat då jag anser att väta och kyla inte är en bra kombination.

sen vet jag inte hur de är ang stoet där kan de vara så att hon håller värmen sämre nu när hon börjar bli lite äldre?

Sv: täcke på lösdrift, dumt?

Mina hästar på lösdrift har täcke.
Dygnet runt.

Om solen skiner och det känns varmt, och jag är hemma då, så kan jag plocka av nordis täcket på dagen. Det är nordis och en lite mer frusen quarter som har täcke, shettis går utan men hon har björnpäls.
De andra är klippta/korthåriga.

Just nu har de fodrat övergångstäcke med halvhals, snart blir det tunnare vintertäcke och sedan har jag tjockt vintertäcke till kallaste perioden.

Väldigt mkt olika bud på vad som är bra och inte. Vissa är helt emot täcke på lösdrift vissa inte. Men jag ser på henne att hon mår så mkt bättre när hon får ha sitt täcke.

Tycker att du svarat på din fråga själv. ;)

Välj bra täcken med god passform, som andas bra och håller för regn, för trots att det finns ligghall så väljer inte alltid hästarna att gå in bara för att det regnar. Då täcket får sitta på dygnet runt skulle jag inte ha valt ett ofodrat regntäcke, då det både försämrar hästens eget värmesystem (pälsen kan inte ställa sig) och kyler över ryggen vid regn, utan välj ett med lite foder typ fleece eller 1-200 gram.

Byt täcke efter behov. Låt din häst avgöra om den behöver täcke, och vad för täcke den isf behöver, inte vad andra har för teorier om hur det Bör vara.

vilket täcke skall jag välja? 2 alternativ.

Fleecefodrat regntäcke i 420D nylon som gör det extra lätt och smidigt.
- Vattentätt med andasfunktion
- Fleecefodrat
- Dubbla bogspännen med snabbknäppe
- Kryssgjordar
- Svansskydd
- Avtagbara bensnören
- Höga bogveck
- Ripstop
Tvätt 30° ativ.

täcke nr 2:

Smidigt regntäcke i slitstark 600D polyester. Tunt foder i bomull/polyester samt nylonfoder i bogen för att minska risken för skav. Reflexpiping i kantband. Komplettera med halstäcke 690988.
- Vattentätt med andasfunktion
- Tunt bomull/polyesterfoder
- Höga bogveck
- Dubbla bogspännen med snabbknäppe
- Kryssgjordar
- Rejält svansskydd
- Avtagbara bensnören
- Ringar för fastsättning av halstäcke
- Tvätt 30º

Om ni har mycket bus i hagarna och nafsande hästar så kan det behövas lite rejälare täcken än 420/600 D.

ja det har du rätt i, men dom är relativt schyssta mot varandra tack och lov:)

Vilket tror du är bäst av dessa två? Eller är dom kanske ganska likvärdiga? Båda dessa borde väll ha lite värmande effekt?

Du kan låta din häst ha täcke på sig även om den går på lösdrift, såväl nu som i vinter.
Om hästen reagerar på vädret och är lite till åren så är det nog mer en fördel än nackdel.

mitt 16-åriga halvblodsto är sedan en tid tillbaks dammallergiker vilketn resulterar att hon behöver gå på lösdrift. Nu undrar jag, är det dumt av mig att täcke henne? Jag har ännu inte lagt på henne täcket förän vid ihållande regnväder då har jag lagt på henne sitt regntäcke.
Man jag undrar om det är dumt att låta henne ha det på heltid?

För det är ju inte alltid man är hemma när ett regnväder börjar, som idag te x. Kom jag hem och hon stod och skakade pga att hon frös. Detta tycker jag inte att hon skall behöva göra.

Sen undrar jag om jag kan lägga på henne ett tjockare vintertäcke när väl vintern tar fart och minusgraderna stiger?

Väldigt mkt olika bud på vad som är bra och inte. Vissa är helt emot täcke på lösdrift vissa inte. Men jag ser på henne att hon mår så mkt bättre när hon får ha sitt täcke. Nordisen som vi har rör inte en min hurdan vädret än är så henne skulle ja aldrig falla mig in att täcka ev vid ihållande regnperioder endast med ett regntäcke inget annat då jag anser att väta och kyla inte är en bra kombination.

sen vet jag inte hur de är ang stoet där kan de vara så att hon håller värmen sämre nu när hon börjar bli lite äldre?

Min häst med otroligt svårt att hålla hullet fick täcke nattetid, och vid riktigt ruskigt väder dagtid. Men hade jag haft en häst som inte behöver hjälp att hålla hullet hade den stått utan täcke, mot förmodan att det är en riktigt lösdrift!

Det finns folk som tycker både det ena och det andra. Det är som om de glömmer bort att hästar är individer och har olika behov. Och bara för att vissa människor gör på ett sätt så betyder inte det atumatiskt att det är det ända rätta, även fast de vill att det ska låta så..
Visar din häst att den behöver täcke så ska den självklart ha det, inte ska den stå och behöva frysa. Så lyssna på din häst och gör vad du tycker är bäst för den, inte vad andra tycker för det kan bli så fel i slutändan.

Hej!

Kan inte annat än hålla med!

Min förra häst gick naken jämt- så länge vädret var fint. Hon hatade täcken och hatade att stå inne.

Nya pållan går gärna in när det regnar (i höstas hade hon vindskydd i hagen- stog alltid där när det regnade) och fryser om det regnar och blåser. Hon vill hellre ha täcke och får då ha det.

Hästar är precis som människor individer med olika krav och viljor. Anpassa dej efter din häst du så blir det bra!

/Lavinia, som känner sej störtfånig som lagt på täcke för lite snö och blåst- men denna pålle visar tydligt att hon vill ha det så..

vilket täcke skall jag välja?

Fleecefodrat regntäcke i 420D nylon...

...Smidigt regntäcke i slitstark 600D polyester.

Helt ärligt skulle jag inte rekommendera täcken från denna tillverkare alls då jag sällan hört någon som är nöjd med deras kvalitet, och oavsett hur billiga de är så kostar de fortfarande mer än de smakar.

Täcke nr 1 låter bra eftersom det är fodrat och håller lite värme men 420D är inte mycket att hurra för, riskerar att paja omgående.
Täcke nr 2 låter lite mer hållfast med 600D men vad jag förstått så är det inget varmfodrat alls utan har bara ett glatt foder på insidan som minskar skav.

Jag skulle helt ärligt tittat på täcken från B*rjes-Tingsryd i denna prisklass istället, de ger bättre värde för pengarna i sina Himalayatäcken, och de har till och med Bucas (kvalitetstäcke) till ett helt överkomligt pris!
Från den tillverkaren du tittat på har jag bara en stor trave trasiga täcken som talar emot. Det täcket som hållit längst funkade en säsong innan halvhalsen ramlade av :eek: och det täcket som hållit minst höll bara ett par timmar... :mad:

Liknande trådar

H
Hästvård Jag vill bara veta att allt står rätt till. Inte ta upp en diskussion ang täckens vara eller icke vara. Läs igenom nedan och ge era...
Svar
5
· Visningar
1 547
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka