Har du möjlighet att be någon annan byta/ta av eller på täcke på morgon och kväll?
Jag tänker att hästen nog behöver lite foder i täcket på natten om den ska vara klippt och det bara är 8 grader. Lite beroende på hur frusen din häst är såklart. Min häst trivs bra med 100g täcke vid den temperaturen när han är klippt. Fleece eller fleecefodrat täcke eller ett 50 g kanske är mer lagom för någon annan.
Om det är 20 grader på dagen och inte regnar eller blåser så behöver nog hästen inte täcke för värmens skull. Det du måste tänka på är att en klippt häst är mycket känsligare för sol, insekter, vind och regn än en klippt häst. När det regnar kan det alltså vara bra med ett regntäcke, de finns även i modeller som bara har vattentätt material på ryggen och nät på sidorna. Dessa är mycket svalare för hästen än vanliga "hela" regntäcken. Är det mycket insekter kan hästen behöva ett flugtäcke.
Har du inte möjlighet att på något sätt byta täcke mellan dag och natt, så skulle jag valt ett Rambo Summer Series med 100g liner i om det behövs. Är det lite varmare kommer linern nog inte behövas. På så sätt kommer hästen hela tiden att hållas varm om ryggen, där de känsligare partierna är. På sidorna är det nätmaterial, vilket minskar risken att hästen blir för varm. Dessutom skyddar det bra mot regnskurar och som sagt kan man sätta i en extra liner när det blir kallare. Det täcket är lite dyrare men väl värt pengarna just eftersom det är så flexibelt