Täcke på Islandshäst

Sleepwalker

Trådstartare
Hoppsan, min nya hyresgäst i stallet slängde på min Islandshäst ett vintertäcke idag på morgonen när hon släppte ut hästarna. Hoppsan, jag har aldrig haft täcke på henne förut för hoppsan, hon har svettats innan det nu blev minusgrader pga sin täta och tjocka päls.

Jag bara undrar, kanske är jag knäpp? Har ni täcken på era Isisar? Jag kan tillägga att hon inte är klippt och som sagt, svettas när det är bara någon plusgrad. Så täcke har inte varit något alternativ för mig till henne.

Sv: Täcke på Islandshäst

Jag har täcke på oklippt islandshäst i undantagsfall bara. När det är några grader runt nollan, blåser och regnar/blötsnöar och efter ridning. Under såna förhållanden fryser mina, annars aldrig.

De klippta har givetvis täcken hela tiden nu.

Jag har bara täcke på min om han svettats efter ridning och det är kallt ute. Regntäcke kan åka på om det är riskväder = blösnö, blåst, ihållande regn etc.

Annars går han utan. Är klippt på halsen, bogen och mellan frambenen bak på magen så sadelgjorden ligger på det klippta.

Har hästar som är klippta över bog och hals, nu med några få minusgrader har ingen täcke. Vid starka minusgrader så får vår ålderman ett täcke på. Men det hänger mest samman med att inget extra foder ges ute och det skulle han behöva då istället för täcket. De går in på kvällarna, vår yngsta 4 åring har inte haft täcke på sig annat än vid snöblandat regn och minusgrader då det vill frysa över ryggen och då får han påkänningar. Vid vanlig snö inget täcke, ej heller vid regn och plusgrader.

Mina har inte täcka ens med en rejäl hals/bogklippning. Så mycket som bara går brukar jag köra på (men vill inte klippa magen eftersom de går på lösdrift). Men inte ens om de är svettiga så får de täcke på. När jag tänker efter så var 01:an klippt även under magen första vintern när det var minus 30 ibland. Stod då på kallstall, men hon frös inte då heller.
Lillhäst är helklippt eftersom hon fick fukteksem av all sin päls innan det blev kallt. Hon är extremt välpälsad, kan tilläggas.

Oklippt, näe då brukar min grabb gå naken.
Han kan få ett täcke om det kommer massvis med blötsnö och blåser ordentligt.
Dock brukar jag klippa honom och då får han täcke vid skitväder eller om det är 20-30 minus.
Han går normalt på lösdrift och har fri tillgång på hö.

Min häst är klippt på halsen pga svettas mycket när han rids.

Han har inte vid torrt väder täcke även om det är 20 minus, men är det under 10 plus och regn/ snö så fryser han direkt så då får han täcke. Även efter ridning får han ha täcke för att torka upp.

Jag har bara täcke när det är nåt extremt kallt väder eller som det var förra helgen, förskräcklig rimfrost i pälsen.

Vill du inte ha täcken så säg till att din inte ska ha nått oavsätt väderoch vind. Tills att du själv skrivit en lapp att hon ska ha ett!

Hur hon gör med sin häst är ju upp till henne!

Själv har jag en helrakad islandshäst från topp till tå, hovskäcket är endast sparat.

Hon har täcke året om, på sommaren flugtäcke men de är ju mitt val jag gjort och som jag tycker bäst om.
Jag har haft henne orakad och då slipper man täcka, men å andra sidan kan jag inte rida lika hårt då eftersom hon svettas av bara framridningen.
Och jag har inte tid/möjlighet att låta henne stå inne och torka i ett par timmar för att när jag lagom ska släppa ut henne igen ska hästarna ändå komma in:crazy:

Då är det bättre att raka och slippa svettningarna och om hon svettas torkar upp efter ridningen när man skrittar 15 minuter.=)

Min halvrakades i slutet av September men det har växt ut så pass mycket att han går utan täcke (lösdrift). Är han svettig och det är riktigt kallt ute får han ha täcke över natten. Även ibland annars vid riktig kyla OM de inte har fri tillgång på mat.

Min gamla tant stod tydligt och frös innan jag satte på henne täcke, oklippt men tunn trots stödfodring. De övriga klarade sig bra även i minus 20 med ligghall och fri tillgång på hösilage, men de ligger i den övre kurvan på hull.

Som vanligt titta på individen och omständigheterna.

Är hästen oklippt sätter jag sällan på täcke. Då ska det isåfall vara nån krake som har fullt upp med att hålla hullet och som av någon anledning inte sätter ordentlig päls.
Men de flesta islandshästar brukar sätta bra päls ;) så nej i regel använder jag inte täcke på oklippta islandshästar

Fullkomligt onödigt med täcke på en oklippt islandshäst.
Bara undantagsvis för en mycket mager eller gammal individ kanske.

*KL*
Har i princip aldrig täcke på såvida inte hästen är sjuk eller skadad, då kan hönsmamman i mig komma fram och ett täcke åker på.

Av 4 hästar får 2 täcke när det börjar bli över 20 minus. Den ena är nästan 30 år och har nog att hålla hullet. Den andra är 21 år, lite tunn och brukar börja frysa vid 25 minus. Ingen är klippt.

Oklippt häst = ej täcke. Om det regnar/snöar och jag vill rida senare under dagen så kan ett regntäcke åka på. Är de svettiga efter ridning så får de täcke på sig en stund efteråt.

Klippta hästar (klippt på underhals samt under mage) går vanligtvis utan täcke. Vid dåligt väder så får de täcke alternativt extra mat.

Nej, jag har aldrig täcke på min islandshäst. Hon är stark och i sina bästa år och reglerar temperatur utmärkt på egen hand med sin tjocka päls. En gång lade jag av missriktad omtanke på henne en ullfilt efter ridning och då började hon hyperventilera och ville inte äta! När jag tog av täcket och släppte ute henne i kylan blev hon nöjd direkt. :p

Man måste se till varje individ förstås. Jag har en halvblodshäst också, som oklippt behöver ett tjockt vintertäcke med hals nu.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 097
Senast: Skye
·
Hästvård Hej. Min snart 12 åriga ponny Aurora har fått artos i ett bakknä som inte gått att behandla och som inte blivit bättre sedan våren 2021...
Svar
13
· Visningar
1 431
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 356
Senast: Emine
·
Hästvård Om ni har läst någon annan av mina trådar så vet ni säkert att jag har köpt en äldre islandshäst, hon har senaste året hos förra ägaren...
Svar
8
· Visningar
1 494
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama