Täcke på fölis?

Eastwick

Trådstartare
Två av hästarna står i boxar på logen och varav den ena är en fölis i gott hull och med bra päls, saken är den att han blev lite snorig i transporten till Sverige och nu undrar jag... täcke eller inte täcke på natten? Och i så fall vad för täcke??

Sv: Täcke på fölis?

var observant på tempen oxå- tänker på transportsjuka.
täcke:confused: lite beroende på om den kom ifrån varmare klimat

Instämmer med föregående: Kolla tempen!!!

Har hästen blivit snorig av transporten så skulle jag inte vara så orolig. Har fått hem unghästar från Irland och England som varit lite snoriga efter resan, men det har gått över snabbt. Men tempen är det viktig att ha koll på!

Angående din fråga om täcke så är jag personligen lite "anti" att ha täcke på föl och unghästar. Har man inte fölet/hästen på lösdrift så ska täcke inte behövas. Deras bästa skydd mot regn och kyla är ju pälsen.

Har inte tagit tempen men han är pigg och äter som han skall och varmare klimat... jag vet inte , norra Tyskland, kanske något varmare men inte någon större skillnad väl.

Jag hade inte haft täcke, men gott om rent strö i boxen och mat förståss så håller han nog värmen.
Och som sagt kolla tempen.

Oh, jag tror jag läste en tråd du skrivit när du precis köpt honom, eller minns jag fel? Har du någon egen bild att lägga ut på honom nu? *känner mig nyfiken i en strut*

Verkar han pigg och äter så är det nog ingen fara...

Av alla föl som jag haft haar bara haft täck på två stycken.
Föl nummer ett med täcke var ett som föddes under en köldknäpp och fick ha täcke och extra värme i boxen de första dagarna.
Föl nummer två var det fölet från förra året vars mamma dog när hon bara var två veckor gammal. Av naturliga skäl blev hon lite känsligare för infektoiner m m. Så när hon fick en infektion och feber fick ha täcke under några dagar bara.

Nä, det får nog vara med täcke... Jag har tyvärr inte hunnit ta några nya kort men det kommer!

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 367
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix