täcke nu?

I

isan_love

jag har en häst som har börjat få vinterpäls ganska så tjock och jag vill helst att hon inte ska ha det eftersom hon blir så svettig osv. men iår var det så att hennes täcke var trasigt och jag inte hunnit laga det och en massa annat och jag undrar om jag lägger täcke på henne nu börjar hon fälla då lr bidrar det bara till att hon blir svettig???

Sv: täcke nu?

Vill du inte att hästen ska få vara svettig nån gång, vilket är helt naturligt ,så måste du klippa. >Täcke på gör inte att hon får mycker mindre päls. Blir bara svettigare under.

din häst kommer inte börja fälla förrens till våren, så hon kommer ant. svettas mer om du slänger på ett täcke.

laga täcket, köp ett nytt och klipp henne om du inte vill ha en häst som blir alltför svettig under ett pass

Vill du inte att hästen ska få vara svettig nån gång, vilket är helt naturligt ,så måste du klippa. >Täcke på gör inte att hon får mycker mindre päls. Blir bara svettigare under.

okej :( kan inte klippa själv, vill inte... så då måste jag hitta nån som kan hjälpa mej, men det hjälper ju med täcke om man lägger på det innan hästen har börjat få allt för mkt päls...

ja det hjälper delvis beroende på vilken häst.

jag började täcka min rätt tidigt för att inte få den värsta pälsen, men äger då en islandshäst som får rätt tät päls även om den inte blir björnpäls- lång men ändå björnpälstät :crazy: så jag fick klippa iaf...

du blir definitivt inte av med pälsen genom att täcka om hästen redan satt pälsen. om du inte ska täcka den så hårt att den blir överhettad och svettas, då kommer den börja fälla pälsen tillslut, men hästen mår inte bra av att vara så extremt varm.
om du ska klippa behöver du täcka hästen konstant, du behöver definitivt mer än bara ett täcke. vad gör du om det regnar extremt en dag och täcket är blött osv? sånt måste man ta i beräkning.

du blir definitivt inte av med pälsen genom att täcka om hästen redan satt pälsen. om du inte ska täcka den så hårt att den blir överhettad och svettas, då kommer den börja fälla pälsen tillslut, men hästen mår inte bra av att vara så extremt varm.
om du ska klippa behöver du täcka hästen konstant, du behöver definitivt mer än bara ett täcke. vad gör du om det regnar extremt en dag och täcket är blött osv? sånt måste man ta i beräkning.

jag skulle använda regn + fleece täcke ifall det skulle behövas men för det mesta blir aldrig täcket blötare än att man kan torka det under natten bara :)

du behöver ju självklart mer än bara ett täcke om du ska klippa den och ha den täckad jämt hela vintern. vad sjutton ska du göra OM täcket blir blött, eller OM det går sönder?

Instämmer med Mackan. Det är din skyldighet att se till så din häst har bekväma och lämpliga kläder på sig.
Om hästen klipps måste ju pälsen ersättas med täcke.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 055
Senast: Cactus
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
959
Senast: Ray
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 056
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård