täcke nattetid sep-okt??

M

makejo

mina 2 hästar ska gå ute dygnet runt under sep-okt. skulle ni täcka dem på natten? isåfall med vad?
det är en tinker och en frieser,
5 o 10 år, friska och är vana att gå ute mycket.
de borde väl sätta päls och klara det? så kallt är det ju inte dessa månader i uppsala - sthlm trakterna.
tänker att om det är riktigt regn-blåsväder kan jag ta in dem på dagtid och torka o vila o ev. ha täcke på natten då?

Sv: täcke nattetid sep-okt??

Jag skulle troligen inte täcka, men ta in vid långvarigt regn.
Täcke på bara om jag behöver ha en torr häst.

Det finns nog hur många trådar som helst här om täckets vara/icke-vara, när och om, etc. Men nej, om dina hästar är friska och får mat kommer de inte att ta skada av att gå otäckade.

jag skulle inte täcka när det handlar om två unga friska hästar.

Jag skulle inte täcka. Det kan väl knappt ens vara minusgrader då?? Skulle bara täcka vid oväder.

ja det va det jag tänkte på om det är ordentligt dåligt väder med regn o blåst i flera dagar, då kanske jag lägger på regntäcke,

Hej!

Jag skulle prova att ha utan täcke och se om hästarna fryser.

Min förra häst gick naken året om, nästan oavsett väder.

Den nya pållan fryser när det regnar massor och blåser, även vid 10 plusgrader, så hon får täcke på..

Men prova och se hur de mår utan täcke, tycker jag. Har dom att äta ska dom klara sej (även om min häst verkar vara undantaget- men så hatar hon regn överhuvudtaget)

/ Lavinia

Så länge de inte fryser o blir stela (de flesta hästar fixar att gå nakna) så är det ingen fara. Då skulle jag mer tänka på foderstaten då det går åt mer energi då det blir kallare. Mer kyla=mer mat brukar jag tänka till min iallafall.

ja det klart undrar hur mycket mer ungefär man ska börja med?

ja det klart undrar hur mycket mer ungefär man ska börja med?

Bästa är väl att öka grovfoder givan först? även om det är energi de behöver så kan man ju inte bara öka krafft foder givan, har nog inget jätte bra svar, inser jag, svamlar lite.
Och öka succesivt ju kallare det blir, sen går det ju inte att ge hur mkt som helst heller såklart...

Min ska också vara ute i sep/okt och kommer ha täcke vid regn då hon har ryggproblem, annars naken. Hennes frieserkompis är naken året runt så det borde inte vara några problem!:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 921
Senast: Pilot
·
Utrustning Hej! Min häst ska gå på lösdrift i vinter, något som han aldrig gjort tidigare, iallafall inte under de 8 år jag ägt honom. Han har...
Svar
8
· Visningar
1 486
Senast: Snurre
·
Hästvård Igår halvklippte jag min häst pga riktigt tjock och tät päls. Svettas av minsta lilla, står på lösdrift så finns inte möjlighet att gå...
Svar
2
· Visningar
809
Hästhantering (Ligger tråden fel får moderator gärna hjälpa mig med flytt!) Någon tycker att mina hästar är ute mycket o har därmed anmält till...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 241
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar