Täcke i vinter till oklippt häst?

M

Molly80

En "kompis"/bekant till mig har en travare som rids lugna turer några ggr i veckan. En typisk "skogsmulle" antar jag. Hennes häst är oklippt eftersom den inte tränas hårt, men har ändå satt lite vinterpäls. Inte som ett kallblod, men ändå så man ser att det är vinterpäls.

Just nu har den ett ofodrat regntäcke, dygnet runt. Antingen är den ute i stor hage, men utan träd eller vindskydd, eller inne i kallstall. Hon har hittills inte sett att hästen har frusit, men planerar att lägga på det ett tunnare (100-150 g) innetäcke under regntäcket nu när det blir lite kallare.

Tror ni att det blir bra? Jag tror inte att det skadar hästen, men efter att ha läst så många trådar om att "oklippta hästar behöver inte täcken", så vet jag inte riktigt... Vill ju inte säga till om jag inte tror att det är nån fara för hästen.

Hästen fodras inne 3 ggr/dygn, har alltså inte att äta hela tiden. Om det gör nån skillnad?

Sv: Täcke i vinter till oklippt häst?

Det skadar inte hästen. Säg till henne att hålla koll på att hästen inte börjar svettas under bara och att hon har ett täcke som andas. Jag hade hellre valt ett tjockare utetäcke istället för två täcken, men det är jag det.

Jag har en travare med ordentlig vinterpäls. Hon har ett fleecefodrat andas-täcke vid snöande/kraftig nederbörd och ylletäcke vid "disregn" (lägger sig ovanpå och kyler, torkar inte själv) vid kallt väder (5-3 grader och neråt) Detta för att hon inte ska stå dyngsur hela dagen. Är det uppehåll går hon otäckad. Är hon svettig efter ridning får hon på sig ett fleecetäcke när hon ska ut i hagen. Hon blir inte varm speciellt varm under täckena.

Ett tunnare täcke skadar inte en häst med päls, bara det inte blir för varmt eller fuktigt under.

Som min egen uppfattning alltså.

Varför hade du hellre haft ett enda tjockare täcke?

Spin-off:
Frågan blir naturligtvis, vad skulle "normalhästen" föredra?

Förhållanden: oklippt varmblodig häst, vinter, minusgrader, snö, is.

*Inget täcke
*Ofodrat täcke mot nederbörd och blåst
*Lätt fodrat täcke (100-200 g)
*Tjockare täcke (300-400 g)

Motivera!

Därför har du två täcken blir det tyngre dvs. luften minskas närmast hästen och du förlorar då värme.
En häst med vinterpäls blir ju fluffig när det är kallt och det är där värmen sitter. Hoppas du förstår mitt luddiga inlägg.

Varför hade du hellre haft ett enda tjockare täcke?

Motivera!

Jag hade hellre haft ett tjockare täcke också. dels för att det är smidigare med ett täcke, och för att jag tror att det är bekvämare för hästen än att ha två täcken som kan åka runt och sådära :) Men de funkar aldeles säkert med två också om hon hellre vill det. Bara dem andas!

det är ingen fara för hästen om den inte blir för varm under (hästen ska kännas sval, känns den "varm och go" så är den för varm)

jag har ibland dubbla, men föredrar ett tjockt istället för två (får ha dubbla när det tjocka är blött och hänger på tork eller av annan anledning)

min kille är spårklippt i år och har gått med fleecefodrat regntäcke fram till ikväll då det har blivit lite kallare om dagarna, så han fick ett varmare.

Tänk bara på att ett ofodrat täcke kan blir kallare för hästen än om den hade gått naken. Om det kommer mycket regn så kylls hästen ner, för täcket hindrar hästen från att kunna rugga. jag har bara ofodrat täcke om jag är helt säker på att det inte kommer regna (men det är ibland skillnad från häst till häst)

De oklippta hästarna i vårt stall (=min och en till, hbl & fbl) har varsitt ofodrat regntäcke och varsitt vintertäcke (~300g) i sina garderober.

De går oftast nakna, men vid nederbörd åker täckena på. Vilket av dem beror på temperaturen. Idag var det premiär för tjocka täckena, ca 4 minusgrader och snöstorm. Annars går de oftast nakna vid lägre temperaturer än så, bara vädret är bra.

Igår hade min häst fått sitt ofodrade täcke på sig, och hon var ganska kall under det. :( När jag tog av det fick hon upp värmen lite igen.

En häst bör alltid ha ett fodrat täcke på sig, åtminstånde med fleecefodring, aldrig ett bara ofodrat. Eftersom pälsen hindras resa sig när det läggs på ett täcke måste hästen få något värmande på sig som kan ge hästen den vanliga mängd värme den egentligen har utan täcke.

Det handlar mycket om hur mycket mat hästen får. En häst med tillräcklig energiintag klarar sig ute i kylan, oklippt. När det blir nederbörd blir skyddet sämre, men med mer energi i fodret kan hästen klara sig (om det inte regnar/snöar väldigt mycket och hela dagen). Men! när det börjar blåsa, det är då hästens isolerande luftlager i pälsen rubbas och den kan börja frysa.

Jag försöker själv att inte täcka i onödan. Min häst som går lätt träning, oklippt är naken för det mesta. Är det nederbörd i kombination med blåst då åker täcket på. Inget innetäcke (står i litet stall som värms upp bra av hästarna)
Samtidigt tycker jag det är okej att täcka hästen dygnet runt, under dessa förutsättningar:
-att hästen inte blir för varm
-att täcket passar bra och inte hindrar rörelserna
-att täcket inte läcker det minsta för då blir hästen kallare än om den skulle varit naken.

Lästips!!! ang. "när behöver hästen täcke"

Jag köper helt argumenten för ett täcke vs. två.

Undrar varför de ofodrade täckena finns?

Om de inte är bra när de regnar, för att det blir kallt när täcket tynger mot pälsen=ingen plats för varm luft.

Och när det är uppehåll klarar sig hästen lika bra utan täcke alls?

Hur hade ni reagerat om jag hade skrivit att min bekant tänkte täcka sin oklippta travare med ett 400 g täcke nu när det är minusgrader och snö?

600 g?

Anledningen är väl att det är ett skaltäcke man lägger på ett annat täcke när hästen ska ut.

Så är det säkert. Men jag vet jättemånga som ofta enbart har ett ofodrat täcke på sina hästar, utan att veta/tänka på hur det blir.

Så är det säkert. Men jag vet jättemånga som ofta enbart har ett ofodrat täcke på sina hästar, utan att veta/tänka på hur det blir.

ja tyvärr, allt för ofta :(
jag har bara om det är en blåsig dag utan någon som helst nederbörd
eller när jag lägger ihop termo + regntäcke = utegångstäcke när det vanliga utegångstäcket är på tork, lagning mm.

Skulle byta det täcket till ett 100g redan nu, ofodrat regntäcke är svinkallt.

Travstoet i vårt stall går med 200g regntäcke fast hon är oklippt, det är ett äldre sto som har svårt med hullet och därmed hålla värmen. De har även fri tillgång till ensilage.

Allt beror på hästen om man ska ha täcke eller inte, mitt fjordsto som är helklippt en gång och nu har ett "ländtäcke" på ryggen har oftast bara ett 100 g täcke på sig, i de tjockare blir hon för varm.

Undrar varför de ofodrade täckena finns?

Om de inte är bra när de regnar, för att det blir kallt när täcket tynger mot pälsen=ingen plats för varm luft.

Och när det är uppehåll klarar sig hästen lika bra utan täcke alls?

De finns för att skydda hästen mot väta de dagar det regnar men inte är jättekallt. :idea:

Min häst har haft sitt ofodrade vid behov hela hösten, det var bara nu när det kröp under 0 grader som det blev för kallt.

De är även jättebra som skaltäcken att lägga på som skydd när hästen har samma täcke dygnet runt. Ett termotäcke står ju varken emot väta eller det slitage som bli om hästen t.ex. rullar sig ute.

Men å andra sidan hade jag gärna haft ett tunnfodrat (~100g) regntäcke som enda täcke, det hade hon kunnat ha i princip hela året om, både som rent regnskydd och lite värmande på vintern.
Men de är svåra att hitta nuförtiden, när alla hästar blivit så frusna och kräver 400-gramstäcken...:cool:

Tror inte att hästen kommer bli ledsen av ytterligare ett täcke på sig :)

Kan berätta lite om min häst som är oklippt och går ute 11-12 timmar med fri tillgång till hösilage. Det fleecefodrade regntäcket som jag har på honom börjar bli lite för lite kläder för honom nu. I helgen som var frös han mycket på grund av blåsten, trots täcke, så jag har faktiskt dragit på vintertäcket nu :crazy:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 947
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 347
Senast: Emine
·
Utrustning Hittills har pållen klarat sig bra med de täcken vi har, men nu närmar vi ju oss den kallaste tiden på året och jag känner att det...
Svar
18
· Visningar
1 106
Senast: Harbor
·
Utrustning Funderar på att uppdatera täckesgarderoben lite. Men vet inte riktigt vad jag ska satsa på för tjocklekar. Har sedan tidigare 1x 0gr...
Svar
13
· Visningar
1 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka