Täcke i vinter till oklippt häst?

Sv: Täcke i vinter till oklippt häst?

Jag har bara ofodrat i slutet av sommaren vid regn. Typ sista tiden de går ute och det är risk för regn. Och på nätterna för att skydda mot regn och blåst eftersom hon blir så kall av att bli blöt. Men hon har det aldrig om det är under 5-6 grader och enbart för att inte bli blöt.

Men så fort det blir bara lite, lite kallare åker det fleecefodrade på. Nu när det blev minusgrader började jag med det tjockare täcket, tror det är 150 gr. Jag tycker det är ett vintertäcke och det är det enda jag har använt på henne under mina år. Men andra säger nog att det är ett fodrat regntäcke tror jag...;) Det är alldeles lagom till min häst iaf!!

Min är oklippt men arab, hon fryser ganska enkelt. och har nu ett innetäcke bucas som e ganska tjockt och ett tunnt regntäckte över. Hon har innetäcke då hon står närmast dörren och den brukar alltid vara lite öppen under natten.
Hon trivs o lider inte av det de minsta.:)

Ofodrade täcken finns för att de fyller ett syfte. Är det så kallt att hästen behöver ett fodrat täcke (eller vill resa sin päls utan täcke) använder jag det, annars använder jag ofodrade.

Sen tycker jag du ska lära dig avgöra själv vad hästen behöver istället för att lita på folk på Buke som aldrig sett hästen.

Läs t ex här och här.

Shire har 100g

Då är det nog 100 gr jag har. Shire Stormbreaker, kanontäcke på min häst!!:bow: Fjärde säsongen nu och som nytt!! Ligger som en smäck!! Tyvärr blev det en reva i det sista dagarna hon använde det förra året, men det är fixat. Ska bara limma med textillim på sömmen med!!:D

Fast nu är det ju inte min häst, så det är ändå inte jag som tar beslutet.

Det är intressant att läsa om hur andra resonerar, det är väl det som görs hela tiden på Buke! Sen är ju alla hästar individer, men generella diskussioner är för mig givande ändå.

Det har jag också trott... Fast igår var det -8 vind och snö så min häst hade fått ett ofodrat regntäcke på sig med 3000 vad det nu är andas egenskaper... när jag tog av henne täcket kändes det att hon var "varm"

Hon är ett oklippt varmblod med fri tillgång på hö i hagen, stor hage med sällskap...Hon har normalt inte täcke, men vid nederbörd...Hon fryser när hon blir rejält blöt och vind både sommar som höst...
Så jag undrar om eg. inte regntäcken (nylonfodrat) kanske räcker längre än man tror....

Vid 20-30 minus är det sällan nederbörd...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 947
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 347
Senast: Emine
·
Utrustning Hittills har pållen klarat sig bra med de täcken vi har, men nu närmar vi ju oss den kallaste tiden på året och jag känner att det...
Svar
18
· Visningar
1 106
Senast: Harbor
·
Utrustning Funderar på att uppdatera täckesgarderoben lite. Men vet inte riktigt vad jag ska satsa på för tjocklekar. Har sedan tidigare 1x 0gr...
Svar
13
· Visningar
1 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka