täcke i transporten?

A

ardo

hej!

behöver en oklippt häst ha täcke i transporten på hösten??

i så fall vilket täcke??

tack :laugh:

Sv: täcke i transporten?

Min häst åkte en sväng idag och hade på sig samma täcken som hon har ute i hagen. Dvs tunnt bomullstäcke + ofodrat regntäcke.

beror på hur pass frusen hästen är och hur pass mycket päls den har hunnit att sätta.

min ena skulle jag aldrig komma på tanken att sätta på täcke, den andra skulle jag nog dra på ett bommulstäcke... min förra inackordering är super känslig och hade säkert behövt ett ulltäcke.. allt beror på individen och vädret för dagen...

vidrigt svar jag vet, haha, men det är ju tyvärr så med hästar :devil:

Tyckte ditt svar täckte det mesta :)

*kl*
Har din häst i frågan hyffsat tjock, torr päls så skulle jag köra på utan täcke.
Om nu hästen inte står och trycker sig för mycket mot väggen/mellanväggen så han skaver eller liknande (har dock aldrig varit med om detta, men det finns dom som gör det)

Har hästen tränats och är svettig så skulle jag tänka över om att lägga iaf. ett svettäcke över om hästen inte blir alltför varm i det.

Min häst åker under sommaren naken, våren och hösten naken så länge han inte är klippt.

Nej, det behövs inte. sen kanske man av andra skäl vill ha täcke just vid transport, tex inför tävlingar. Men om hästen annars inte har täcke så behöver den ju inte ha de bara för att det åker i transporten (om den inte är svettig förståss). Har just nu två oklippta pållar som åker utan täcke.

Jag håller med övriga om att det beror på hur pass frusen hästen är och hur pass mycket päls den hunnit sätta.

Själv tycker jag även att det spelar roll hur långt hästen ska åka. Min häst går med 100 g täcke utomhus, men kommer att åka utan täcke i nästa vecka när vi ska till veterinären, en åktur på 3 km.

Min lånehäst (oklippt men med kortare/tunnare päls) åker så här års med fleecetäcke och när det börjar kyla på lite mer blir det ett lite tjockare ulltäcke.

hej och tack för alla svar!:laugh:
jag och min ponny skulle iväg och träna så han blev ganska svettig, han fick ha sitt flecce täcke på sig på vägen hem och allt funkade bra!;)

Vi kör aldrig med luckan öppen så de har aldrig täcken, det blir varmt i en transport! Mitt i vintern med en klippt häst skulle jag kunna dra på ett fleecetäcke.

*kl*

beror på häst och väder. min häst är frusen, så skulle vi åka nånstans skulle han nog få på sig ett fleecetäcke om det kröp ner mot kallare temperatur, alt. var halvkallt och fuktigt i luften.
när man åker hem, efter träning etc. och speciellt om hästen är svettig, så skulle han garanterat få täcke på sig.

i övrigt - nej.

Liknande trådar

Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: misswilma
·
Hästvård Hej, jag vet att frågan ställts innan men.. någon som vet något medel som fungerar mot älgflugor/älgloppor? Vi har kor som grannar och...
2
Svar
25
· Visningar
1 715
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Hej! Söker efter tips på vilka vintertäcken som kan passa en häst med storlek 145 med bred bringa. Har kikat på Rambo täcken bor i...
Svar
4
· Visningar
368
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
421
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31