Täcke hjälper inte?

Tussilago

Trådstartare
Hur vanligt är det att eksemtäcken inte hjälper mot klådan?
Har för första gpången i år täcke på min häst, dock ej nån islänning, men hon kliar värre än nånsin tycker jag..
Hur pass vanligt är det att det inte hjälper alls?

Sv: Täcke hjälper inte?

Nu är ju täcke inget universalmedel mot klåda, men är A och O i alla hantering vad gäller eksem. Detta för att hindra för stora insektsangrepp, vilket ökar klåda avsevärt. Samtidigt kan ändå en lokal behandling krävas för vissa hästar, våran eksemhäst t ex har tyvärr fn fått ett par små sår i mankammen. Orsaken tror vi bl a beror på den kur av metacam han fick för ett par veckor sedan, tyvärr var jag inte tillräckligt påpasslig så jag får skylla mig själv. Han kliar sig inte trots såren, men det beror mer på den behandling han får. Om den hade uteblivit, kan jag garantera att han skulle ha varit manlös vid det här laget.:crazy:

Miin häst har Boetts eksemtäcke, som hon förövrigt får mkt bogskav av. Hon har fått Switch, får flugmedel dagligen och jag sprayar Jodopax i man och svans varannan dag. Det tycks mildra klådan. Vad kan jag göra mer för henne?

Hur vanligt är det att eksemtäcken inte hjälper mot klådan?
Har för första gpången i år täcke på min häst, dock ej nån islänning, men hon kliar värre än nånsin tycker jag..
Hur pass vanligt är det att det inte hjälper alls?

Problemet är ju om din häst redan har fått sitt eksem utbrutet. Egentligen bör man sätta på det runt 1:a April i nedre halvan av Sverige. Många hästar blir otroligt mycket sämre när de släpps på grönt bete. Prova att ta bort hästen från betet, ge hö istället, och ta bort allt stärkelserikt från kosten.
Hästen måste också ha möjlighet att gå in i insektsfritt utrymme.
Tvätta hästen någon gång i veckan med mycket mild schampo, och var noga med att verkligen skölja ur allting, annars kliar det ännu värre.
En del hästar har flera allergier, så man får prova sig fram, eller komplettera med pricktest, så man lättare vet vad man ska ta bort.
Just nu är det extremt med insekter, och de flesta hästar har det besvärligt.
Jag FATTAR inte att inte fler har förstått att hästarna måste kunna ta skydd i byggnad undan insekterna!
Man kan ju känna efter själv om kvällarna när det är som värst. Ibland blir man ju helt sönderbiten bara på en kort stund.
Det finns lag på lösdrift på vintern, då de oftast klarar sig utan, men inte på sommaren, då plågorna är som värst.

Håller med dig.. Inte så kul på sommaren då de inte kan komma undan insekterna. Hon har haft sitt äcke på sig sen tidig vår, så det är lungt.. Min häst har även klåda på kroppen, är det vanligt vid sommareksem? tror att jag ska åka de 18 milen till specilisten o utreda hästen, får ingen rätsida på hennes kli alls.. Det lilla kruxet är ju att hon kliar året om. På vintern är det kroppen, på sommaren är det man o svans.. Så jag gissar ju på att det inte är nån ren sommarexsem hon har..

Min eksemhäst kliar även magen mycket så visst är det inte bara man och svans som blir utsatta.

Får hon havre? Jag hörde av nå´n att en del hästar kan reagera med klåda av havre. Vet inte om det är sant. Men man vill ju gärna veta orsaken till klådan för att kunna hjälpa hästen.

Skrev ett ganska långt inlägg, men som ibland sker, så blev det antagligen fel på Buke-servern, o allt försvann när jag tryckte på skicka-knappen.*suck* Ska se om jag orkar skriva ett nytt nångång.

Min eksemhäst kliar även magen mycket så visst är det inte bara man och svans som blir utsatta.

En av mina eksemhästar kliar allt utom möjligen benens nedre del.
Så den hästen är intäckad till oigenkännerlighet, och kan gå in när den vill.
Den kräver också att man kikar under täcket varje dag, för ibland får den friktionsskador pga att den kliar sig MED täcke. Då får man tvätta och Aloea tills ytorna är torra och läker. Det kan vara ytor som ett par A4. Inte kul om täckes klippar fast i köttet när huden
är bortskrapad! :eek: Det har hänt på kort tid.
Bara så ni vet vad ni riskerar, ni som har funderingar på en Islandsimport.

Håller med dig.. Inte så kul på sommaren då de inte kan komma undan insekterna. Hon har haft sitt äcke på sig sen tidig vår, så det är lungt.. Min häst har även klåda på kroppen, är det vanligt vid sommareksem? tror att jag ska åka de 18 milen till specilisten o utreda hästen, får ingen rätsida på hennes kli alls.. Det lilla kruxet är ju att hon kliar året om. På vintern är det kroppen, på sommaren är det man o svans.. Så jag gissar ju på att det inte är nån ren sommarexsem hon har..

Låter inte som sommareksem, dvs knotteksem.

Tack så hemskt mkt för era svar!
Nicke, ser fram emot att få ditt långa inlägg! trist när det krånglar så! Fy, vad jobigt din häst verkar ha det!
Korven; jag tror oxå att det kan handla om något annat..
Thora, Hhon får havrefritt krafftfoder, så jag oxå hört samma som du..

Är det så att din häst kliar sej året om bör du kontakte en veterinär som är hudkonsult och kan utreda hästen, göra pricktest, ta blodprov mm. Det kostar en hel del, men går (fr min del) via förs.bolaget. Vill du ah tel nr så kontakat mej, det finns här i Östergötland.

Troligen har din häst fler allergier än enbart knottallergi.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
882
Senast: skogaliten
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
938
Senast: Sonic76
·
Kropp & Själ Jag har en fobi, som jag levt med mer eller mindre så länge jag kan minnas. Det är något jag är van vid att leva med, och som jag nog...
2
Svar
26
· Visningar
1 995
Senast: warg
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
434
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka