täcke eller inte??

U

Uddatyp

har letat massa trådar men inte hittat nån som ja får bra svar i...så kanske tjatigt men..

ja ska åka med min pålle nu, och de ska bli några minus och ja har ingen aning om ifall ja ska ha täcke på eller inte i transporten?

hästen är inte klippt och går utan täcke jämt nu sålänge de inte är ihållnade regn eller snö..så pålle har ju normal vinterpäls.

behöver han ulltäcket eller inte? är rädd att han ska bli för varm eller så? också är ja rädd att han ska bli orolig om han blir för kall?

transporten är välventilerad och rymlig och stor.

har ni alltid täcke på när ni åker transport när de är kallt ute?

Sv: täcke eller inte??

Jag använder täcke i transporten efter träning. Då har jag ett fleecetäcke som transporterar upp fukten från hästen. Är det väldigt kallt kan jag ibland lägga på ett täcke även på resa till träning. Underlättar ju om hästen är lite varm när det ska jobbas;). Har rätt bra ventilation i min transport jag med...

Du kan väl ta ett fleecetäcke så blir det lite mitt i mellan. Det är inte fel med ett täcke även om hästen inte är klippt eller brukar gå med täcke. När hästen åker transport kan den spänna sig lite och då är det bra att hålla den lite varm om ryggen. Jag har alltid täcke på vid transport av häst förutom när jag kör sto med föl för då står ju fölet löst och kan trassla in sig i stoets täcke mm.
Täcket ger ju även ett visst skydd om det skulle hända något.
På sommaren är täcket bra om det kommit in flugor i transporten för det är ju inte lika lätt för hästen att bli av med dem där.

hästen ska till klinik så uppvärmd så behöver han inte vara..

jag är bara rädd att täcket ska irritera onödigt..speciellt eftersom han är så dammig o så som ja inte får bort hur mycke ja än borstar, att de ska klia o sånt.

ja har faktiskt inget fleecetäcke..har bara ulltäcken..dom är inte sånna där jättetjocka ulltäcken som finns..dom är ganska så tunna.

hästen är inte frusen av sej..inte i hagen iallafall..bara om han är blöt...vill helst ha på så lite som möjligt på hästen..

usch va ja är nojig med sånt här...men rädd att han ska bli orolig om han blir för varm eller tvärtom..att han blir orolig och väldigt kall utan täcke..

och en fråga till....får man ha repgrimma på klinik? eller måste man ha träns?

Senast ändrad av en moderator:

Ingen aning om man får ha repgrimma men vi hade en vanlig så träns måste man nog inte ha iaf :) (var iaf ingen som sa till oss och jag har för mig att de flesta andra också hade vanlig grimma på men är inte helt säker) Så tycker att det borde gå.
Men det var en vanlig besiktning vi gjorde så jag vet inte vad som gäller för andra saker...

Ang. täcke bruka jag ha ett fleecetäcke nu när det är lite kyligt och han har inte blivit för varm av det även om han är oklippt, dock vet jag inte hur det är med ylletäcken...

// Train

okej, då borde man ju få ha repgrimman också..men ska ta med allt o fråga när man är där.

har bara erfarenhet av hästar som står bättre ju mindre dom har på sej..därför ja är så nojig..har ju aldrig kört min pålle med täcke förut..han står ju väldigt bra utan täcke..

har din häst haft tjock päls?

Har du inget fleecetäcke så kan du väl ta ett ulltäcke. Jag tycker inte det är så mycket att fundera över. Jag tycker du ska ta på ett täcke. Det går säkert bra med repgrimma. Jag har haft hästar i både träns och grimma på klinik. Det viktigaste är ju att du kan hantera hästen. När du anmäler din ankomst i receptionen kan du ju fråga om det går bra innan du lastar ur om du är osäker.

jo..tar nog på täcket endå..är bara rädd att han ska bli för varm o bli orolig..
men de ska väl inte vara någon risk när de är 2-3 minusgrader ute..?

Jag har aldrig täcke i transporten om inte hästen har täcke annars.
Risk för att hästen blir svettig, sen andas pälsen bättre om den är utan täcke.

Träns på klinik är inget man måste ha, repgrimma kan man säkert ha, men varför inte vanlig grimma? för det har du väl på inne i transporten?

Ser ingen anledning att klä på hästen. Dom klarar sig utmärkt annars, så varför inte i transporten?
Man riskerar bara att störa hästens eget värmesystem genom att klä in den.

Vi använder vanlig grimma vid besök hos vet, tandis osv. Aldrig varit några problem.

LIA

okej...har funderat lite..tror nästan han får stå utan..han klarar ju sej utan täcke i hagen i blåst o minusgrader..så då borde han ju klara transporten också.

ja har repgrimman på bara för att ja håller honom bättre i den, han är väldigt lugn men ifall han stissar upp sej så har ja bättre koll på honom i repgrimman.

De hästar jag kör är ju täckade även annars så jag har inte behövt fundera på detta. Jag tror inte att hästen dör varken med eller utan täcke jag säger bara hur jag skulle gjort själv.

De hästar jag kör är ju täckade även annars så jag har inte behövt fundera på detta. Jag tror inte att hästen dör varken med eller utan täcke jag säger bara hur jag skulle gjort själv.

Varför hoppar du på mig??! det var väl inte dig tråden handlade om!

Jag hoppar inte på dig men det var faktiskt så att du hade svarat på mitt inlägg. Om inte ditt svar är riktat till den som skrivit inlägget ovanför ska du skriva knapplån (KL) om du använder någons svarknapp.

jo..de lutar nog åt inget täcke på..de ska ju bara var några minus eller nollgradig och då borde han klara sej..han har ju päls o så..

Skit i täcket! Är han torr så är han varm!

Skit i täcket! Är han torr så är han varm!

Faktum är att hästen är varm ÄVEN om han är våt.
Att den INTE torkar indikerar att pälsens isolerande förmåga fungerar.
Den är torr inne vid huden. Det är det som räknas.

Ang uppvärmning av muskler så är det lättare att värma hästen med en skopa havre än ett täcke. Du påverkar inte temperaturen i musklerna med täcke. Lika lite som du kan kyla muskler med vind eller drag.

Som många redan sagt - strunta i täcket om hästen till vardags går utan. Det är ju inte kallare i transporten än ute!

Jag har varit på klinik med repgrimma, och det verkade OK. Jag fick i alla fall inga negativa kommentarer, och hästen skötte sig fint.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 157
Senast: ako
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 037
Senast: alazzi
·
Utrustning Har lite svårt att välja täcke inför en liten åktur vi ska ut på... Vanligtvis kör vi 10-30 min till träning, och då låter jag oftast...
Svar
11
· Visningar
2 014
Senast: aramis
·
Utrustning Funderar på att uppdatera täckesgarderoben lite. Men vet inte riktigt vad jag ska satsa på för tjocklekar. Har sedan tidigare 1x 0gr...
Svar
13
· Visningar
1 706

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka