Täcke eller inte?

Hundbloggerskan

Trådstartare
Jag har en Schäferkorsning på snart 2år. Hon har redan tappat vinterpälsen och hon badas rättså ofta (varannan månad kanske) så underhudsfettet är inte på topp. Det har nu kommit snö igen hos oss (långt ner i Skåne) och jag använder täcke på henne, men typ alla säger att "hon är en stor hund och behöver inte täcke", "hon fryser inte" och likande saker. Men hon har inte tjock päls och har aldrig haft, det är nästan ingen alls underull och inte alls som en Schäfer.
Men nu när man går ut med henne, hon har aldrig skakat för att hon har fryst. Men jag tycker ändå att hon borde inte hålla sig varm när det är snö, om hon springer okej. Men efteråt då? Hon brukar ha tungan ute (svettas asså) men nu de senaste dagarna har hon inte haft det fast hon haft täcke på sig (ett regntäcke med fleecefoder så rättså varmt). Så vad tycker ni, ska jag ha täcke eller inte på henne?
Hade ni haft täcke om det var er hund?

Sv: Täcke eller inte?

Nej. Jag använder täcke om hunden fryser. ELLER om de ska ligga stilla en längre stund där det är kallt.

Även min tunnhåriga lilla blandras går naken på promenader och håller sig varm... Även vid minusgrader/regn.

Snö är ju ett rätt vagt mått på huruvida det är kallt eller inte. 0 eller minus 34? Vind? Luftfuktighet? Generellt håll de flesta hundar värmen så länge de rör sig och det inte är extremt blåsigt eller liknande är min erfarenhet...

Mina små (chihuahua/papillon och papillon, utan underull) Får ha täcke om de uppenbarligen fryser, dvs skakar som f*n. Det är väldigt sällan, kanske om det är -15.

Det jag undrar mest över är varför hunden badas så ofta?

Sikta: När jag säger snö så är det ju minusgrader... Har varit typ 2-8 minus men kändes kallare än i Norge (var där för ca 2 veckor sedan) och där var det -14 fast ingen snö och här känns det betydligt kallare.
Enligt min mobil så är det -6 grader nu, 91% liftfuktighet och det står inget på vinden.

Raven_: Min mormors papillon (5år) fryser när det är typ +5 grader och fryser så det är nog hund till hund.
Jag badar henne så ofta då jag föredrar en hund som luktar gott och som inte luktar skit. Så hon badar när hon luktar äckligt, jag menar inte nu att när man trycker in näsan i pälsen på henne för att lukta utan när man typ hälsar på henne eller så och man luktar något. Men hon har inte badat sen första snön i typ slutet av November nu. Men på sommaren badas hon ju betydligt oftare, efter varje gång hon badat i havet eller i någon sjö :)

Allt är ju inviduellt, min lilla får mest köldkramp så hon får ha på sig skor när det är för kallt.

Ang. badningen. Jag skulle faktiskt tänka över det där. Du tar bort hundens naturliga fettlager som faktiskt skyddar mot smuts, väta och kyla, genom att bada den så ofta. JAG tror att hundar som badas ofta luktar illa just pga att fettlagret inte stöter bort smutsen. Ingen av mina hundar som jag har eller har haft har luktat. Min schäfer fick bada en gång under det 1,5 år jag hade henne (pga bajsrullning :devil:) Hon luktade knappt hund. Mina två små badar Max 1 gång/år. (Med bad menar jag schamponering), dom luktar inte heller hund.
Tror att man lättare drar på sig hudproblem lättare genom att bada ofta.

Men varför badar du henne efter att hon badat i sjö eller hav?

Jag bor också i Skåne, det är kallt nu, mycket pga fukten i luften. Jag har korthåriga hundar och de har inte täcke om de inte ska stå stilla ute eller ligga i bilen. Så ska du ut och promenera så behövs nog inget täcke.

Vi har bara täcke på i bilen. Ser ingen mening med att täcka en dubbelpälsad hund.

Om din hund luktar ovanligt mycket så skulle jag nog fundera på om den kanske hade svamp- eller bakterieinfektion i huden. Det är inte normalt att de luktar när de är torra. Mina hundar badas 1 gång om året ungefär, i samband med vårfällningen för att få loss den sista lösa pälsen. Pälsen blir ju helt förstörd efter schamponering, det tar flera veckor innan den fått tillbaka sin fulla funktion (ja jag använder skonsamt hundschampo).

Jag har två schäfrar och de brukar ha täcken på sig om de ligger länge i bilen, tex vid träning.

Hade inte du en staffeliknande typ av hund? I så fall borde du kanske skriva det och att det är den typen av päls hon har, och om så är fallet tycker jag visst att man kan täcka hunden om den blir kall.
Särskilt om man är stilla ute i kylan.

Min byrackor har täcke på om det är rått och kallt (runt nollgradigt) eftersom de sitter bundna på jobbet och inte kan skrutta runt. Det gäller både jack russeln (täckas för jämnan känns det som, hon är frusen. ) och shiban (som egentligen har ordentlig dubbelpäls.) Det håller dem dessutom hyfsat rena i en skitig arbetsmiljö.

För övrigt borde du lägga av med badandet. Det är inte hälsosamt.

Jag täckar faktiskt rätt mycket. Jag har en hund som går från 0-100 så jag är orolig för sträckningar osv. Han är oftast lös. Är det kallare än -10 lägger jag ett vanligt täcke med magplatta. Efter träning och när han ligger i bilen har han en fleecefodrad overall. Min hund har rätt mycket päls, och överlever utan problem utan täcke när det är -10. Men jag lägger ändå ett lätt fleecefodrat täcke, beroende på vad vi ska göra. Går vi längre promenad har han bara på det i början, sen tar jag av det när han rört sig en stund.

Staffen har oftast täcke på sig när det är -10 och kallare, men även där tar jag av det när vi gått ett tag och hunden själv har fått upp värmen. Jag gillar inte att hunden går och kutryggar eller spänner sig.

kl
Min dvärgschnauzer har täcke när det är minusgrader, för det är den temperaturen jag brukar märka att han fryser (och i vila under/efter hård träning). Nu funkar det dock ner till -5, förmodligen för att valpen håller igång honom så mkt.

Ang. badning håller jag med resten. (underhudsfettet påverkas dock inte, dock hudens fettlager).

Bor oxå i Skåne, och jag har inte täcke nu på mina väldigt korthåriga hundar. Åtminstone inte under vanliga promenader. Är vi iväg ett par timmar för "lösspring" så får den lilla ett täcke på sig då han rör sig mindre.
Men visst är det individuellt.. Mina fryser dock inte avsevärt av snö eller minusgrader, utan blir lite skakiga när det blåser och regnar.

Det är väldigt lätt att förmänskliga sin hund när det kommer till kyla. Jag tycker man ser samma symptom på hundar nu för tiden som hos hästar - fryser matte så fryser djuret och då ska det ha täcke.
Hundar tål mycket mer kyla än man tror, framför allt om de är ute och rör på sig. Ser du inte att hunden fryser (skakar, kurar ihop sig, stel osv) behöver du inte ha täcke ute på promenad. Däremot om hunden ska vara stilla längre tid (ex i bil, i ridhus, hundgård etc) bör du täcka den, framför allt om ni sen ska träna eller liknande. Sen är det också viktigt att tänka på att 10 minusgrader och strålande sol ger mindre köldeffekt(upplevelse av kallt) än kanske 3 minusgrader, rejält blåsväder och hög luftfuktighet.

Men så länge hunden inte verkar bli onödigt varm kommer den inte lida av ett täcke, även om den kanske inte har behov av det, så vill du täcka hunden så gör det.

Jag brukar ha på henne en Hurtta microfleece overall men jag ser i stortsett ingen skillnad på henne när hon har täcke eller inte så jag föredrar isåfall täcke då det är mindre risk att hon blir stel.

Att man badar hunden max 1 gång om året är helt för lite. Man ska bada den 2-3 gånger om året är rekommenderat. Jag anser att min hund inte mår dåligt av det på något sätt. Att bada för sällan tycker jag är äckligt då hunden ändå ska hålla sig ren. Hon har inte svamp eller något annat och hon stinker inte direkt men luktar man det när man luktar på henne då är det för mkt.
Jag badar henne varje gång efter hon badat i havet då veterinären sa att man skulle det, kommer inte direkt på anledningen men man ska iallafall skölja av hunden efter varje gång den badat spec. i saltvatten.

Tog tempen på henne före vi gick ut igår och hon hade 38,4 (runt hennes normala) och var sedan ute och hoppade lite (höll igång hela tiden) i ca 30min, utan täcke. Sen tog jag tempen såfort vi kom in igen och då hade hon 37,0. Så då hade hon 1,4 grader lägre temp än när hon gick ut. Såklart blir hon ju lite kallare när hon är ute men jag täcker henne hellre då.

Hundar behöver inte schamponeras överhuvudtaget. Jag har haft hund bra mycket längre än du och har aldrig hört att man skulle rekommendera att bada hunden ett visst antal gånger per år. Det är inte heller något som vi lär ut på våra kurser, och då är vi ändå ganska noga med att prata friskvård. Får man fråga var du har hört det?

Här i skåne har vi inte heller så salt vatten att det är nödvändigt med duschning efter bad, men klart att man kan skölja av dem om man anser det nödvändigt. Tror inte att någon veterinär skulle påstå att man ska schamponera dem, det är nog något du har missförstått.

En sund och frisk hund har helt ren päls, ev skit som de drar med sig utifrån ramlar av pälsen utan vidare åtgärder. En sabbad päls är däremot svårare att få ren. Och som sagt om de har infektion i huden, då kan den bli lite dammig och kännas väldigt fet.

Om du har som krav att hunden ska vara HELT luktfri, ja då undrar jag om du inte har skaffat fel sorts husdjur...

Ang täcke så blir de INTE stela av att vara otäckade så länge de rör sig och värms upp och ner på ett vettigt sätt! Slarvar man med detta så riskerar man sträckningar. Vi som håller på och tränar och tävlar är löjligt rädda om våra hundar och jag lovar dig att hade de behövt täcke för att inte bli stela så hade vi satt på dem ett täcke. Men det är det ingen som gör, för det behövs inte.

Vår förra hund badades mycket, jag var liten så det var mammas och pappas påhitt. Han hade väldigt torr och skör fäls. Började ofta lukta snabbare också, speciellt bakre delen av ryggen där han hade väldigt tjock päls.

Min nuvarande badar jag typ aaldrig. Har dock inhandlat ett schampoo efter att vovve rullat i bajs,
img_0735_50a7a9229606ee20b8f42bee.jpg

Den flaskan står fortfarande helt full. Det ska vara en väldigt skitig hund eller något speciellt tillfälle om jag badar honom med schampoo. Är han "vanligt" skitig så borstar jag honom, och sköljer tassarna.

Angående täcke, jag täckar hellre än att inte täcka. Om nu inte hunden blir för varm. Min hund skyfflar en massa snö om han blir varm. Men jag har en hund som är väldigt kvick i svängarna och gör snabba ryck, därför vill jag ha täcke när jag går på promenad. Veterinär rådde att ha honom kopplad i början eller täcke så att han inte sträcker sig. Därför har jag täcke för jag är otroligt lat med koppel till vardags :/ Men han klarar sig garanterat utan täcke, det är för att mattehjärtat ska kunna slappna av som min hund har täcke när det är kallt ute. :)

Jag täckar mim hund vid minusgrader och även på hösten när det är ruggit. Jag märker att hon fryser för hon går och kutar med ryggen, skakar osv. Tycker det är onödigt att hon ska gå och spänna sig MEN då väger min hund 5kg och saknar helt underull. Mindre djur förlorar ju mer kroppsvärme än vad stora djur gör så jag tror inte din hund behöver täcke. Känner nästan ingen som har hundar av den typen du har som behöver täcke.
Syrrans hoffe får ett lätt fleceefodrat täcke på sig när det är runt -23 - -25 men då är hon väldigt tunn.

Jag badar henne väldigt sällan och hon luktar inget alls typ. Jag förstår verkligen inte vitsen med att bada en hund så ofta, dom är inte som oss människor (som visserligen tvättar oss själva alldeles för ofta..).

Liknande trådar

Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
939
Senast: Sonic76
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 387
Senast: Stergo
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 220
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 507
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka