Täcke eller inte täcke..det är den stora frågan^^

MalinM

Trådstartare
Ja varför blir man lika tveksam varje år vid den den här tiden.. ska man ge sig på att plocka bort täcket på hästen eller är det bäst att låta det ligga kvar?

Vi bor i skåne och de senaste dagarna har vi haft som minst +4 och som mest +9 och det känns ju inte rätt att låta kraken gå med täcke.. dock har det blåst en hel del och att stå i drag är ju inte heller ok..

Min häst står just nu med ett tunnt fleecefodrat regntäcke..

Har ni plockat av täckena eller ni tar det det lilla lugna?

Sv: Täcke eller inte täcke..det är den stora frågan^^

Täckena har vart av den mesta av tiden i typ 2 månader :p Så fort solen tittar fram så försöker vi ha dem utan täcke åtm delar av dagen. Morsans häst har obefintligt fullblodspäls och min har ponnypäls men är väldigt högt klippt numera, tidigare spårklippt under vintern (och med max 100 g täcke).

Nederbörd och spec i kombo med blåst är det dock täcke på fortfarande oftast.

Bor med i Skåne. Våra hästar har varit utan täcke i 2 veckor nu. Lägger bara på ett regntäcke om det skulle bli ihållande rgn och blåst.

Min gubbe har täcke på än, fleecefodrat regntäcke ute/inne.
Är nästan helklippt (pga skorv), är känslig i rygg och leder. Har en hage som har dåligt med skydd/lä.

Bor nere i sydvästra skåne och min oklippta häst går naken så fort det är uppehåll. Även idag då det är kuling.
Blir ju inte drag i en hage.

I min gubbes hage blåser det halvstorm, helt öppen...:(

Bor i Blekinge, mina hästar har täcke på sig fortfarande. Den ena är klippt, och det är bara en vecka sen det låg snö här, så hon har täcke både ute och inne. Dock har hon fått ett tunnare täcke nu de senaste dagarna.

Den andra har världens isbjörnspäls och ett tunt regntäcke, mest av bekvämlighetsskäl (skimmel). Men det ryker nog i dagarna, om vädret fortsätter så här.

KL, 10grader här i Flyinge idag. Visst blåser det men det är allt annat än kalla vindar. Jag har givetvis plockat av täcket och det åker bara på vid nederbörd. Tycker det är overkill att inte täcka av vid så här fint väder och lider verkligen med alla hästar man åker förbi som fortfarande står med dubbla täcken i solen :(

jo våra hagar är också öppna men det blir ju ändå inget drag, det blir det ju bara i smala utrymmen eller dylikt. Men det beror ju också på hur varm vinden är. Vi har fått ganska ljumma vindar just nu iaf

idag åkte täckena av på min arab o travare, de går på lösdrift, mao ute dygnet runt

Har bara haft en täckeshäst den här säsongen, han har gått utan täcke till o från i några veckor, nu har han varit utan hela tiden nästan hela veckan. Men idag fick han täcket på efter ridtur när han var svettig och det blåste kallt, dessutom har de lovat regn. Annars har det faktiskt varit ganska ljumma vindar i veckan, inte helt vanligt här..

mitt halvblod med fullblods päls (aldrig behövt klippas trots tävlad på nationel nivå :p) går med ett tunt fodrat regntäcke, och vår foderhäst som satt ordentlig vinterpäls går naken nu (fäller ngt otroligt nu så det är bara bra att vinden drar loss lite päls ^_^ ).

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 100
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 550
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 668
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Den lilla ridskolan är vanligtvis en plats där barn, vuxna och hästar trivs och umgås i godan ro! Nu har det dock flyttat in ett gäng...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
23 268
Senast: iiantazie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!